سبك هاي درمان R. E

 روش حل بحران زماني به كار مي رود كه بحراني وجود دارد كه بايد در عرض 5-1  ساعت حل شود. به خاطر اينكه زمان محدودي براي درمان وجود دارد، و يا به دليل اينكه مشكل بايد قبل از تاريخ خاصي كه تعيين شده است حل شود، يا به دليل نيازهاي يك يا چند تن از اعضاي خانواده اين روش براي حل يك تعارض، بسته به مهلت تعيين شده در يك تا 5 ساعت طراحي شده است، كه مي­تواند به شکل جلسات ماراتن يك يا دو هفته­اي، يك روزه يا نيم روزه باشد. درمانگر نقش مراجع را در طولاني مدت در نظر مي گيرد و از روش هاي درماني خاص R. E استفاده مي­نمايد كه شدن ،يا تبديل شدن و شستشو دادن ناميده مي­شوند و در بخش­هاي بعدي توضيح داده مي­شوند.

اين درست است كه شروع مراجعان به كار روي مشكلات جدي خود بسيار سريعتر از زماني است كه منتظر بمانند تا اينكه كاملاً مسلط بر مهارت­هاي هسته­اي و محوري R. E  شوند و باعث صرفه­جويي در وقت مي شود ولي اين خطر را ايجاد مي كند كه مراجعان نتوانند به صورت كامل و مطمئن مثل روش زمانبندي شده مهارت­ها را ياد بگيرند. در سبك زمانبندي شده  بر اساس اطلاعات بدست آمده در زمان پذيرش، از چگونگي مدت زماني كه صرف مراجعان براي حل مساله اصلي آنها مي شود و آنها مي توانند از مهارت ها در زندگي روزمره خود استفاده كنند برآوردي صورت مي­گيرد.

سعي براين  است كه از آنها تعهدي براي يك بازه­ي زماني مشخص گرفته شود. معمولاً اين زمان بين 20-10 ساعت  است،امااين زمان مي تواند طولاني­تر شود، بويژه اگر مشكلات با هم تركيب شده باشد،مثلاً احتمال نياز به تخليه­ي هيجاني گسترده به خاطر آسيب­هاي زندگي، يك پيشامد با عواقب نامعلوم، ترك مكان قبلي و جابجاشدن، سوء استفاده از مواد و الكل. زوج مي­داند كه اين براورد با اين  فرض ايجاد شده كه آنها خارج از جلسه­ي درمان بر روي يادگيري مهارت­هاي R. E  كار كنند و هنگامي كه بر اين مهارتها تسلط يافتند، مسائل و تعارض­هايشان را حل نمايند. در رابطه با پذيرش اين روش­ها انعطاف وجود داردبراي مثال: شخصي ممكن است با روش زمانبندي شده شروع كند و به دلايل مختلف تصميم بگيرد به روش حل بحران بپردازد و از اين فرمت استفاده کند يا فردي ممكن است بعد از حل بحران اوليه، به روش زمانبندي شده بپردازد .

روش هاي مداخله

يكي از نشانه­هاي مهم براي فهم فرايند R. E اين است كه زماني كه مهارتهاي پايه آموخته مي­شوند و كار در مراحل اوليه است، هرگز به مراجعان اجازه­ي برخورد ناشيانه و بدون تجربه با مسائل داده نمي­شوند. وقتي يكي يا هر دو نتواند ماهرانه برخورد كند. درمانگر به عنوان مربي مهارتها،از روش­هاي رفع ايراد، سرمشق دهي، شدن و شستشو دادن استفاده مي­كند،اين مهارت ها در بخش هاي بعدي توضيح داده مي­شوند.همچنين مهم است كه دانسته شود كه بعد از آموختن مهارت­هاي پايه تعاملات تقريباً مخصوص بين شريك­ها مي­باشد. مهارت بحث و مذاكره تضمين مي­كند كه هر دو شريك زماني كه خود را ابراز مي­كنند، همدلي دريافت مي­نمايد.

اين هم به نوبه­ي خود باعث مي­شود كه در تمام مدت صحبت، هر كدام از شريك­ها در مقابل ديگري يكي از دو سبك رفتاري را كه قابل ادغام در همديگر نيست، بكار برد. يعني اين كه يا از روش همدلي يا از روش ابرازگري استفاده مي­كنند طوري که زماني كه يكي ابرازگر است، ديگري پاسخ همدلانه مي­دهد و برعکس. رهنمودهاي بحث و مذاكره به آنها نشان مي دهد كه چگونه به روش سازنده وهماهنگ از يك حالت به حالتيي ديگر بروند، طوري كه همزمان به نيازهاي عاطفي­شان هم پرداخته شود. وقتي به شركت­كنندگان يك مهارت R. E  آموخته مي­شود، عموم مراحل زير در قالب­هايي به كار برده مي­شود كه بيش از يك روز ياآخر هفته طول مي كشد:

