عدالت و رسول الله (ص)

در آیه 25 سوره مبارکه حدید بیان شده است که فرستادگانمان را به همراه کتاب و ترازو فرو فرستادیم تا به عدالت قیام کنند . و رسول گرامی اسلام به عنوان خاتم پیامبران ، همانند رسولان پیش از خود برای برپایی عدل و داد مبعوث شد و در اجرای این فرمان الهی از هیچ تلاش و کوششی فرو گذار نکرد همانگونه که خداوند در آیه 15 سوره مبارکه شوری پیامبر (ص) را به اجرای عدالت امر فرمود و همچنین به استقامت در این راه .

آنگونه که از سیره رسول الله از ابتدای بعثت تا برپایی حکومت اسلامی عدالت محور و حق مدار و تا آخر عمر پربرکت آن حضرت برمی آید ، برابری و برادری میان مؤمنین از اصول انسانی سیره ایشان بوده است . بلال حبشی ، صهیب رومی و سلمان فارسی هیچ تفاوتی با مهاجران مکی و انصار مدنی نداشته اند .پیامبر (ص) در مورد برابری انسانها می فرماید : انسانها مانند دندانه های شانه با یکدیگر برابرند ( تحف العقول ، به نقل از مطهری ، 1385 ، ص 346 ) .

و یا در حجه الوداع فریاد می زند : ای مردم ! پروردگار همه مردم یکی است ، پدر همه مردم یکی است ، همه شما فرزند آدم هستید ، آدم هم از خاک آفریده شده است ، هیچ عربی را بر عجمی برتری نیست الا به تقوی ( تاریخ یعقوبی ، به نقل از مطهری ، 1385 ، ص 346 ) . در هیچ مکتبی بالاتر و ساده تر از این جملات نمی توان یافت که در عین عمق کلام اینگونه ساده در مورد برابری انسانها سخن گفته شود ، به طوری که بعد از گذشت 1400 سال همچنان برای همه انسانها قابل فهم و احترام است .

و در سفری که آن حضرت در میان اصحاب حضور داشتند جهت پخت غذا هر کس داوطلب انجام کار   می شود و آن حضرت داوطلب جمع آوری هیزم ، اصحاب عرض می کنند که ما افتخار می کنیم که به رسول خدا خدمت نمائیم و نیاز نیست زحمت بکشید، که آن حضرت می فرمایند : خدا دوست نمی دارد  بنده ای را در میان بندگان دیگر ببیند که برای خود امتیاز قائل شده است .

این حدیث شریف از آن حضرت و نوع برخورد ایشان در این ماجرا را می توان نمونه متعالی از اجرای عدالت رویه ای از سوی یک رهبر به حساب آورد رهبری که خود را در کنار یاران خود و همانند آنها و بدون کمترین خودبرتر بینی ، می بیند. در چنین سیستم حکومتی و مدیریتی است که وقتی صحبت از جان افراد می شود ، دریغ نمی ورزند و در طبق اخلاص گذاشته و آماده رزم در راه خدا می شوند . آری این است معنای واقعی عدالت در مکتب انسان ساز اسلام که هنوز بعد از گذشت قرنها ، همچنان جوامع بشری در آرزوی برپایی یک سیستم حکومتی ، مبتنی بر حق و عدالت ، همانند حکومت رسول خدا هستند .

منبع:

متدین،ا.(1390). رابطه عدالت سازمانی ادراک شده باتعهدسازمانی در میان دبیران زن و مرد شهرستان نقده، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات  ادبیات و علم انسانی  دانشگاه ارومیه.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0