عامل آموزشی متحرک

انیمیشن هنر حرکت بخشیدن به اجسام بی­جان، نمایش سریع و متوالی تصاویر به صورت هنری است که ناشی از خطا دیدار است که به دلیل پدیده ماندگاری تصاویر ایجاد می­شود. طراحان و تولید­کنندگان تصاویر متحرک باید بدانند انیمیشن در ایجا د فرایند یاددهی و یاگیری موثر است .

نکات طراحی عوامل آموزشی

  1. جایگاه بکارگیری عامل آموزشی متحرک

 عامل متحرک آموزشی به عنوان عاملی برای جلب توجه یادگیرندگان به موارد مهم و همچنین به وجود آوردن محیطی شبه­واقعی که در آن یادگیرندگان با یک معلم مجازی یا یک یادگیرنده دیگر طراحی می­شود. بنابراین نباید به گونه­ای طراحی شود که خود مرکز توجه باشد. برای رعایت این مورد از به کارگیری حرکات غیر­معمول، ترکیب رنگ­های زیاد، لهجه غیر­معمول، ژست­ها و اطوارهای جلب کننده توجه خودداری نمود.

  1. صدای عامل آموزشی متحرک

در اضافه کردن صدا به عامل متحرک آموزشی بهتر است از صدای واقعی انسان استفاده نمود. به عبارتی صدای واقعی انسان بر صدای ماشین ساخته که تقلیدی از صدای انسان است تاثیری بیشتر بر یادگیری دارد. مثالی از صدای ماشین ساخته در نرم افزار ترجمه بابیلون که قابل اجرا بر سیستم عامل کامپیوتر است، می باشد. این امر حداقل در نسخه­های زیر 6 این نرم افزار قابل مشاهده است. این مورد باعث می شود مخرج حروف و کلمات یا تلفظ کلمات به زبان اصلی آنچنان گویا و مشخص نباشد.

  1. طراحی بدن عامل آموزشی متحرک

 بهتر است در طراحی عامل متحرک آموزشی انسان گونه به طراحی تمام بدن فیزیکی وی پرداخت، به جای اینکه مثلاً بالاتنه وی طراحی شود. به دو دلیل: یک اینکه تصور معلمی واقعی را بیشتر می­کند و دوم اینکه از توجه اضافی به خود عامل کم می­کند.

  1. شخصیت عامل آموزشی متحرک

در موضوعات رسمی و تحصیلی بهتر است شخصیت عامل جدی باشد تا خودمانی و صمیمی. هر چند به­نظر می­رسد طراحی­عامل­آموزشی با صمیمیت باعث شود مخاطبان با وی ارتباط سریعتر و بهتری ایجاد نمایند، ولی در نهایت پیشرفت تحصیلی مخاطبان در رابطه با عامل آموزشی که شخصیتی رسمی­تر و جدی­تر دارد بیشتر است. شاید دلیل آن این باشد که مخاطبان در رابطه با عامل آموزشی جدی­تر، موضوع درسی را جدی­تر تلقی می­کنند. هر چند طراحی شخصیتی صمیمی باعث به وجود آمدن علاقه بیشتر به موضوع یادگیری می­شود. طراحی شخصیتی رسمی یا صمیمی به دو عامل مخاطبان و موضوع وابسته است. در موضوعات رسمی با مخاطبانی بزرگسال بهتر است شخصیت بیشتر رسمی باشد تا در موضوعات داستان گونه یا غیر­رسمی با مخاطبانی خردسال.” یادگیرندگان بیشتر جذب عامل­هایی می­شوند که قابلیت تطبیق با ویژگی­های شخصیتی برون گرایی و درون گرایی آن هارا داشته باشد .بنابراین بهتر است در طراحی عامل های آموزشی، میزان متوسطی از دو بعد شخصیتی را رعایت نمود که هر دو  سبک شخصیتی یادگیرندگان بتوانند خود را با آن تطبیق دهند”.

