علائم بیماری پارکینسون

اغلب، نخستین نشانۀ بیماری پارکینسون لرزش یک اندام، به ویژه در هنگام استراحت بدن است بطور معمول، لرزش از یک سمت بدن، اغلب از یک دست آغاز می­شود. لرزش همچنین می­تواند بازوها، ساق­ها، پاها و صورت را دربر بگیرد. سایر نشانه­های مشخصۀ بیماری عبارتند از: سفتی اندام­ها و تنه، آهسته شدن غیر طبیعی حرکت ارادی یا فقدان حرکت  و اختلال تعادل و هماهنگی بدن. خستگی در 50% موارد وجود دارد .

ناتوان کننده­ترین اختلال بیماری، آهسته شدن غیر طبیعی حرکت ارادی است که با تمام امور زندگی روزمره مانند راه رفتن، بلند شدن از روی صندلی، چرخیدن در بستر و پوشیدن لباس تداخل می­کند. کنترل حرکت­های ظریف نیز مختل می­شود که با کاهش مهارت­های دست و نیز دستخط تظاهر می­یابد. بیمار دچار میکروگرافی می­شود، یعنی دستخط وی به شکل ریزتر از معمول و در هم و بر هم و غیر خوانا درمی­آید. تکلم با صدای آرام  و افزایش بزاق، سایر تظاهرات مشکل­ساز برادی کینزی بصل النخاعی هستند. صدای بیمار خشن و مونوتون می­شود. لرزش استراحت با فرکانس 4 تا 6 هرتز و به طور معمول به شکل یک طرفه و ابتدا از قسمت انتهایی و از انگشتان و مچ دست آغاز می­شود و ممکن است نمایی شبیه تسبیح انداختن یا شمارش حَبّ داشته باشد.

 معمولاً لرزش به قسمت بالاتر همان طرف گسترش می­یابد و گاهی پیش از آنکه با گذشت یک سال یا بیشتر به سمت مقابل انتشار پیدا کند ساق پا را گرفتار می­سازد. ممکن است مدتی بعد، لرزش در لب­ها، زبان و فک ایجاد شود ولی سر را مبتلا نمی­کند. سفتی  به صورت مقاومت متحدالشکل نسبت به حرکت غیر فعال حول یک مفصل در تمام دامنۀ حرکت آن حس می­شود و ظاهری شبیه پلاستیک ایجاد می­کند. گسیختگی­های منظم و کوتاه مدت مقاومت، طی حرکت غیر فعال، ممکن است احساس چرخ دنده­ای  ایجاد نمایند؛ فرد معاینه کننده برای خم و راست کردن مچ یا آرنج یا پای بیمار با مقاومت زیادی روبرو می­شود و مانند این است که می­خواهد چرخ دنده­ای را حرکت دهد. دیستونی ؛ حرکات جنبشی غیرعادی ناشی از اختلال تون عضلانی در قسمت انتهایی بازو یا ساق ممکن است در اوایل بیماری، بدون ارتباط با درمان، به ویژه در بیماران جوان­تر ایجاد شود. همچنین دیستونی مزبور ممکن است در اثر درمان دارویی پارکینسون برانگیخته شود .

دیستونی تقریباً در 20% موارد وجود دارد. اختلال راه رفتن به صورت برداشتن گام­های کوتاه و کشیدن پا بر روی زمین و تمایل به چرخاندن تمام بدن از علایم آشکار بیماری پارکینسون هستند. راه رفتن با شتاب  تمایل جبری برای تسریع راه رفتن  علامت کلاسیک بیماری پارکینسون است که در نتیجۀ خمیده شدن قامت و کاهش رفلکس­های قامت به وجود می­آید و موجب می­شود بیمار در تلاش برای رسیدن به مرکز ثقل بدن، شتاب­زده راه برود. انجماد؛  راه رفتن از علایم بیماری پارکینسون پیشرفته­تر است و به طور شایع در شروع حرکت روی می­دهد و بشکل  تردید در شروع حرکت تظاهر می­یابد.

این وضعیت هنگامی که بیمار تلاش می­کند تغییر مسیر دهد یا دور بزند، و در زمان ورود به یک فضای باریک مانند درگاه ساختمان ایجاد می­شود. اختلالات تعادل و وضعیت بدن (قامت) خم و کج کردن قسمت بالای تنه و تمایل برای خمیده نگه داشتن بازو و تغییر در وضعیت انگشتان و دست­ها در هنگام راه رفتن شایع هستند. ناتوانی در بلع ممکن است ایجاد شود و در نتیجۀ آن محتویات مری، وارد ریه­ها شوند و ذات الریه روی دهد.

  بیش از یک میلیون نفر (حدود 1% افراد بالای 55 سال) در ایالات محتده مبتلا به بیماری پارکینسون هستند. حداکثر سن شروع بیماری، دهۀ ششم زندگی و محدودۀ آن 35 تا 85 سالگی است و سیر آن 10 تا 25 سال طول می­کشد. مجموعه­های فامیلی اتوزومی غالب و مغلوب بیماری، حدود 5% موارد را تشکیل می­دهند. این موارد در سن پایین­تر (معمولاً قبل از 50 سالگی) آغاز می­شوند و سیر طولانی­تری نسبت به بیماری پارکینسون تک گیر دارند.

