سیر تاریخی یادگیری سازمانی

از نظر زمانی واژه  یادگیری سازمانی نسبت به” سازمان های یاد گیرنده  از قدمت بیشتری برخوردار است. اگرچه سابقه موضوع یادگیری به سال 1938 کتاب تجربه و آموزش جان دیوئی می گردد اما به نظر می رسد که واژه یادگیری سازمانی برای اولین بار به وسسیله سایرت و مارچ در مطالعه اولیه خود روی جنبه های رفتاری تصمیم گیری سازمانی در سال 1963 به کار رفته است. تاریخچه توجه مراکز دانشگاهی به موضوع یادگیری سازمانی به اواخر دهه 1990 با کار افرادی چون سنگه، پدلر، برگوین و بودیل آغاز شده است.

با این حال علی رعم قدمت زیاد بحث یادگیری سازمانی، این موضوع تا اواخر دهه 1970 توجه چندانی را به خود جلب نکرد. در این هنگام بود که تعدادی از نظریه پردازان فعالیت خود را روی یادگیری سازمانی متمرکز کردند . اگر چه فعالیت تحقیقاتی در دهه 1980 نیز روی موضوع داشت. در دهه 1990 موضوع یادگیری سازمانی تنها یکی از موضوعات مطرح در گرایش های مختلف مدیریت بود و مباحث جدیدتری پا به عرصه وجود گذاشتند. درادامه تاريخچه مختصري از يادگيري سازماني طرح مي شود:

  • هنگامي كه تيلور، نظريه نافذ مديريت علمي را مطرح كرد، معتقد بود كه حقايق مديريت قابل تدوين واندازه گيري است. او توانست اين يادگيري را به ديگر كاركنان منتقل كند وسپس كارايي سازمان را بهبود بخشد .
  • در اواخر دهه 1950 يادگيري سازماني از سوي تعدادي از نظريه پردازان دانشگاه كارنگي ملون، پالايش وتعريف شد. اين گروه شامل « ريچارد سيرت»،« جيمز مارچ» و «هربرت سايمون» بودند. در سال 1958 مارچ وسايمون، گفتند:از آنجا كه مي خـواهيـم پي ببريم كه چـه زماني به اسـتاندارد سـازماني روندهاي عملياتي مي رسيم، انتخاب سازمان به واسطه مقرراتي كه در درون آن اعمال مي‌شود به شدت تحت تاثير شرايط است، اين مقررات به نوبه خود فرايندهاي يادگيري سازماني را كه در جهت تطبيق سازمان با محيط خود مي باشد، منعكس مي كند.
  • جريان سوم تاريخ يادگيري بركار آرجريس وشوان، متمركز است كه به تحقيقات موجود يادگيري سازماني منجر شده است. آرجريس وشوان، دونوع يادگيري تك حلقه اي ودو حلقه اي را مطرح كرده اند.
  • جرج هابر،در بررسي ادبيات يادگيري سازماني آنرا به معني سازگاري با محيط، انعطاف پذيري در مقابل تحولات وهمچنين پاسخگوئي به آن تلقي مي كند.
  • پيتر سنگه وهمكارانش در «ام.آي. تي» به دليل كار برروي مفهوم يادگيري شهرت پيداكردند ومدعي شدند كه بابكارگيري تفكر سيستمي مي توانند فرايند يادگيري سازماني را طرح كنند وبكار بندند. گروه سنگه در «ام.آي.تي» مركز يادگيري را تشكيل دادند كه به خانه شفاف براي تحقيق درباره سازمانهاي يادگيرنده تبديل شده است . حداقل در بخشي از ادبيات يادگيري سازماني از اثر مشهور وي وتاثير آن برمديريت تجليل شده از وي به عنوان مرشد يادگيري سازماني ياد مي‌شود .

اينك در دنياي كسب وكار،سازمان يادگيرنده توجه بسياري را به خود جلب كرده است. در هر صورت در جدول ذیل سیر تاریخی مفاهیم یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده را نشان می دهد که به مرور زمان به وسیله متفکران مدیریت و متخصصان بهبود سازمان اعم از افراد دانشگاهی و صنعتی ایجاد شده است.

 سیر تاریخی مفاهیم یادگیری سازمانی

1938 میلادیجان دیویی در کتاب ((تجربه و آموزش)) مفهوم ((یادگیری تجربی)) را مطرح کرد.
دهه 1940 میلادیکنت کریک روان شناس اسکاتلندی واژه ((الگوهای ذهنی)) را ایجاد کرد.
1946 میلادیکرت لوین ایده ((تنش اخلاق)) را پیشنهاد کرد که بین تصورات فردی و درک از وضعیت ایجاد کرد.
دهه 1960 میلادیداگلاس مک گریکور کتاب ((جنبه انسانی مؤسسه)) را منتشر کرد.
1963 میلادیساپرت و مارچ در مطالعه روی جنبه رفتاری تصمیم گیری سازمانی، برای اولین بار واژه ((یادگیری سازمانی)) را به کار بردند.
دهه 1970 میلادیگریس آرگریس و دونالد شون کار روی علم عملی را شروع کردند؛ مطالعه چگونگی برخورد ارزش های حمایت شده با ارزش هایی که پایه و اساس اقدامات واقعی است.
1979 میلادیچارلی کیفر، جی فاستر، پیتر سنگه و رات فریتنز سمیناری تحت ((عنوان رهبری و تسلط)) برگذار کردند.
1982 میلادیپیتر سنگه، آریه دوگلاس، بیل اواین، ری استاتا و تعدادی از رهبران اجرایی گروه مطالعاتی ((سازمان یادگیرنده)) را در (MIT) تشکیل دادند.
1989 میلادیچارلز هندی کتاب ((عصر سنت گریزی)) را منتشر کرد.
1989 میلادی((مرکز یاد گیری سازمانی)) به ریاست سنگه در (MIT) تشکیل شد و ادگار شاین، کریس آرگریس، آریه دوگاس، ری استاتا و بیل اراین مشاوران اصلی آن بودند.
1990 میلادیکتاب ((پنجمین اصل)) پیتر سنگه منتشر شد.
1993 میلادیمقاله دیوید گروین منتشر شد که بیان می کند؛ ((تنها آن نوع یادگیری برای مدیران مفید خواهد بود که قابل اندازه گیری باشد)).
1997 میلادیکتاب سازمان زنده به وسیله آریه دوگاس منتشر شد.
1997 میلادیکتاب ((درباره یادگیری سازمانی)) به وسیله کریس آرگریس منتشر شد.
1999 میلادیکتاب رقص تغییر به وسیله پیتر سنگه و همکارانش منتشر شد.

 منبع

تابش فرد،علی(1393)،عوامل موثربریادگیری سازمانی کارکنان سازمان ناجا،پایان نامه کارشناسی ارشد،رشته فرماندهی ومدیریت انتظامی،دانشگاه علوم انتظامی بندرعباس

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0