  1. بازخورد عامل آموزشی متحرک

عامل­آموزشی همچون یک معلم در فضای سنتی باید به گونه ای طراحی شود که در مورد فعالیت آنی یادگیرنده و همچنین فعالیت و بازده یادگیری پایانی یادگیرنده بازخورد فراهم آورد . مخصوصاً در فضای مجازی که به­نظر می­رسد یادگیرنده بیشتر به اختیار خود عمل می­کند. چنین امری امکان گمراه شدن یادگیرنده از فضای اصلی می­شود. همچنین یادگیرنده نسبت به فضای یادگیری که در آن واقع شده و صحت گزاره­ها و اطلاعات می­تواند دچار اشتباه شود و در عین حال به آن واقف نباشد. دادن بازخورد در مورد فعالیت یادگیرنده یا نتیجه کار وی کمک بزرگی در این جهت است.

  1. جنسیت عامل آموزشی متحرک

در طراحی جنسیت، عامل آموزشی متحرک بر­اساس گفته­ی­ رینات،امی،اسهبی و کلیست بهتر است برای هر جنس عامل­آموزشی­متحرک از جنس خود آن­ها انتخاب و طراحی شود، مگر در مورد پسران خردسال که طراحی آموزشی از جنس مخالف مناسب­تر است.برای این امر می­توان در یک برنامه آموزشی، عامل­آموزشی متحرک را به صورت زن و مرد طراحی نمود، یا اگر عامل آموزشی به صورت انسان گونه طراحی نمی­شود (مثلا به شکل پرنده ،حیوان یا شی­ء خاص ) و روی صدای انسان( زن و مرد) قرار می­گیرد باید امکان انتخاب را به یادگیرنده داد.

  1. لهجه­ ی عامل آموزشی متحرک

 مایر، سوبکو و مایتون معتقد­اند زمانی که از لهجه­ای متناسب با لهجه مخاطبان استفاده می­شود، در مقایسه با زمانی که از لهجه­ای غیر از لهجه آن­ها استفاده می­شود، ارجحیت و تاثیری بیشتر بر یادگیری مخاطبان دارد.” زبان و گویش عامل آموزشی متحرک، با اهمیت­ است و این امرمنطبق بر شخصیت و فرهنگ است”.

  1. طراحی جزئیات عامل آموزشی متحرک

 در به کار­گیری جزئیات در عامل آموزشی همچون حرکات صورت، ژست و اطوار­های بدنی و چهره­ای باید آگاهانه عمل نمود. زیرا از نظر والکر ،اسپرول و سابریمانی هر گونه طراحی زیاد از­حد و نا­آگاهانه باعث تاثیر بر عکس عامل آموزشی خواهد شد .

  1. کنترل یادگیرنده بر عامل آموزشی متحرک

در عایت کردن میزان کنترلی که یادگیرنده می­تواند در رابطه با عامل آموزشی داشته، همان­گونه که ذکر شد باید حد وسط را رعایت نمود. دادن مقداری کنترل به یاد گیرنده می­تواند باعث درگیری و وضوح بیشتر وی به موضوع آموزش شود. از طرف دیگر باید این کنترل به حدی باشد که موضوع یادگیری رسمیت خود را از دست داده و حالتی شبه بازی پیدا کند. هر چند این مورردرا می­توان در فعالیت های یادگیری که به صورت سر گرمی و بازی طراحی می شوند، اعمال کرد .

  • نژاد عامل آموزشی متحرک

به­طور­کلی یادگیرندگان به عامل آموزشی که شبیه آن­ها باشد علاقه بیشتری نشان می­دهند. این امر در­مورد طراحی­عامل­آموزشی، درمورد رنگین­پوستان بیشتر نمود دارد. سیاه پوستان نسبت به عامل آموزشی سفید­پوستان احساس بیگانگی بیشتری می­کنند تا عامل آموزشی سیاه پوست .

