سوابق روانی و صفات خلقی معتادان

نتایج تحقیقات مختلف نشان داده­اند که بسیاری از افراد معتاد پیش از ابتلا به اعتباد افرادی تنها و منزوی بوده و دوست پیدا کردن برایشان مشکل بوده است. همچنین آنها درمعاشرت راحت نیستند. بسیاری دچارتشویش و دلهره می­باشند. عده­ای مبتلا به افسردگی و اضطراب بوده، برای کاستن از این حالت دست بمصرف مواد زده­اند.

بسیاری از مبتلایان به اعتیاد، بیماری روانی همراه دارند و بیماری­هایی مثل پنیک، وسواس، افسردگی عمده و فوبیا در میان آن­ها مشاهده می­شود .

افراد دارای مشکلات روانی با احتمال بیشتری دچار مشکلات مربوط به مواد می­شوند. سینها و شاتنفلد ،احتمال همبودی اختلالات روانپزشکی در افراد مبتلا به اختلالات مصرف مواد را سه برابر بیشتر می­دانند. در مطالعه­ای که کرانفورد، ایزنبرگ و سراس ، جهت بررسی ارتباط بین سوء­مصرف مواد و سلامت روان بر 2843 دانشجو انجام دادند، دریافتند که اختلال افسردگی اساسی، اختلال پانیک و اختلال اضطراب منتشر به طور مثبتی با حشیش ارتباط دارد. میگساری مکرر با افسردگی اساسی ارتباط منفی و با اضطراب منتشر ارتباط مثبت داشت و این ارتباط در مردان مصرف­کننده مواد معنادارتر از زنان مصرف­کننده مواد بود .

از دید برخی از روان­شناسان کلاسیک، مبتلایان به سوء­مصرف مواد به عنوان افراد دچار اختلال شخصیت معرفی می­شوند ، ولی نتایج و یافته­های پژوهش­های جدید مؤید این نظریه نیست. بر اساس این پژوهش­ها، بیماران مبتلا به سوء­مصرف مواد دارای شخصیت اعتیادگرای یگانه­ای نیستند و از الگوهای روانی-شخصیتی ناهمگنی تبعیت می­کنند.

منبع

شایی آرانی،سهیلا(1392)، سازگاری زناشویی توسط رضایت جنسی و باورهای ارتباطی ناکارآمد زوجین معتاد، پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی بالینی،دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی شیراز

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0