رویکرهای تغییر رفتار مالی سپرده‌گذاران و بانک‌ها

بررسی جدیدترین آمار‌های بخش پولی و بانکی بانک مرکزی در نیمه نخست سال جاری حاکی از آن است که رویکرد سپرده‌گذاران و بانک‌ها با بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی تغییر کرده است. با مشاهده آمار جدید بانک مرکزی، سه رویکرد جدید در رفتار سپرده‌گذاران و بانک‌ها دیده می‌شود؛ نخست اینکه در یک سال گذشته (شهریورماه سال جاری نسبت به سال قبل) از سهم سپرده‌های دیداری و جاری کاسته و به سهم سپرده‌های غیر‌دیداری و بلندمدت افزوده شده است. بر اساس آمار در شهریور ماه سال جاری، نسبت به سال قبل 3 واحد درصد از سهم سپرده‌های دیداری به سپرده‌های غیر‌دیداری تبدیل شده است.

نکته دوم این موضوع است که در 6 ماه نخست سال جاری، با «کاهش نرخ تورم و افزایش نرخ واقعی سود بانکی» مقدار رشد سپرده‌گیری از رشد نقدینگی بیشتر گزارش شده است، بر این اساس در نیم‌سال نخست سال جاری، 9/9 درصد به نقدینگی افزوده شده که طی این مدت، رشد سپرده‌گیری بانکی معادل 3/11 درصد بوده است. نکته سوم در این گزارش این موضوع است که با تجهیز منابع مالی بانک‌ها و رشد سپرده‌گیری، سطح تسهیلات‌دهی بانک‌ها به‌خصوص در بانک‌های غیر‌دولتی افزوده شده است. بر این اساس رشد سالانه تسهیلات‌دهی در بانک‌های غیر‌دولتی در شهریورماه سال جاری به 7/28 درصد رسیده که این آمار برای شهریور سال 92 معادل 23 درصد گزارش شده است. بانک مرکزی تازه‌ترین آمارهای مربوط به بخش پولی و بانکی اقتصاد کشور را منتشر کرد. این گزارش، اجزای تشکیل‌دهنده دارایی‌ها و بدهی‌های شبکه بانکی را به تفکیک نوع دارایی و بدهی و همچنین به تفکیک گروه‌های بانکی، مشخص کرده است.

مدیریت ریسک نقدینگی در نظام بانکی

کليه بانک‌ها در جريان عمليات خود با ريسک‌هايي مواجهند که قادر به از بين بردن آن‌ها نبوده اما امکان مديريت شان وجود دارد. بنابراين بانک‌ها براي ادامه حيات خود بايد ريسک‌ها را کنترل نموده و کاهش دهند که براي اين کار، شناسايي عوامل مؤثر بر ريسک‌هاي مختلف بسيار راهگشا خواهد بود. يکي از مهم‌ترين ريسک‌هاي مرتبط با فعاليت بانکي، ريسک نقدينگي است. در سال‌هاي اخير، هم‌زمان با تخصيص حجم عظيم منابع مالي از طريق بانك‌هاي مختلف دنيا، شاهد بحران‌ها، زيان‌ها و حتي ورشكستگي‌هاي متعدد بانك‌ها بوده‌ايم. بانك‌هاي موفق به دلايل مختلفي از قبيل خطر يا هزينه‌هاي ناشي از نوسان‌هاي نرخ بهره، تورم، ارز و يا بازپرداخت نشدن تسهيلات پرداختي، با بحران‌هاي متعددي روبرو شده‌اند.

بحران‌هاي اجتماعي و پنهان، مسئولين نهادهاي نظارتي و اجرايي سيستم‌هاي مالي را بر آن داشته است تا مديريت ريسك نهادهاي مالي و به خصوص بانك‌ها را با جديت بيش‌تر و كارشناسانه‌تري مورد توجه قرار دهند.  از سوي ديگر امروزه، مديريت نقدينگي يکي از بزرگ‌ترين چالش‌هايي است که سيستم بانکداري با آن روبروست. دليل اصلي اين چالش اين است که بيشتر منابع بانک‌ها از محل سپرده‌هاي کوتاه مدت تامين مالي مي‌شود. علاوه بر اين تسهيلات اعطايي بانک‌ها صرف سرمايه‌گذاري در دارايي‌هايي مي‌شود که درجه نقدشوندگي به نسبت پاييني دارند.

منبع

نژداغی، علیرضا(1394)، رفتارسپرده ها درصنعت بانکداری ایران، پایان نامه کار شناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامي

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0