تاریخچه عوامل آموزشی

تاریخچه عوامل آموزشی هم زمان با ظهور یادگیری الکترونیکی می­باشد، از زمان ظهور یادگیری الکترونیکی محققان در پی بالا بردن بازده یادگیری یادگیرندگان و افزایش انگیزه آنها در حین یادگیری بودنداستفاده از عامل آموزشی به عامل هوشمند بر­می­گردد. با تحقیقات فراوانی که در این زمینه انجام شده است محققان به ترکیب ویژگی­های عاطفی از معلمان موفق برای ماموران آموزشی که به صورت مجازی و شخصیت­های روی صفحه هستند پرداخته­اند. این ماموران می­توانند به صورت شفاهی و با استفاده از گفتار و یا به صورت عاطفی استفاده از ژست­ها و نگاه توجه یادگیرنده را در طول آموزش حفظ نمایند که آموزش­های غیر­شفاهی آنها برای یادگیرندگان جذاب­تر است به عنوان مثال عوامل آموزشی با استفاده از حرکت در صفحه نمایش،  طریقه نگاه کردن آنها به صفحه نمایش، ارائه بازخورد و انتقال احساسات می­توانند میزان مشارکت آنها را درک کنند. عامل آموزشی یک مربی مجازی است که شخصیتی شبه انسانی دارد. در نرم افزارهای آموزشی برای افزایش یادگیری استفاده می­شود و یادگیرنده با آن ارتباط برقرار می­کند و معمولاً همراه صدا یا متن می­آید.عامل در یک سیستم آموزش هوشمندبه منظور توسعه و بهره برداری از این پتانسیل بیشتر، وجود دارد.

یک عامل آموزشی، عاملی کاربردی است که همچون نظامی نیمه هوشمند به کاربران کمک می­کند و از وظایف روزمره­ای چون جست و جوی اطلاعات در فضاهای اطلاعاتی بزرگ گرفته تا نظارت بر کامپیوتر کاربران برای انجام تکالیف پیچیده را در­بر می­گیرد. عوامل آموزشی عبارتند از، شخصیت های قابل مشاهده طراحی شده در محیط های یادگیری چند­رسانه­ای، برای تسهیل یادگیری عوامل­آموزشی، شخصيت­هاي روی صفحه هستند که در بخش­های مختلف برنامه آموزش الکترونیکی به فرایند یادگیری کمک می­کنند.

این عوامل می­توانند به صورت شخصيت­هاي کارتونی، تصویر ویدئویی که صحبت می­کند یا آواتارباشند. عوامل­آموزشی­متحرک دارای نیروی بالقوه­ی زیادی در حمایت از یادگیری هستند چرا که دارای قابلیت شبیه­سازی یک محیط یادگیری کلاس واقعی هستند. استفاده از عوامل­آموزشی در محیط­های یادگیری­منجر به پذیرش بیشتر یادگیرندگان می­شود چرا که تعاملات انسانی چهره­به­ چهره را شبیه­سازی می­کنند. در محیط های یادگیری الکترونیکی همراه با عامل­آموزشی، تعاملی میان یادگیرندگان و عامل آموزشی شکل خواهد­گرفت و این تعامل به یادگیری خواهد ­انجامید. عامل­آموزشی یک عامل نرم افزاری است که همچون یک آموزشیار در محیط یادگیری کمک می­کند.عامل آموزشی متحرک شخصیت­ها (کاراکتر­ها­) قابل مشاهده در صفحه هستند که در حین بخش های مختلف برنامه آموزش الکترونیکی به فرایند یادگیری کمک می­کنند.این عوامل می­توانند به صورت شخصیت­های کارتونی ،هنری و ویدوئی که صحبت می­کند و یا تصاویر واقعی مجازی، باشند.

 انواع عوامل آموزشی

امروزه با پيشرفت­هايي كه در زمينه­ي رايانه و فناوري ارتباطات صورت گرفته است، فرصت­هاي جديدي براي تسهيل­سازي يادگيري انساني از طريق فناوري­هايي همچون عوامل آموزشي فراهم شده است . عوامل آموزشی شخصیتهای انیمیشن­هایی شبیه به واقعیت هستند که یادگیری در محیط­های مبتنی بر کامپیوتر را تسهیل می­کنند. عوامل آموزشی از طریق راهبردهای آموزشی بر تعاملات اجتماعی بین یادگیرنده و عامل به منظور تسهیل یادگیری تاکید می­کنند. عوامل آموزشی با شخصیت انسانی ارتباط طبیعی و اجتماعی بیشتری با یادگیرنده برقرار می­کنند. بنابراین یکی از ویژگی­های مهم عوامل آموزشی شخصیت انسانگونه و واقعیت­پذیر آن است. به طور كلي، عامل آموزشي از تركيب چند عامل، همچون تصوير، انيميشن، پيام، صدا و تعامل استفاده می­کند.