ناپایداری وضعیت بدن، یکی از ناتوان­کننده­ترین اختلالات بیماری پارکینسون پیشرفته است که منجر به زمین خوردن بیمار و بروز آسیب می­شود و با عوارض عمده و خطر مرگ همراه است. بی ثباتی قابل ملاحظه وضعیت بدن در سال­های اول بیماری، قویاً تشخیصی به جز بیماری پارکینسون را مطرح می­کند. چهرۀ بیمار به شکل ماسک  مانند ؛ درمی­آید و بیمار در هماهنگ کردن حرکات بدن دچار اشکال می­شود.حرکت­های کمکی بدن مانند جلو و عقب رفتن بازوها در هنگام راه رفتن و نیز حرکت­های خود به خودی کاهش پیدا می­کنند .

علایم غیر حرکتی بیماری پارکینسون عبارتند از: افسردگی و اضطراب، اختلال شناخت، اختلالات خواب، اختلالات حسی و درد، کاهش حس بویایی و اختلالات عملکرد خودکار. بعضی از این اختلالات ؛ مثل کاهش بویایی، افسردگی و اختلالات خواب ممکن است مدتی قبل از شروع علایم حرکتی وجود داشته باشند. چرب رودن پوست و درماتیت سبوروییک (شوره)، بی اختیاری ادرار، شب ادراری، کاهش عملکرد جنسی و کاهش وزن از جمله اختلالات سیستم خودکار هستند. علایم حسی اغلب به صورت حس ناراحت کنندۀ بی قراری داخلی تظاهر می­یابند. درد و ناراحتی انتهاها می­تواند نشانۀ قابل ملاحظه­ای باشد یا هنگام کم کردن تدریجی داروهای ضد بیماری پارکینسون روی دهد. بعضی از بیماران دچار کوتاه شدن تنفس، بدون وجود بیماری قبلی تنفسی زمینه­ای می­شوند. اختلال در حساسیت کنتراست بینایی، تمایز رنگ، دوبینی و اختلال در کنترل حرکات چشم روی می‌دهد.

اختلالات خواب در بیماری پارکینسون شایع­اند. خواب آلودگی در روز و چرت زدن مکرر، علایم معمول اختلال خواب را تشکیل می­دهند. سفتی در هنگان خواب شب، همراه با اشکال در چرخیدن در بستر و نیز لرزش و حرکت­های غیرارادی (مثل پرش بدن یا حرکات دوره­ای ساق پا) موجب احتلال خواب می­شوند. رویاهای صریح و توهمات مرتبط با درمان پارکینسون هم ممکن است موجب گسیختگی خواب شوند. قطع تنفس آپنه ؛ در هنگام خواب نیز ممکن است روی دهد. اختلال عملکرد خودکار می­تواند موجب افت فشار خون وضعیتی، از بین رفتن پلک زدن، یبوست، تکرر و فوریت ادرار و تعریق مفرط شود تغییر در خُلق، شناخت و رفتار در مراحل دیررس بیماری شایع است و می­تواند ناشی از خود بیماری یا بیماری­های همراه مانند:  بیماری آلزایمر یا زوال عقل مزمن باشد یا به عنوان عارضۀ جانبی درمان دارویی بیماری پارکینسون روی دهد.

 افسردگی تقریباً در نیمی از بیماران مبتلا به پارکینسون ایجاد می­شود و می­تواند در هر مرحله از بیماری بروز کند و اغلب بدون تشخیص و درمان باقی می­ماند. اختلالات اضطرابی ممکن است به صورت مجزا یا همراه با افسردگی یا اختلال شناخت پیشرونده تظاهر یابند.

اختلالات شناخت در بسیاری از بیماران مبتلا به پارکینسون ایجاد می­شوند و شدت آنها اکثراً کم تا متوسط است. مشکلات در انجام کارهای پیچیده، برنامه­ریزی درازمدت و به خاطر سپردن یا به یاد آوردن اطلاعات جدید شایع است. امروزه مشخص شده است که اختلال عملکرد حافظۀ کاری، توجه، انطاف­پذیری ذهنی، عملکرد دید فضایی، فصاحت کلمه و عملکردهای اجرایی را هم شامل می­شود. نشانه­های روانی در 40% از بیماران مبتلا به پارکینسون بر حسب سن و میزان بروز زوال عقل وجود دارند و نشانه­های زودرس آن، شامل توهمات بینایی شکل گرفته معمولاً به صورت دیدن انسان و حیوانات؛ همراه با سالم ماندن بصیرت بیمار هستند. اگرچه افسردگی و زوال عقل مهم­ترین عوامل خطر نشانه­های روانی بیماری پارکینسون به شمار می­آیند، غالباً ناشی از درمان دارویی بیماری مزبور و وابسته به مقدار مصرفی (دوز) دارو هستند . هذیان­ها گسترده­تر از توهمات هستند زیرا مسئولیت سنگین­تر را بر خانواده و مراقبان بیمار تحمیل می­کنند. پیش درآمدهای این نشانه­های روانی، از رفتارهای بی هدف همراه باطغیان­های توأم با تلوّن وگاهی غیر منطقی تشکیل می­شوند.

منبع

برقی ایرانی،زیبا(1392)، اثر بخشی شناخت_رفتار درمانگری سالمندی(CBTO)بربهبود نشانه­های مرضی، همبسته­های شناختی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه پیام نور

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0