سلامت روان

روان شناسی سلامت

روان شناسی سلامت عبارتست از شناسایی رفتارهاوسبکهای زندگی فردی که بر سلامت جسمی یک فرد تاثیر می­گذارند.

پیشگری و درمان بیماری،شناسایی عوامل خطرزایی که بابیماری مرتبطست،بهبود بخشیدن به نظام­های مراقب بهداشتی از طریق شناسا یی تمرینهای خوب و شکل دادن به افکار عمومی ،در جهت سلامت مردم کمک کرده است.

بکارگیری اصول روان شناسی در زمینه سلامت به طیفی از پیامدهای مثبت کمک کرده،که پایین آوردن فشار خون،مهار سطح کلسترول خون،ترک دخانیات، پیشگیری و مقابله با سرطان و ایدزوتعدیل رفتارهای ناسالم دیگرازجمله آنهاست.

روان­شناسی سلامت با بسیاری رشته­ ها و زمینه­ های مرتبط با بهداشت وسلامت در پیشگیری و ارتقای سطح سلامت و بهزیستی،از جمله گرایش­های مختلف پزشکی،شاخه­ های مختلف روان‌شناسی،فیزیولوژی وجامعه شناسی همپوشی ووجه اشتراک دارند.

در زمینه ارتقای سلامت،روان شناسان سلامت به تشویق تمرینهای منظم ورزشی،معاینه های کامل دندانپزشکی و تمرین رفتارهای سالمتر،مانند تشویق به رفتارجنسی سالم پرداخته اند.

مکتب تحلیل بیوانرژیتیکی

بیوانرژتیک، شیوه­ای جهت درک وشناخت شخصیّت انسان است اساس این روش‌شناختی رابدن وفرآیند‌های انرژیکی آن تشکیل می­دهند بنیان گذارروش تحلیل بیوانرژیکی،الکساندر لوون است.

نام دیگر روان درمانی به شیوه بیو انرژتیک تحلیل انرژتیکی است در چنین درمان بیوانرژتیکی به فرد کمک می شود از طریق بدنش با خویشتن خودارتباط بر قرار سازد.بیوانرژتیک، راهی است که از طریق ارتعاش به سلامتی می انجامدومیتوان آن راسلامت ارتعاشی نیزنامیدمنظور مااز سلامت ارتعاشی فقط بیمارنبودن فردنیست،بلکه سرزندگی کامل اواست.

تمرین های بیوانرژتیک، میزان ارتعاشات بدن را بالا می برند و به فرد کمک می کنند تا سالم­تر باشد. بدن سالم، چه در خواب چه در بیداری همواره در حال ارتعاش است. هدف از درمان بیوانرژتیک دارای بودن بدنی سر زنده است که بتوانند به تمام و کمال، درد، لذّت، غم و شادی های زندگی را احساس کند هر چه میزان سرزنده بود فرد افزایش یابد توانایی او در تحمل هیجانهای مربوط به زندگی روزانه جنسی اش نیز بیشتر می شود.تنفس خوب برای سلامت ارتعاش امری ضروریست .

منبع

آروند،هدایت اله(1393)، نقاشی درمانی برسلامت روان دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی مشاوره وراهنمایی،دانشگاه آزاداسلامی کرمان

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0