عوامل شخصی ترک خدمت

عوامل جمعیت شناختی

عوامل دموگرافیک شامل سن، وضعیت تاهل، جنسیت، تعداد فرزندان، تحصیلات، تجربه، دوره تصدی اشتغال می شود. عوامل دموگرافیک شامل جنسیت، سن، سطح تحصیلات، سطح سلسله مراتبی، نوع شغل، طول رابطه رهبر _ پیرو دانسته است . استراس و سایلز ، بررسی هایی که در ارتباط با سن افراد مستعفی به عمل آمده بیانگر آن است که 50 درصد از افراد فارغ التحصیل از دانشگاه ها در 5 سال اول آغاز کار، به ترک خدمت مبادرت می ورزند. در سنین 18-23 سالگی این مدت به 7 ماه می رسد، ولی با افزایش سن و به عهده گرفتن مسئولیت مالی خانواده و ایجاد روحیه محافظه کاری و آینده نگری در افراد، کارکنان خود را موظف به تطبیق با شرایط می دانند و از طرف دیگر فرصت های شغلی بهتر نیز تقلیل می یابد.

نقش عوامل فردي در تمایل به ترك شغل پژوهشهاي متعددي گزارش کرده اند که بین متغیرهاي سن و استخدام رسمی با تمایل به ترك شغل رابطه منفی وجود دارد، به این معنی که با افزایش سن از میزان تمایل به ترك شغل کاسته می شود. و بیشترین میزان ترك شغل در یک سال اول استخدام اتفاق می افتد و کارکنانی که سازمان را ترك می کنند معمولاًسابقه استخدام کوتاهی دارند. سطح تحصیلات با تمایل به ترك شغل رابطه مثبت دارد و افراد با تحصیلات بالا بیشتر از افراد با تحصیلات پایین، تمایل دارند که شغل خود را ترك کنند به عبارت دیگر کارکنانی که داراي تحصیلات بالایی هستند در صورتیکه احساس کنند که به تخصص آنها احترام گذارده نمی شود، احتمال بیشتري وجود دارد که سازمان را ترك کنند. وای و رابینسون و پرایس و میولر، به این نتیجه رسیدند، افرادي که به لحاظ شغلی در طبقه غیرمدیریتی قرار دارند، در مقایسه با افرادي که در این طبقه قرار دارند (طبقه مدیریتی) تمایل بیشتري دارندکه شغل خود را ترك کرده و به سازمان دیگري بروند.

مطالعات انجام گرفته در زمینه ارتباط بین جنسیت و تمایل به ترك شغل به نتایج بسیار متناقضی منجر شده است. کوتن و توتل  زنان در مقایسه با مردان تمایل بیشتري به ترك شغل دارند و دو برابر بیش از مردان، شغل خود را ترك می کنند. در مقابل واي و رابینسون، میلر و ویلر  و برگ در پژوهش خود هیچ رابطه اي بین جنسیت و تمایل به ترك شغل نیافتند. و این در حالیست که الاین، و سامرس و هندریکس، به این نتیجه رسیدند که مردان بیشتر از زنان شغل خود را ترك می کنند، شاید علت این باشد که مردان نان آور خانواده هستند و انگیزه پیشرفت بیشتري نسبت به زنان دارند و چنانچه، شغلشان با انتظاراتشان همخوانی نداشته باشد، این امکان وجود دارد که شغلشان را جهت یافتنِ یک شغل جذابتر ترك کنند.

وضعیت سلامتی

عوامل مرتبط با سلامت مانند فرسودگی شغلی با نیت ترک در ارتباط است. سلامت کافی یکی از ضروریات کار است، فشارهای مرتبط با سلامت، تجدید نظر در شرایط کار را افزایش می دهد بنابراین می تواند تمایل ترک را افزایش دهد. علی شاه و همکاران، بر این عقیده اند که بین وضعیت سلامتی با ترک خدمت کارکنان رابطه وجود دارد.

فرصت های جایگزین شغلی

در تحقیقات مربوط به ترک خدمت، این موضوع مطرح است که وجود فرصت های جایگزین شغلی دیگر بر ترک خدمت تأثیر دارد. مارچ و سایمون بیان کردند که شرایط عمومی بازار کار بر ترک خدمت اختیاری تأثیر می گذارد. به عبارتی وجود فراوانی مشاغل در جامعه، حرکت های ترک خدمت اختیاری تأثیر می گذارد. به عبارتی وجود فراوانی مشاغل در جامعه، حرکت های ترک خدمت اختیاری را دنبال دارد. تقریبا در تمام شرایط نامطلوب بازار کار، دقیق ترین پیش بینی ترک خدمت، شرایط اقتصادی است. مبلی در یک تحقیق نشان داد که اولا هرچه نرخ بیکاری پایین باشد(شرایط اقتصادی مطلوب) و فرصت های شغلی بیشتر باشد، احتمال ترک خدمت اختیاری بیشتر است. ثانیا قصد ترک خدمت و نهایتا ترک خدمت اختیاری به شرایط عمومی بازار کار مرتبط باشد، به این معنا که هرچند یک فرد ممکن است قصد ترک خدمت کند، اما تا زمانی که نتواند شغل جایگزین پیدا کند، این عمل را انجام نمی دهد. همچنین گاپاچی و آروم؛ مهرگان و کلالی، بیان کرده اند که بین فرصت های جایگزین شغلی با ترک خدمت کارکنان رابطه مثبتی وجود دارد.

مدت استخدام

مین 2002 بر این عقیده است که سال های تجربه افراد بر ترک خدمت آن ها تأثیر گذار است و این تأثیر منفی است.

منبع

صفری، سیاره (1393)، آسیب شناسی عوامل مؤثر بر ترک خدمت نخبگان از دیدگاه مدیران، پایان نامه کارشناسی ارشد ، مدیریت دولتی ، دانشگاه علامه طباطبایی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0