پژوهش­ها­ي تجربي اثبات كرده­اند كه تصوير رابط يعني سيماي عامل، مي­تواند تأثير عميقي بر نتايج يادگيري به ويژه نتايج انگيزشي داشته باشدو کاربران برنامه­های کاربردی همراه با عوامل آموزشی را سرگرم کننده و درگیر کننده  داشته­اند و در این برنامه­ها زمان بیشتری را صرف یادگیری می­کنند و همچنین اشتباهات کمتری مرتکب می­شوند. بنابراین زمانی که یک برنامه کاربردی همراه با یک چهره انسانی بعنوان عامل آموزشی باشد تعامل میان کامپیوتر و ماشین نسبت به زمانی که برنامه فاقد آن باشد موفقیت بیشتری خواهد داشت. یادگیرندگانی که در محیط یادگیری همراه با عامل آموزشی کار می­کنند، یادگیری و انگیزش بیشتری نسبت به کسانی دارند که در محیط­های فاقد عوامل آموزشی کار می­کنند. با وجود این تحقیقات مثبت در مورد عوامل آموزشی محققین را به بررسی بیشتر در مورد عوامل آموزشی در موضوعات مختلف آموزشی و دسترسی بیشتر به اهداف آموزشی تشویق  می­کند.

انواع نقش­های عوامل آموزشی

شکل زیر سه نقش اطلاعات یا همان متخصص در سمت چپ،انگیزه دهنده در وسط و دو نقش انگیزش و اطلاعات یا همان مربی در سمت راست نشان داده شده است .طرح عامل آموزشی می تواند به عنوان پیچیده ترین شرایط مورد نظر قرار گیرد.

مثال­هایی از عوامل آموزشی مطرح در دنیا

  • لائورا یک عامل آموزشی است که به یادگیرندگان، زبان اسپانیایی را تدریس می کند.
  • مایک :  یک عامل آموزشی انسان­گونه سه بعدی است که به یادگیرندگان در توصیف موزه بوستون کمک می­کند و نقش مربی گونه دار.
  • کاسمو :یک عامل­آموزشی انسان­گونه است که یادگیرندگان بسته­های اینترنتی را راهنمایی می­کند.
  • پت :  یک عامل آموزشی انسان­گونه است که به یادگیرندگان در افزایش توانایی شان کمک می­کند.
  • ادل :  یک عامل آموزشی انسان­گونه است که به یادگیرندگان در حوزه فعالیت­های پزشکی کمک می­کند.

عوامل آموزشی اغلب در نقش­های انسانی مختلف همانند کارشناس معلم خصوصی، انگیزه دهنده ، مربی طراحی می­شوند.بِرِند  خاطر نشان می­سازد عوامل آموزشي متحرك، مي­توانند در محيط­هاي گوناگون يادگيري مورد استفاده قرار­گيرند. عوامل آموزشي متحرك، ممكن است به عنوان معلم خصوصي، مربي، هدايت كننده، يا همتا عمل كنند.

عامل­آموزشی به عنوان کاراکتر کمک­کننده به فضای آموزشی چند­رسانه­ای به طور قابل ملاحظه­ای مورد توجه قرار­گرفته­است .این عوامل، کاراکتر­های شبه­زنده­ای هستند که بر روی صفحه نمایش ظاهر می­شوندو فرایند آموزش الکترونیکی را تسهیل می­کند.لفظ عامل یا  agent از لغتagent-metaphor –presenting(یک کارکتر که در صفحه نمایش) می­آید .بنابراین تصویر یک عامل بر صفحه نمایش می­تواند یک تعریف ازpedagogical agent باشد .اگر چه برخی از محققین اعتقاد دارند که تنها صدای عامل اهمیت دارد و نه تصویر آن، ولی این موضوع توسط غالب محققین تایید­نشده و حضور فیزیکی عامل در صفحه نمایش را الزامی می­دانند. بعلاوه، تصویر این عامل­آموزشی می­تواند محرک و یا ثابت باشد که اصطلاح عامل­آموزشی­متحرک(animated pedagogical agent)در بسیاری از متون بکار رفته است .

