علم سنجی چیست؟

علم­ سنجی از نظر لغوی به معنای دانش اندازه­ گیری علم است و به زبان ساده به مطالعه­ ی جنبه­های کمی علم به منظور برنامه ­ریزی و سیاست­گذاری پژوهشی یا اقتصادی در امر پژوهش­ های فردی، گروهی، سازمانی، ملی یا بین المللی اطلاق می­شود. این اصطلاح اساساً به منظور مطالعه­ ی تمام جنبه ­های نوشتاری علم و فناوری مورد استفاده قرار می­گیرد .در بسیاری از متون، ابداع واژه­ ی علم­ سنجی به دانشمندان روسی نسبت داده می­شود. اما با وجود اتفاق نظر در میان بیشتر دانشمندان درباره اینکه دانشمندان روسی و اروپای شرقی یعنی نالیموف، دوبروف و کارنوا واژه علم سنجی را به کار گرفتند، گارفیلد انتشار اثر جی. دی. برنال در سال 1939 با عنوان کارکرد اجتماعی علم را نقطه اصلی اثرگذار حوزه­ی علم­ سنجی معرفی می­کند. با این حال نباید این واقعیت را نادیده گرفت که علم­ سنجی ترویج نام خود را بیش از همه به تایبور براون بدهکار است، کسی که از این واژه جدید برای نام معروفترین مجله حال حاضر علم­سنجی دنیا، یعنی مجله­ی ارزشمند علم­ سنجی استفاده کرد؛ به این ترتیب باید پذیرفت که پس از ظهور مجله علم­ سنجی در سال 1978 در مجارستان، واژه­ ی علم­ سنجی بهتر شناخته شد. بنابر عنوان فرعی این نشریه، حوزه­ ی علم­ سنجی شامل تمام جنبه­ های کمی علم، ارتباطات در علم و سیاست علم است.

اهمیت علم ­سنجی در سیاست علم به قدری زیاد است که افرادی همچون بک در همان نخستین دهه ­های رواج واژه ­ی علم ­سنجی بیان کردند که علم ­سنجی قادر است به توازن میان بودجه و هزینه­ های جاری اقتصادی کمک کند و کارایی تحقیقات را افزایش دهد؛ در واقع بر اثر همین تلاش­ها و بینش­ها بود که در بسیاری از کشورها و حتی سازمان­های بین المللی، استفاده از تحلیل­های ارزیابانه­ ی علم سنجی به سرعت در دستور کار محافل اصلی سیاست گذاری و تصمیم گیری علم و فناوری قرار گرفت.براون و همکارانش در تعریف علم سنجی، آن را بر اطلاعات علم متمرکز دانستند و اظهار کردند که علم سنجی با جنبه های کمی تولید، اشاعه و استفاده از اطلاعات علمی سر و کار دارد و این ابعاد، اطلاعات علمی را به منظور کمک به درک بهتر ساز و کارهای فعالیتهای پژوهش علمی مورد تجزیه و تحلیل قرار می­دهند.وینکلر علم­سنجی را حوزه­ای از علم می­داند که با جنبه­های کمی افراد، گروهها، موضوعها و پدیده ها در روابط علم و روابط آنها با یکدیگر سرو کار دارد، به طوری که در اصل، به محدوده­ی یک رشته علمی خاص تعلق ندارد. وی هدف از علم­سنجی را آشکار سازی ویژگی­های پدیده­های علم ­سنجی و فرایندهای موجود در پژوهش علمی برای مدیریت مؤثرتر علم معرفی می­کند.صرف نظر از اصطلاح علم­سنجی، ظهور این مفهوم به منظور مدیریت مطلوب فرایندهای علمی، پژوهشی و فناورانه بر اساس اطلاعات و شاخص­های حاصل از مطالعات این حوزه و پشتیبانی از روند رشد و توسعه­ی آنها از مهم­ترین فواید آن است. اطلاعات محصول مطالعات علم­سنجی به خصوص در سیاست­گذاری­های علمی در سطوح ملی بسیار مورد توجه قرار گرفته و از ابعاد گوناگون اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی زیادی برخوردارند .

