علائم و نشانه های استرس

الوانی، در مقاله ای تحت عنوان فشارهای غصبی در محیط کار و راه های مقابله با ان علائم استرس را به چند دسته تقسیم می کند:

علائم فیزیولوژیکی استرس: از جایی که مسئله در ابتدا به وسیله پزشکان و متخصصان علم طب مورد مطالعه قرار گرفته، بیشتر توجه به علائم فیزیولوژیکی معطوف بوده است. این علائم مانند تغییر ضربان قلب، تغییر آهنگ تنفس، تغییرات فشار خون، سردرد، زخم معده و اختلالات گوارشی، حملات قلبی، اختلال در سوخت و ساز بدن و امثالهم می باشد.

علائم روانی استرس:نشانه های روانی فشار روحی ممکن است به صورت عصبانیت، اضطراب و دلشوره، افسردگی، عصبی شدن، حساسیت، تنش و احساس ملالت و بیهودگی ظاهر گردد. اثر این عوامل بر روحیه و حالات روحی افراد مخرب است و موجب از دست دادن اعتماد به نفس در آنها و کاهش عملکرد روزانه آنها می گردد. کسانی که نشانه های روانی فشار روحی بالا را از خود بروز می دهند نسبت به مسائل اطراف خویش بی تفاوت می شوند، از سرپرستان و مقامات بالای خود رنجیده خاطرند، قدرت تمرکز حواس و تصمیم گیری ندارندو از شغل خود ناراضی اند.

علائم رفتاری استرس:نشانه های رفتاری فشار عصبی ممکن است به صورت بی خوابی،کم غذایی یا به عکس اشتهای کاذب به غذا و افراط در خوردن آن ، افزایش تعداد سیگار در سیگاریها، شتاب زدگی در سخن گفتن، تعجیل و بیقراری در انجام امور بروز نماید مو کشیدن، بد و خشن رانندگی کردن، افکار آزار دهنده داشتن و انجام کارها و امور روزمره با اکراه.

علائم ذهنی استرس:فراموشی، بی توجهی، ضعف حافظه، نامنظم بودن، اشتباهات متعدد، وجود افکار مزاحم، توجه زیاد به جزئیات، نداشتن تمرکز مناسب، شک و تردید در تصمیم گیری و عدم توانایی در انجام کارهای ساده می باشد.

علائم احساسی استرس:گریه،کابوس، بد بینی،افسردگی، پرخاشگری،از دست دادن خوشحالی ها و شوخ طبعی های گذشته، ترس های بی مورد، احساس بی کسی و احساس گناه می باشد.

منبع

آدینه،ماندانا(1394)، ویژگی های روان سنجی پرسشنامه استرس و رابطه آن با پرسشنامه سلامت عمومی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی سنجش واندازه گیری،دانشگاه آزاداسلامی تهران

 از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0