سیرکلی بیماری  ام اس

اگرچه پیش بینی دقیق سیر کلی ام اس در هر فرد غیر ممکن است ولی بررسی روند پنج سال اول بیماری می تواند تا حدودی چگونگی ادامه بیماری را در یک فرد مشخص کند. به عبارت دیگر با توجه به سطح ناتوانی فرد در پایان پنج تاده سال اول می توان تاحد قابل قبولی سیر آتی بیماری را مشخص کرد. البته تنوع وسیعی نیز در این روند وجود دارد به طوریکه درصد زیادی از افراد مبتلا به ام اس حدود چهل وپنج  درصد هیچگاه به ام اس شدید دچار نمی شوند ویک زندگی طبیعی وپر بار را تجربه خواهند کرد. یک گروه قابل توجهی نیز پس از تجربه یک دوره نسبتا طولانی وبدون پیشرفت که با خاموشی بیماری همراه است وممکن است حتی بیست سال به طول انجامد به تدریج دچار پیشرفت می شوند . البته مطالعات جدید تری که در مایوکلینیک آمریکا انجام شده است نشان می دهد که از میان بیمارانی که در طی یک دوره ده ساله مورد پیگیری قرار گرفته اند تنها کمتر از نیمی از انها دچار کاهش در توانایی ها خود شده اند. همچنین در مطالعه دیگری در کانادا مشخص شده است که نود درصد از بیمارانی که پس از گذشت پنج  سال از تشخیص از نظر توانایی فردی در وضعیت مطلوبی قرار دارند در عرض پانزده سال آتی نیز قابلیت تحرک وفعالیتهای فردی کامل را حفظ خواهند کرد بطور کلی چهل درصد افراد مبتلا به ام اس تنها علایم ومشکلات خفیفی را در طول زندگی تجربه خواهند کرد وهفتاد وپنج درصد از مبتلایان ام اس هرگز از صندلی چرخدار استفاده نخواهند کرد با کمک روشهای درمانی طبی، توانبخشی ونیز حمایت روانی این پیش آگهی به مراتب بهتر نیز خواهد بود.

در مجموع این ارقام دور نمای بسیار مثبتی را در مورد آینده افراد مبتلا به ام اس ترسیم می کند به خاطر داشته باشید که بخشی ازآمار  فوق مربوط به زمانی است که داروهای تعدیل کننده سیر بیماری هنوز در اختیار بیماران قرار نگرفته بود ند. در مورد سیر کلی ام اس وآینده فرد مبتلا نمی توان از نقش داروها نیز چشم پوشی کرد . بطوریکه در سالهای اخیر وبا وجود اینترفرونها وسایر داروها ی مطرح در درمان ام اس آینده روشنتری در پیش چشم مبتلایان قرار گرفته است.  باید به خاطر داشت که اکثر افراد دچار ام اس از طریق برخورد صحیح با علایم ام اس وکنترل ناتوانیها ی خود مانند:  خستگی ، مشکلات ادراری ومشکلات راه رفتن  زندگی خود را بطور عادی اداره می کنند ،در حدود پانزده  درصد موارد نیز ناتواناییها ی شدید مانند استفاده از صندلی چرخدار رخ خواهد داد.

علت افزایش بیماری ام اس در جهان

علت یا علل ایجاد کننده ام اس هنوز ناشناخته است ، ممکن است عوامل عفونی یا فاکتورهای وابسته به سیستم ایمنی نقشی داشته باشند ولی مدارکی که از این فرضیه حمایت می کند پراکنده وغیر مستقیم می باشد. تازه ترین تحقیقات در آمریکا نشان داده که فشارهای عصبی ، سیگار ورژیم نا مناسب غذایی از دلایل افزایش بیماری ام اس در جهان است . به گزارش ایرنا نتایج آخرین تحقیقات انجام شده در باره بیماری ام اس احتمالا می تواند دلیل افزایش این بیماری در آمریکا وسراسر جهان را نشان دهد. این بیماران در مقایسه با افراد سالم تغیرات ژنتیکی نشان داده وتعداد جهش های ژنتیکی آنها بیش از افراد غیر مبتلاست دانشمندان بر این عقیده اند که عوامل محیطی مانند رژیم غذایی نامناسب ، سیگار وفشارهای روحی می تواند موجب جهش ژن ها شود . در افرادی که ژن های مستعد به بیماری ام اس دارند این عوامل می تواند بیماری را فعال کند .

بیماری ام اس یک بیماری عصبی است که سلسله اعصاب مرکزی را گرفتار می کند و با ایجاد ضایعه در غلاف اعصاب موجب بیماری می شود. این بیماری در زنان جوان شایع تر است . اما نتایج مطالعات اخیر نشان از افزایش قابل توجه این بیماری در مردان دارد این بیماری طیف وسیعی دارد واز یک بیماری خفیف تا بیماری شدید وکشنده در این طیف دیده می شود . معمولا این بیماری به صورت دوره ای است وبا علایم چشمی وتعادل آغاز می شود . دانشمندان معتقدند که کمبود ویتامین( د)می تواند یکی از عوامل این بیماری باشد . این بیماری در مناطقی که تابش آفتاب کمتر است شایعتر است اما از آنجاییکه عوامل دیگری در بروز آن دخالت دارد مسایلی مانند فشار های روحی ورژیم غذایی نامناسب اهمیت بیشتری پیداکرده است .

منبع

حبیبی،اعظم(1393)، مقایسه ویژ گی های شخصیتی وسبک زندگی  در بیماران ام. اس تاثیر پذیر و عدم تاثیرپذیر،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0