ساختار سازمانی و ابعاد آن

هوي و سوئيتلند ، به اين نتيجه رسیدند که بين ساختار سازماني تواناساز، از طريق ايجاد احساس شايستگي و مالكيت بر فرصت­ها در ذي‌نفعان آموزشي، و بهبود كيفيت خدمات آموزشي، توسعه و نوآوري رابطه­ی معناداری وجود دارد. علاوه بر اين از ديدگاه برخي از صاحبنظران نيز بين ساختار سازماني تواناساز با هدايت رفتارها، كاهش فشار و توانمندسازي اشخاص رابطه وجود دارد . همچنين تحقيقات انجام شده پيرامون ساختار سازماني بازدارنده، نشان می‌دهد كه بين ساختار سازماني بازدارنده و احساس بيگانگي اعضا، غيراثربخش بودن ارتباطات و عدم تمايل اعضا به مشاركت در تصميم­گيري­ها رابطه­ي معناداري وجود دارد .

  محترم ، در پژوهشی با هدف بررسی رابطه نوع ساختار سازمانی دانشگاه و سرمایه اجتماعی بخش­ها با رضایت تحصیلی دانشجویان دانشگاه شیراز، به این نتایج دست یافت که از دیدگاه اساتید، نوع ساختار سازمانی غالب در دانشگاه، بازدارنده است و وضعیت سرمایه اجتماعی بخش­های آموزشی در حد متوسط می­باشد. ميانگين رضايت تحصيلي دانشجويان در دانشگاه قلمرو پژوهش نیز از سطح کفایت مطلوب (Q3) کمتر و برابر با سطح حداقل كفايت مطلوب (Q2) می­باشد. در این پژوهش همچنین این نتیجه حاصل گشت که نوع ساختار سازمانی و سرمایه­ اجتماعی ـ به طور مجزا ـ پیش­بینی­کننده­ی معناداری برای رضایت تحصیلی دانشجویان می­باشند.

به این ترتیب که بین ساختار سازمانی تواناساز با رضایت تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت و بین ساختار سازمانی بازدارنده و همچنین سرمایه اجتماعی با رضایت تحصیلی دانشجویان رابطه منفی معناداری وجود دارد. همینطور مشخص شد، زمانی که نوع ساختار سازمانی و سرمایه اجتماعی در تعامل با هم قرار می­گیرند، هر چند همچنان دارای توان پیش­بینی­کنندگی معناداری برای رضایت تحصیلی دانشجویان می­باشند، اما به دلیل تأثیرپذیری از متغیر دیگر، مقدار آن در مقایسه با زمانی که به تنهایی مورد بررسی قرار می­گیرد، کاهش می­یابد که این مقدار کاهش برای سرمایه اجتماعی بیشتر بود.

معینی ، در پژوهش خود با هدف بررسی رابطه بین نوع ساختار سازمانی و منابع قدرت مديران در واحدهای ستادی دانشگاه شیراز، این نتایج را به دست آورد که:

  • ساختار سازمانی غالب در واحدهای ستادی دانشگاه شیراز، ساختار تواناساز است.
  • از دیدگاه کارمندان، بالاترین میانگین مربوط به منبع قدرت پاداش و کمترین میانگین مربوط به منبع قدرت اطلاعات می باشد. تفاوت بین میانگین­ها معنی دار است.
  • منابع قدرت مورد استفاده مدیران واحدهای ستادی دانشگاه به ترتیب عبارت است از: پاداش، چیرگی محیطی، تخصص، مرجعیت، تنبیه، اخلاق، مشروعیت، فرهنگ و اطلاعات.
  • ساختار تواناساز پیش­بینی ­کننده مثبت و معنادار منابع قدرت چیرگی محیطی، تخصص، مرجعیت، اخلاق، مشروعیت و اطلاعات و پیش­بینی کننده منفی و معنادار منابع قدرت تنبیه، پاداش و فرهنگ می باشد. ساختار بازدارنده نيز پیش­بینی کننده مثبت و معنادار منابع قدرت تنبیه، پاداش و فرهنگ و پیش­بینی کننده منفی و معنادار سایر منابع قدرت می باشد.

آناند ، در پژوهش خود در خصوص تجزيه و تحليل ساختار تواناساز و اجباري به اين نتيجه رسيد كه ساختار تواناساز در مقايسه با ساختار اجباري، سطح بالايي از اجابت كارمندان و هزينه كمتري را به دنبال دارد. پژوهش هوي و سوئيتلند ، درمورد مفهوم و سنجش ساختار تواناساز مدرسه نشان داد كه ساختار تواناساز، ماهيتي ياري دهنده دارد. يافته هاي مك گويگان ، در پژوهشي تحت عنوان نقش بوروكراسي تواناساز و خوش بيني علمي در رشد پيشرفت تحصيلي، حاكي از آن بود كه ساختار تواناساز، ماهيتي حمايت گر دارد. همچنين بين ساختار تواناساز و خوش بيني علمي رابطه وجود دارد.

 واتس ، در رابطه با ساختار تواناساز، آگاهي و تواناسازي معلمين بيانگر وجود رابطه معني دار بين ساختار تواناساز مدرسه و آگاهي معلمين بود. اما بين ساختار تواناساز و توانمندسازي رابطه معني دار مشاهده نشد. تايلوس ، در پژوهش خود تحت عنوان تأثير ساختار تواناساز بر تغيير دروني مدارس راهنمايي و دبيرستان، به اين نتيجه رسيد كه بين ساختار تواناساز و سطح بالايي از رشد حرفه اي معلمين، رابطه معني داري وجود دارد. نتايج پژوهش رودآذر ، در خصوص ساختار تواناساز و كارآمدي جمعي معلمين مدارس ابتدايي نشان داد كه بين ساختار تواناساز و كارآمدي جمعي معلمين، رابطه مثبت و معني داري وجود دارد.

منبع

فرخنده زاده،علیرضا(1391)، رابطه بین نوع ساختار سازمانی و عدالت سازمانی با خودکارآمدی حرفه ای ،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت آموزشی، دانشکده علوم­تربیتی و روانشناسی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0