  • ارائه دليلي عقلاني براي يك مهارت و اينكه چگونه مي تواند براي رسيدن به اهداف ارتباطي كمك كند.
  • ارائه ي تكاليف خواندن براي مطالعه ي مهارت هاي پايه R. E  شامل:
  • راهنماي برنامه­ي غني سازي روابط، يا راهنماي كمكي غني­سازي روابط
  • برنامه­ي شنيداري غني­سازي روابط
  • نوارهاي سمعي غني سازي روابط
  • استفاده از نوارهاي ويديويي يا نقش بازي­كردن زنده در جلسه براي نشان دادن مهارت
  • طراحي و پاسخ دادن به سوالاتي در مورد قسمتهاي مختلف مهارت
  • نظارت بر زوجين در تمرين مهارت، با کار بر روي موضوع خاصي كه براي زوج اهميت دارد.
  • ارائه­ي تكاليف منزل براي تمرين هر مهارت، که کاربرد غني سازي روابط را در خانه نشان مي­دهد
  • به تدريج ارائه ي تكليف منزل براي تمرين مهارت ها در خانه  سخت­تر از زماني مي شود كه عنوان ، موضوعات و طرح هاي غني سازي  و مسائل و تعارضات واقعي وجود دارد.
  • تكميل پرسشنامه روابط، چك ليست ها و گزارش هاي كوتاه و نوارهاي صوتي كه افراد از جلسات حل مسئله و تعارض در خانه تهيه مي­كنند.
  • نظارت بر پيشرفت كامل و تاثير گذاري كامل مهارت­ها با استفاده از آنچه در بالا آمد.
  • چنانكه شركت كنندگان كاملاً در كاربرد مهارت ما.

توالي موضوع در R. E

معمولاً در برنامه هاي پيشگيري و غني سازي R. E ، شركت كنندگان ابتدا به بحث در مورد موضوعاتي هدايت مي شوندکه حالت­هاي دفاعي را تحريک نکند و نگراني و اضطراب در شريک ايجاد نکند،از قبيل تجارب فراموش نشدني عالي يا روابط دوران کودکي ويا افکار و احساسات مثبت در مورد شريکشان و پيشنهادهايي براي غني­سازي ابعاد مختلف رابطه زناشويي ،ايده­هاي براي ارتقاي روابطي که فکر مي­کنند همسرشان مي­پسندد، مثل صرف وقت بيشتر براي فعاليت­هاي لذت­بخش . سپس قبل از پرداختن به مسائل جدي، در مورد موضوعات عادي­تر صحبت کنند. در اين روش، که واقعاً مفيد است، از موضوعات مشکل بحث نمي­شود تا زماني که شريک به اندازه­ي کافي تمرين کرده و بر مهارتها مسلط شود و نحوه­ي اجراي آنها برايش عادي شده باشد.

نقش رهبر در جلسات R. E

در گروه R. E در صورت امکان پنج عضو يا بيشتر عضويت دارند که رهبر به ازاي هر3 تا 5 زوج، با يک دستيار مربي کار مي­کند. اين دستياران مربي اغلب يا خودشان درمانگرند، يا درمانگران تحت تعليم هستند و يا مي­توانند داوطلب با تجربه قبلي نيز باشند. رهبر ابتدا تکاليف منزل را مرور و نظارت مي­کند.در تاريخي که شرکت کنندگان تعيين مي­کنند، ميزان تحقق تغييرات رفتاري را ارزيابي مي­کند و بازبيني لازم را انجام مي دهد. هر کدام از زوجين تمام احساسات خوبي را که با تغيير در رفتار شريکشان تاکنون ايجاد کرده اند بيان مي کنند. در صورت لزوم رهبر بر تجديد نظرهاي لازم در طرح کار نظارت مي­نمايد

توالي موضوع در R. E

معمولاً در برنامه هاي پيشگيري و غني سازي R. E ، شركت كنندگان ابتدا به بحث در مورد موضوعاتي هدايت مي شوندکه حالت­هاي دفاعي را تحريک نکند و نگراني و اضطراب در شريک ايجاد نکند، از قبيل تجارب فراموش نشدني عالي يا روابط دوران کودکي ويا افکار و احساسات مثبت در مورد شريکشان و پيشنهادهايي براي غني­سازي ابعاد مختلف رابطه زناشويي ،ايده­هاي براي ارتقاي روابطي که فکر مي­کنند همسرشان مي­پسندد، مثل صرف وقت بيشتر براي فعاليت­هاي لذت­بخش. سپس قبل از پرداختن به مسائل جدي، در مورد موضوعات عادي­تر صحبت کنند. در اين روش، که واقعاً مفيد است، از موضوعات مشکل بحث نمي­شود تا زماني که شريک به اندازه­ي کافي تمرين کرده و بر مهارتها مسلط شود و نحوه­ي اجراي آنها برايش عادي شده باشد.

نقش رهبر در جلسات R. E

در گروه R. E در صورت امکان 5 عضو يا بيشتر عضويت دارند که رهبر به ازاي هر3 تا 5 زوج، با يک دستيار مربي کار مي­کند. اين دستياران مربي اغلب يا خودشان درمانگرند، يا درمانگران تحت تعليم هستند و يا مي­توانند داوطلب با تجربه قبلي نيز باشند. رهبر ابتدا تکاليف منزل را مرور و نظارت مي­کند. در تاريخي که شرکت کنندگان تعيين مي­کنند، ميزان تحقق تغييرات رفتاري را ارزيابي مي­کند و بازبيني لازم را انجام مي دهد. هر کدام از زوجين تمام احساسات خوبي را که با تغيير در رفتار شريکشان تاکنون ايجاد کرده اند بيان مي کنند. در صورت لزوم رهبر بر تجديد نظرهاي لازم در طرح کار نظارت مي­نمايد.

منبع

عیسی نژاد،امید(1387)، اثربخشي غني سازي روابط بر بهبود كيفيت روابط زناشويي زوجين،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی تربیتی، دانشكده علوم تربيتي و روانشناسی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0