رژيم غذايي و ديابت

رژيم غذايي مناسب مي‌تواند غلظت انسولين خون را كاهش و حساسيت به انسولين را افزايش دهد. رژيم غذايي بايد طوري باشد كه نياز فرد را در شرايط معمول و يا خاص مثل حاملگي و استرس فراهم نمايد. در يك رژيم غذايي مناسب، بايد روزانه به ميزان 250 تا 500 كيلوكالري كاهش يابد و در آن 50 تا 60 درصد از كربوهيدرات، 10 تا 15 درصد پروتئين از دو نوع گياهي و حيواني و 20 تا 30 درصد چربي (3/1 چربي اشباع شده و 3/1 اسيد چرب با يك باند مضاعف) باشد كه اين اسيد چرب بيشتر روغن كبد ماهي، روغن آفتابگردان و مغزها :گردو، بادام، فندق، پسته و تخمه و فيبرهاي غذايي از انواع محلول و نا محلول است.

بسیاری از افرادی که بعد از سن ۴۰ سالگی دچار دیابت می‌گردند با رعایت یک رژیم غذایی مشتمل بر مصرف سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و ماهی و محدود کردن شدید فراورده‌های شیرینی‌پزی و شکر و محدود کردن دریافت کربوهیدرات می‌توانند حال خود را بهبود بخشند. بسیاری از کسانی که دچار دیابت شده‌اند انسولین مصرف می‌کنند آنها توانایی کافی برای پاسخ دادن به انسولین را ندارند و این امر به علت وزن بالا و مصرف زیاد قندهای تصفیه شده از سوی آنهاست. اولین دستور برای برطرف کردن این حالت استفاده از غلات و دانه‌های کامل به جای فراورده‌های شیرینی و نان‌پزی (آرد سفید) است. این امر با کمک به احساس سیری و خوردن کمتر باعث محدود کردن دریافت مهم‌ترین منبع دریافت چربی‌ها خواهد گردید.

درمان ديابت

درمانی قطعی برای دیابت وجود ندارد و تنها می‌توان آن را کنترل کرد که در مراحل حاد قرار نگیرد. كنترل بيماري ديابت به وسيله انسولين انجام مي‌شود. انسولين به دو صورت خوراكي و تزريقي وجود دارد. داروهاي تزريقي به صورت انسولين و در دو نوع كوتاه اثر (رگولار) و طولاني اثر مي‌باشند كه معمولاً در دو نوبت روز تزريق مي‌شود و دوز لازم هر فرد 3/1 قبل از صبحانه و 3/2 قبل از شام در محل‌هاي به ترتيب ناف، ناحيه بازو و ران به صورت چرخشي تزريق مي‌شود. آمپول‌هاي انسولين كه به طور دائم مصرف مي‌شوند نياز به نگهداري در يخچال ندارند اما بقيه آمپول‌ها بايد در يخچال نگهداري شوند .

منبع

شیبانی،ندا(1393)، پيش‌بيني بهزيستي روانشناختي بر اساس تاب‌آوري و اميد به زندگي دربیماران دیابتی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی ارسنجان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0