شرایط تحقق ارزش‌هادرنظام های شناختی

 ارزش در بسیارى از نظام‏هاى شناختى، یکى از مباحث اساسى محسوب مى‏شود. براى مثال شاخه‏اى ازفلسفه با نام اکسیولوژى؛  به بررسى ارزش اختصاص دارد. ارزش در پژوهش‏هاى تاریخى، اعم از فرهنگى یا مادى مبحث مهمى به شمار مى‏آید و در تحقیقات دینى، اخلاقى، روانشناختى، جامعه شناختى واقتصادى جایگاه ویژه‏اى دارد. بیان و بررسى معناى ازرش در تمامى این رشته‏ها، فراتر از مجال این تحقیق است. براى ما، تعیین ماهیت ارزش، از راه مشخص کردن ابعاد و شروط تحقق آن به صورتى که آن را از دیگر مفاهیم متمایز سازد، کافى است. ارزش یک مفهوم انتزاعى است. یعنى از معنایى عقلى و وجودى ذهنى برخوردار است. زمان و مکان در آن نقشى ندارد و آن چه در زمان و مکان از این مفهوم محقق مى‏گردد، مصداقى از مفهوم ماهوى آن است.

به تعبیر دیگر ارزش وجود عینى ندارد، بلکه یک تصور ذهنى است. مفهوم ارزش به حالتى عقلانى- وجدانى اشاره مى‏کند که مى‏توان آن را در وجود افراد یا گروه‏ها یا جوامع، از طریق چند نمود بازشناخت. این نمودها عبارتند از: اعتقادات، اهداف، میل‏ها و گرایش‏ها، آرمان‏ها و رفتارها. این حالت عقلانى- وجدانى، صاحب خود را وامى‏دارد آزادانه و آگاهانه، پیوسته مجموعه‏اى مشخص از فعالیت‏هاى انسانى را، که در آن پندار، کردار و گفتار با یکدیگر سازگارند، انتخاب کند و آن‌ها را بر دیگر فعالیت‏هاى ممکن ترجیح دهد؛ به گونه‏اى که در آن‌ها مستغرق شود و خوشبختى خود را در آن‌ها ببیند و بى‏هیچ گونه منفعت‏خواهى شخصى، در راه آن‏ها، مسایلى را تحمل کند که در راه فعالیت‏هاى دیگر آن‌ها را تحمل نمى‏کند. براى تحقق ارزش‌ها طبق تعریفى که ارایه شد، بایستى شرطها و سنجه‏هایى فراهم شود که بدین ترتیب‏اند:

الف) آزادى:اولین خصوصیتى که باید به منظور تحقق ارزش‌ها فراهم شود، آزادى است. تجربه‏هاى فردى، گروهى و ملى ثابت کرده است اعمالى که توسط یک نیروى بیرونى، خواه از راه تبلیغات گمراه‏کننده و خواه از راه اجبار و اکراه، بر انسان‏ها تحمیل مى‏شود، به محض از میان رفتن سلطه جابرانه اعمال مذکور، از میان خواهد رفت. شاید علت این که فقهاى مسلمان نماز را براى شخصى که تحت فشار نیاز جسمانى است مکروه مى‏دانند، همین مطلب بوده است؛ یعنى انجام فضیلت‏ها به این سخن به معناى نفى وجوب نماز بر چنین شخصى نیست، بلکه مراد این است که بهتر آن است که شخص در حالتى نماز گزارد که در آن حالت بهترین و بیشترین ارتباط با خدا براى او فراهم آید. طبیعى است در حالت یاد شده، این امر آن‏چنان که باید و شاید محقق نمى‏شود. فضاى آکنده از آسایش روحى و مادى نیازمند است .

ب) تعدد گزینه‏ها:دومین شرط محقق ساختن ارزش‌ها، آن است که انسان بتواند یک ارزش را از میان چند گزینه در دسترس انتخاب کند. نوعى از عفّت آن است که امکان انجام عملى مخالف آن وجود نداشته باشد. اما عفّت کامل آن است که گزینه‏هاى دیگرى وجود داشته باشد و انسان از گزینه‏هاى زشت و ناپسند پرهیز و گزینه پاک و پسندیده و سودمند براى انسان و جامعه را انتخاب نماید. انتخاب واقعى انسان در تعدد گزینه‏ها و ترجیح بعضى از آن‌ها بر بعضى دیگر، تحقق مى‏یابد.

ج) عقلانیت : ویژگى دیگر ارزش‌هاى انسانى، آن است که این ویژگى‏ها عقلانى‏اند. اگر دو شرط پیشین، اجبار و اکراه و فشار و محدودسازى، رفتار را در مسیرى واحد، که امکان انتخاب آزادانه و آگاهانه را از میان مى‏برد، نفى مى‏کند، شرط عقلانیت بدین معنا است که ارزش، حاصل تقلید کورکورانه نیست؛ همانطور که حاصل انتخابى که نتیجه فرآیند فکرى مغالطه معیارهاى عقلانى و منطقى، که دو ویژگى ممتاز انسان هستند، نیست .

د) تکرار و استمرار:از اساسى‏ترین ویژگى‏هاى یک عمل ارزشى، تکرار مداوم آن است. کسى که یک یا چند بار راست بگوید، رفتارش ارزشى محسوب نمى‏شود؛ یک عمل در صورتى ارزشى و فضیلت به شمار مى‏رود که به صورت یک عادت درآید و بخشى از بافت‏ فکرى و رفتارى و هویت فرد شود. از این رو، قرآن کسانى را که در راه حق و هدایت ثابت قدم نیستند و همواره رفتارشان میان حق و باطل و گمراهى و هدایت در نوسان است، محکوم مى‏کند .

ه) هم‏خوانى عمل با اندیشه:یکى از شاخص‏هاى اساسى براى سنجش تحقق یک ارزش در رفتار انسان، این است که ارزش مذکور، در رفتار و کردار انسان بروز و ظهور پیدا کند. بسیارند افرادى که درباره فضایل اخلاقى مثل راست‏گویى، امانت‏دارى و رعایت مصالح همگان، داد سخن مى‏دهند، اما در مقام عمل برخلاف آن عمل مى‏کنند. این حالت چه بسا در افراد، گروه‏ها و جوامع مبتلا به آن موجب بیمارى «گسیختگى شخصیتى» شود. این بیمارى که هم در عوام و هم در خواص دیده مى‏شود، صورتى از نفاق و دوگانگى است که قرآن مجید آن را تهدیدى براى ایمان انسان مى‏بیند و همگان را از آن برحذر مى‏دارد.

منبع

ماندگاری،محبوبه(1392)، نظام ارزش‌ها در خانواده‌های دارای عضو معتاد به مواد مخدر،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی هرمزگان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0