در اینجا در میان محققین یک اختلاف نظر اساسی وجود دارد برخی از حمایت کنندگان ایده­ی آموزشی معتقد اند که این عامل باعث انگیزش و و در نتیجه باعث کسب نتایج آموزشی مناسب­تری می­شوند.در حالی که گروه مخالف معتقد­اند این عامل باعث به هم خوردن تمرکز یادگیرنده از مطالب اصلی مورد بحث می­شوند.تا اواخر دهه­ی نود میلادی تحقیقات انجام­شده عامل آموزشی را از نظر تکنولوژی مورد بررسی قرار می­دادند این تحقیقات به سوال اساسی که آیا عامل آموزشی به طور کلی و در واقع برای آموزش مفید هستند یا خیر، پاسخ نمی­دادند.این در حالی است که در اواخر دهه­ی نود میلادی تحقیقات در زمینه­های آموزشی توسعه پیدا کرد .

به عنوان مثال عوامل آموزشی می توان به انیمیشن انسانی، کارکتر­های انیمیشن حیوانات و چهره سخنگو  اشاره کرد .

شرایط استفاده از عامل آموزشی

  1. موضوع و محیط­های آموزشی که در آن عامل آموزشی استفاده می­شوند.
  2. خصوصیات یادگیرنده
  3. اربردهای مورد استفاده از عامل آموزشی (آموزش مستقیم،راهنما و یا بازخورد )
  4. طراحی عامل آموزشی

 این شرایط از یکدیگر مستقل نبوده و برای مثال ممکن است یک عامل آموزشی بسیار موثر برای کودکان ،نتیجه کاملا معکوسی در آموزش بزرگسالان داشته باشد. ارتباط ما بین  شرایط استفاده از عامل آموزشی در شکل7 به وسیله پیکانها ی نشان داده شده است .

  1. موضوع و محیط های آموزشی

عامل­آموزشی می­تواند در محیط­هایی همچون محیط مجازی، محیط یادگیری چند­رسانه­ای، سیستم­های فرا آموزشی (برای مثال سیستم های چند عاملی)استفاده شوند.

  1.  خصوصیات یادگیرنده

خصوصیات یادگیرندگان شامل تعداد زیادی از متغییر­های شناختی و غیر­شناختی می­شوند.فاکتور­های شناختی مثل دانش اولیه به عنوان عامل مهم برای حمایت تاثیر آموزشی می­باشند. متغییر های مرتبط در مفاهیم یادگیری و به تبع آن در عامل­های آموزشی عبارتند از :

  •  فاکتور های احساسی: خستگی، تکبر، لذت و خجالت
  •  فاکتور های انگیزشی: جذابیت، کسب انگیزش و تاثیر مستقل
  • فاکتور های شناختی : دانش قبلی
  • فاکتور های فرا شناختی: خودگردانی
  1.  کاربردهای عامل آموزشی

عوامل آموزشی در کاربردهایی چون هدایت کننده، انگیزش دهنده،و افزایش دهنده تمرکز استفاده می­شوند. بنابراین می­توانند انواع مختلف حمایت آموزشی از جمله ؛ نشانه های  بازخورد، انعکاس یا پیچیدگی را شامل شوند.به طور کلی نقش­های عامل آموزشی توسط کلر به شش بخش کلی تقسیم شده­اند که هر عامل آموزشی باید لااقل یکی از آنها را ایفا کند .

نقشمثال
1.انگیزه دهندهبر انگیخته کردن علاقه

پر رنگ کردن ارتباط موضوع

تقویت کردن ارتباطات یادگیرنده

2.ارائه­دهنده اطلاعاتبرانگیخته کردن توجه یادگیرنده به محتوای یادگیری

فعال کردن دانش پیشین

دادن توانایی به یادگیرنده در تجمع اطلاعات جدید،و دانش پیشین جهت ساخت دانش جدید

3.پردازش کننده اطلاعاتتهیه اطلاعات شفاف در زمینه پیش نیاز ها، شرایط، ارتباطات یا نتایج محتوای یادگیری

