شاخص­های ارزیابی عملکرد سازمان­ها

برای سنجش و ارزیابی عملکرد هر سازمانی ، اعم از سازندگان کالا­ها یا ارائه دهندگان خدمات،معیار­ها و شاخص­های گوناگون و متفاوتی مورد استفاده قرار می­گیرند. برخی از شاخص­هایی که بیش از سایر معیار­های ارزیابی عملکردرایجتر می­باشند عباتند از:

اثر بخشی:  با پاسخ به سؤالاتی از این قبیل معلوم می­شود که: آیا برای رسیدن به هدف­های سازمان فعالیت­های درستی را انجام می­دهیم؟ آیا مشکلات سازمان را به درستی تشخیص داده­ایم، و درصدد رفع آنها برآمده­ایم، به طوری که به هدف­های سازمان در موعد مقرر دست یابیم؟ درجه درسترسی به هدف­های از پیش تعیین شده در هر سازمان، میزان اثر بخشی را در هر سازمان نشان می­دهد .

کارایی:  بازده یا نسبت کار انجام شده به منابع مصرف شده و انجام امری به بهترین طریقه بوسیله فرد حائز شرایط در بهترین محل و مناسبترین وقت نیز تعریف گردیده است .

کیفیت:  کیفیت یعنی میزان مرغوبیت محصول یا ارائه خدمتی بالاتر از حد متوسط، با توجه به قیمت منا سب و  قابل رویت .

نوآوری:  به میزان تطابق محصولات تولیدی و فرآیند­های تولیدی یک سازمان در قبال تغییرات و نیاز­های جدید مشتریان، تغییرات تکنولوژی و ساخت محصولات جدید گفته می­شود. نوآوری به منظور برآورد نیاز­های جدید مشتریان یا ایجاد تقاظای جدید و کسب سهم بیشتر در بازار در مقایسه با رقبا انجام می­پذیرد :

بهره­وری:  ایستر فیلد بهر­ه وری را نسبت بازده سیستم تولیدی به مقداری که از یک یا چند عامل تولید به کار گرفته شده است می­داند. اشتاینر از بهره­وری به عنوان معیار عملکرد یا قدرت و امکانات موجود برای تولید کالا یا خدمت معین سخن می­داند .

کیفیت زندگی کاری:  به این موضوع مربوط می­شود که سازمان تا چه میزان  به برقراری ایمنی در محیط کار، امنیت شغلی در سازمان، پرورش استعداد کارکنان خود و بالا بردن مهارت­های آنان از طرق گوناگون و به عبارت دیگر ایجاد رضایت شغلی آنان از محیط کار قادر می­باشند .

منبع

زمانی،علی عسگر(1393)، تأثیر پیاده­سازی مدل EFQM در عملکرد شرکت بهره برداری نفت و گاز،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت بازرگانی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0