با توجه به سرچشمه­های اصلی ظهور علم­سنجی و همچنین بر اساس دامنه­ی مفهومی که صاحب نظران و پیشگامان علم­ سنجی بر آن صحه گذارده­اند، علم­سنجی بیش از هر چیز برای ارائه خدمت به سیاست علم تولد یافته است و همین نکته، اصلی­ترین فلسفه­ی وجودی آن را تشکیل می­دهد و دامنه­ی آن را از سایر حوزه­های مرتبط، وابسته و سنجشی جدا می­کند. گرچه علم­سنجی از حوزه­ی کتابسنجی برخاسته و حتی در عمل تا حدود زیادی به شاخص­ها و روشهای سایر حوزه­ های سنجشی از جمله کتابسنجی وابسته است، اما باید توجه داشت که علم سنجی فعالیت­ها و عملکردهای خود را برای کمک به سیاست علم تعریف می­کند و در این راه، از شاخص­ها و روشهای سایر حوزه­های سنجشی و وابسته نیز بهره می­جوید. به عنوان نمونه، موضوع تعیین مجله­ های هسته به خودی خود جز مباحث کتابسنجی محسوب می­شود؛ زیرا به کتابخانه­ ها و مراکز اطلاع­رسانی در شناسایی و خرید مهمترین و اولویت دارترین مجله­ های حوزه­های موضوعی مختلف یاری می­رساند. با وجود این، اگر بنا باشد با هدفهای سیاست گذارانه و با رویکرد ارزیابی عوامل دخیل در فعالیت­های علمی به مبحث مجله ­های هسته نگریسته شود، مطالعات مربوط به مجله ­های هسته از ابعاد کتابخانه­ای و همچنین از دامنه­ ی کتاب­سنجی خارج بوده و در حیطه­ی علم­سنجی قرار می­گیرد. به بیانی دیگر، اگر نه فقط با هدف خریدهای کتابخانه­ ای، بلکه به منظور شناسایی جدیدترین جبهه­های پژوهش و پرنفوذترین و مؤثرترین پژوهشگران، سازمان­ها، کشورها و سایر عوامل دست اندر کار تولید علم، به مبحث مجله ­های هسته توجه شده و به سؤال­هایی از این قبیل که کدامین دسته از این عوامل و مؤلفه­ های دخیل و تحت چه شرایطی نسبت به بقیه­ ی همسانهای خود مورد توجه قرار گرفته­ اند پاسخ گفته شود، از مبحث کتاب سنجی گذر کرده و به مباحث علم­سنجی وارد شده­ایم. در نتیجه­ی اینگونه مطالعات علم­ سنجی است که سیاست علم قادر می­شود در توزیع منابع، تدوین سیاست­ها، اجرای برنامه و اتخاذ تصمیم­ها با چشم­هایی باز حرکت کرده و درست­ ترین مسیرها را انتخاب کند . مطابق با مطالعات” ناگپاول” سه موضوع در مطالعات علم ­سنجی پیگیری شده است:

  • علم­سنجی و سیاست­های علمی و تکنولوژیکی (شامل روش­ها و حوزه­های علم­سنجی)
  • ساختار و پویایی­های علم (شامل کارهای فردی تا همکاری­های بین­المللی دانشمندان)
  • جنبه­ های منطقه­ ای علوم.

به عقیده دایوداتو نیز، دامنه موضوعی گسترده­ی علم سنجی عبارت است از: رشد کمی علم، ساختارهای فرعی و تخصصی علم، توسعه­ی رشته­ ها و ارتباط علم و فناوری، نیم عمر مشارکت­های علمی، ساختار ارتباطی در علم و فناوری، شرایط و اندازه­گیری بروندادها و تولیدات دانشمندان، ارتباط بین توسعه­ ی علم و رشد اقتصادی، ساختار و توسعه­ ی نیروی انسانی علم، ملاک­های سرمایه­ گذاری در علم و مانند آن . به عقیده داورپناه در بررسی های علم­ سنجی چهار متغیر اصلی مؤلفان، تولیدات علمی، مراجع و ارجاعات قابل استفاده ­اند .بر اساس طبقه بندی ناگپاول یکی از موضوع­های علم­سنجی مطالعه ساختار علم و پویایی آن است. به این مفهوم که در درجه­ی اول برای کل دانش و در درجه­ی بعدی برای هریک از رشته ­های مختلف ساختار و حوزه­ های تخصصی مشخص می­شوند. به بیان ساده ­تر، بعد از مطالعه­ی رشته­ های مختلف سرفصل­ هایی که تاکنون (و یا در بازه­ی زمانی مختلف) در آن رشته به آن پرداخته شده و حجم مطالعات در هر سرفصل و ارتباط بین این سرفصل­ها به صورت علمی و برمبنای روش­ها و فنون ریاضی و آماری به روشنی تبیین می­شوند. در همین راستا نقشه­های علمی در قالب شکل­های گرافیکی به تفکیک حوزه­ های مختلف علوم و نمایش ارتباطات بین آنها به درک ساختارهای علوم کمک می­کنند.

منبع

سکوتی بخشایش ، اکرم (1392) ، نقشه علم دانشگاه تبریز با بررسی تولیدات علمی ،پایان نامه کارشناسی ارشد ، علم اطلاعات و دانش‌شناسی ، دانشگاه شاهد.

از فروشگاه بوبوک دیدن فرمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0