دادن توانایی به یادگیرنده جهت تجزیه اطلاعات جدید به واحد­­های کوچکتر

ترکیب اطلاعات جهت استخراج تشابهات و تفاوت­ها

4.ذخیره کننده و بازیابی کننده اطلاعاتکمک کردن به یادگیرنده در ذخیره اطلاعات جدید و قدیم به وسیله مرور تشابهات و تفاوت­ها

اضافه کردن اطلاعات جدید به ساختار شناختی موجود

5. انتقال­دهنده اطلاعاتاستفاده از دانش جدید و انتقال آن به موضوعات دیگر و مسائل جدید
6. بازبینی کننده اطلاعاتبازبینی فعالیت­ها و راهنمایی یادگیرنده

انگیزه دهنده : برای مثال می­توان به بر­انگیخته کردن علاقه، پر رنگ کردن ارتباط موضوع  وتقویت کردن ارتباط یادگیرنده  اشاره کرد.

ارائه­دهنده اطلاعات: برای مثال می­توان به به برانگیخته کردن توجه یادگیرنده به محتوای یادگیری، فعال کردن دانش پیشین، دادن توانایی به یادگیرنده در تجمع اطلاعات جدید،و دانش پیشین جهت ساخت دانش جدید اشاره کرد.

پردازش کننده اطلاعات: برای مثال می­توان به تهیه اطلاعات شفاف در زمینه پیش نیاز ها، شرایط، ارتباطات یا نتایج محتوای یادگیری ،دادن توانایی به یادگیرنده جهت تجزیه اطلاعات جدید به واحد­های کوچکتر، و ترکیب انها جهت استخراج تشابهات و تفاوت­ها اشاره کرد.

ذخیره کننده و بازیابی کننده اطلاعات  : برای مثال می­توان به کمک کردن به یادگیرنده اطلاعات جدید و قدیمی به وسیله مرور تشابهات و تفاوت­ها همچنین توسط اضافه کردن اطلاعات جدید به ساختار شناختی موجود اشاره کرد.

انتقال­دهنده اطلاعات  : برای مثال می توان به استفاده از دانش جدید و انتقال آن به موضوعات دیگر و مسائل جدید اشاره کرد .

بازبینی کننده اطلاعات: برای مثال می توان به  بازبینی فعالیت های یادگیرنده راهنمایی یادگیرنده اشاره کرد.

  1.  طرح عامل آموزشی

برای مثال انسان یا غیر انسان بودن ،انیمیشنی بودن ،صدا به جای متن ،جنسیت ،لباس و…اشاره دارد.

سطوح طراحی عامل آموزشی متحرک

شرایط طراحی را می­توان در سه سطح زیر مورد بررسی قرار داد.

سطح طراحی کلی: اینکه عامل­آموزشی یک انسان است یا غیر­انسان و اینکه عامل آموزشی متحرک است یا غیر­متحرک در این شاخه قرار می­گیرد. عامل­آموزشی می­تواند یک شخصیت انیمیشنی و یا واقعی ازیک انسان باشد. همچنین می­توان از حیوانات انیمیشنی و حتی اجسام انیمیشنی مانندلامپ، توپ و قوطی و… استفاده کرد. بعلاوه عامل اموزشی می­تواند متحرک یا ثابت باشد .عامل متحرک به علت توانایی در اشاره کردن و انجام حرکات می­تواند به تمرکز یادگیرنده کمک کند. البته از سوی دیگر یک عامل متحرک می­تواند بر­هم زننده­ی تمرکز یادگیرنده از مطالب اصلی باشد.

سطح طراحی متوسط: این سطح شامل تصمیماتی در رابطه با صوت و تصویر عامل­آموزشی می­باشد.در رابطه با تصویر، سطح طبیعی بودن تصویر، سطح انیمیشنی و یا نیمه و کامل بودن عامل انتخاب می­شود.در رابطه با صوت نوع بیان متن یا صدا و کیفیت صوت (شخصی،غیر رسمی،و یا رسمی)مورد نظر­اند. در مورد تصویر می­توان از لحاظ کارتونی تا حالت کاملا طبیعی و تمامی اجزا به بدن و حتی حرکت دقیق تغییر یابد. هر چه عامل آموزشی طبیعی­تر باشد تمرکز یادگیرنده را کمتر بر­هم می­زند. بعلاوه اضافه کردن کردن احساسات عامل­آموزشی به افزایش تمرکز یادگیرنده کمک خواهد کرد. بنابراین یک عامل آموزشی می­تواند از حرکات پایه ای تا حرکات پیچیده احساسی را داشته باشد. همچنین عامل می­تواند به صورت دو بعدی یا سه بعدی تولید شود.

