زنجیره عرضه چابک و خط سیر چابکی

یک زنجیره عرضه چابک باید دارای توانایی برای پاسخ­گویی مناسب به تغییراتی باشد که در محیط تجاریش اتفاق می­افتد؛ لذا، ممکن است چابکی به­عنوان توانایی زنجیره عرضه در پاسخ­گویی سریع به تغییرات بازار و تقاضای مشتریان تعریف شود. زنجیره عرضه چابک می­تواند بعنوان ساختاری با اهداف راضی سازی مشتریان و کارکنان در هر سازمانی که استراتژی­های تجاری، ساختار سازمانی، فرایندها و سیستم­های اطلاعاتیش را می­تواند طراحی کند، مورد توجه قرار گیرد. این ساختار توسط چهار اصل حمایت می­شود.

تسلط یافتن بر تغییر و عدم اطمینان؛ ساختارهای مدیریت خلاق و سازمان مجازی؛ ارتباطات همکارانه و هماهنگ؛ و تکنولوژی هوشمند و منعطف. که خود این چهار اصل نیز بوسیله یک متدلوژی که آنها را درون یک سیستم هماهنگ و وابسته منسجم می­سازد و به قابلیت­های رقابتی استراتژیک تبدیل می­کند، پیشتیبانی می­شوند. آشفتگی و عدم­اطمینان در محیط تجاری علت اصلی شکست زنجیره عرضه تاکنون بوده است. شرکت­های مختلف با خصوصیات گوناگون و در شرایط متفاوت تغییرات ویژه مختلفی را تجربه کرده­اند که منحصر به آنها بوده است. با اینحال، خصوصیات مشترکی وجود دارد که می­تواند برای همه شرکت­ها نتایج کلی­ای را داشته باشد.بطور خلاصه بر پایه مطالعات گذشته، حوزه­ های کلی تغییر محیط تجاری به:

1) فراریت بازار؛2) شدت رقابت؛ 3) تغییر در خواسته­ های مشتری؛4) سرعت­ گرفتن تغییر تکنولوژیکی و 5) تغییر در عوامل محیطی طبقه­ بندی می­شوند. بر پایه ارزیابی محیط تجاری، سطح چابکی مورد نیاز بوسیله سازمان مشخص و مستقر می­شود.زنجیره عرضه چابک به تغییر، عدم اطمینان، و عدم قابلیت پیش­بینی در محیط تجاریش اهمیت می­دهد و پاسخ­های مناسبی به تغییرات می­دهد. از اینرو، یک زنجیره عرضه چابک نیازمند قابلیت­ها یا توانایی­های مشخص گوناگونی است. شارپ ، کریستفر ، گیاچتی این توانمندی­های را در چهار گروه طبقه­ بندی کرده­اند:

  • قابلیت پاسخ­گویی، توانایی برای تشخیص تغییرات و پاسخ­گویی سریع، واکنشی و فعالانه به آنها و استفاده از تغییرات برای بهبود و گسترش؛
  • توانایی، توانایی برای تحقق بخشیدن مؤثر و کارا به اهداف سازمان؛
  • انعطاف­پذیری/ انطباق­پذیری، توانایی بکارگیری فرایندها و تسهیلات مختلف برای دستیابی به اهداف مشابه؛ و
  • سرعت، توانایی برای تکمیل یک فعالیت با حداکثر سرعت ممکن

مشخصه­ های تواناسازنده چابکی زمینه را برای اندازه ­گیری چابکی زنجیره عرضه فراهم می­کنند. گلدمن برای شناسایی فهرستی از مشخصه ­های تواناسازنده چابکی مورد نیاز یک سازمان، تا یک زنجیره عرضه چابک باشد و مطابق آنچه رهبران سازمان به ­عنوان آیتم ­های مورد نیاز بر می­گزینند، تواناسازنده ­های کلیدی را به چهار طبقه تقسیم بندی نمود:

  • ارتباط بر اساس تشریک مساعی: بعنوان استراتژی زنجیر عرضه، توانایی سازمان در جذب خریداران و تأمین­ کنندگان برای باهم کار کردن و بهبود پیوسته محصولات و تسهیم اطلاعات است.
  • بکپارچگی فرایند: بعنوان زیربنای زنجیره عرضه بدین معناست که زنجیره عرض یک اتحادی از شرکاء پیوند یافته درون یک شبکه کاری است.
  • انسجام اطلاعات: بعنوان اساس زنجیره عرضه، توانایی برای بکارگیری تکنولوژی اطلاعات به منظور تسهیم اطلاعات بین خریداران و تأمین ­کنندگان، برای ایجاد یک زنجیره عرضه مجازی کارای مبتنی بر اطلاعات(اطلاعات­ محور) تا موجودی محور

حساسیت مشتری/ بازاریابی: بعنوان مکانیزم کار زنجیر عرضه، توانایی برای خواندن و پاسخ­گویی به خواسته­ های واقعی مشتری، و همچنین تسلط یافتن بر تغییر و عدم اطمینان است

منبع

طاهرپور ،نگین (1393) ، بررسی تآثیر توانایی­های فناوری اطلاعاتی و عملیاتی و مدیریتی در چابکی زنجیره­ ی تأمین( صنایع لبنی شهر کرمانشاه) ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ، دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0