در رابطه با بحث صدا، عامل آموزشی می­تواند از طریق صوت و یا متن نوشته شده ارتباط بر قرار کند. با توجه به تاثیر کیفیت و همراهی صوت و تصویر (متن و صوت) باعث گیرای­ بیشتر یادیگرنده خواهد شد. همچنین صدای عامل می­تواند مانند انسان و یا صدای کامپیوتری باشد که صدای انسان توصیه شده و تمرکز بیشتری را ایجاد می­کند .همچنین عامل آموزشی می­تواند با یادگیرنده به صورت شخصی و یا رسمی ارتباط بر­قرار کند که شخصی سازی باعث تسهیل در بحث آموزش خواهد شد.در واقع تصمیمات فنی و انتخاب شخصیت در این سطح قرار می­گیرید و در این بخش به عواملی چون؛ پاسخ همدلانه عامل ( پاسخگو در مقابل عدم­پاسخ )و عامل غیر­بیانی، تقلید یک عامل با (زل­زل نگاه کردن، پلک زدن، و حرکات چشم )، ارائه شده است.

سطح طراحی جزئیات: پیگیری تصمیمات در سطح جزئیات وابسته به تصمیم­گیری در طراحی سطح کلی و متوسط ​​می باشد و ویژگی های مانند سن، جنس، لباس، وزن، و قومیت باید تعریف شوند. اگر ارتباط عامل آموزشی از طریق متن سخن گفته­است (حضور شنوایی)، ویژگی­های صدای خود را مانند زیر و بمی صدا، تأکید و سرعت گفتار، باید مشخص شود.

  در مورد جنسیت یک عامل زن، اثر مثبت­تری درباره­ی  انگیزه و یادگیری، از یک عامل مردانه دارد. به­طور خلاصه، چهار مطالعه در سطح طراحی جزئیات نقش جنسیت عامل­آموزشی در ­دسترس است آنها نتایج مختلفی در انگیزه و یادگیری را به همراه داشتند، و نشان داد که حتی ویژگی طراحی در سطح جزئیات عامل­آموزشی ممکن است در فرایند یادگیری تاثیر داشته باشد. به منظور روشن شدن نقش جنسیتی عامل آموزشی، علاوه بر ویژگی­های یادگیرنده و موضوع محیط یادگیری برای کنترل جنسیت در آینده مطالعاتی ممکن است صورت گیرد. برای هدایت تصمیم­گیری در ویژگی­های، از جمله سن، جنس، لباس، و یا تابعی از عامل آموزشی، سه روش پیشنهادی ارائه شده است.

سه روش پیشنهادی برای طراحی عامل آموزشی:

تعیین ویژگی ها، علایق و / یا مهارت است که باید به عامل آموزشی نسبت داده شود: شخصیت صالح، دوست داشتنی و قابل اعتماد طراحی شده باشد. ظاهر، اقدامات و اظهارات عامل آموزشی پس از آن می­تواند بر این اساس انتخاب می شود.
هدف نقش خاص: عوامل آموزشی را می توان به عنوان کارشناسان، معلمان و همسالان در نظر گرفت.تکرار مدل نقش واقعی یا ساختگی: طراحی عوامل آموزشی نیز می تواند با مدل­های نقش واقعی هدایت شود، مانند مربیان، استادان و شخصیت­های جامعه، هنر و یا علم. علاوه بر این، شخصیت­های داستانی از فیلم و یا ادبیات می­تواند مورد استفاده قرار­گیرد.

منبع

اسمعیلی بجدنی، زینب (1393)، تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند­رسانه­ای بر یادگیری، پایان ­نامه کارشناسی ارشد، تکنولوژی آموزشی،دانشگاه علامه طباطبایی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0