روش های اجرايی بازاريابی دهان به دهان

برای اجرای بازاریابی دهان به دهان روش های متفاوتی بیان شده که در این جا به دو نوع از این راهکارها اشاره می شود:

  •  ۵T بازار یابی دهان به دهان؛
  •  قدم های شش گانه ی بازار یابی دهان به دهان؛

۵T بازار يابی دهان به دهان

فعالیت های دهان به دهان بعضی اوقات به صورت تصادفی به اجرا در می آیند ولی بعضی اوقات هم برای اجرای آنها به یک فعالیت برنامه ریزی شده نیاز است. در این صورت به یک راه مطمئن نیاز است تا بتوان فعالیت مورد نظر را عملی نمود و یا آن اتفاق تصادفی را سرعت بخشید.این ۵ مورد عبارتند از: سخنرانان، موضوع ها، ابزار ها، سهیم شدن و پیگیری

سخنرانان: چه کسانی هستند که دوست دارند راجع به سازمان با دیگران صحبت کنند. سخنگویان گروهی از مردم هستند که مشتاقند در روابطشان پیام های سازمان را باز پخش کنند.

موضوعات: آنها در باره ی چه موضوعی می خواهند صحبت کنند؟

ابزار: چطور می توان به انتقال پیام کمک نمود؟

سهیم شدن: چه زمانی باید در مکالمه مشارکت نمود؟

پیگیری: مردم درباره سازمان چه چیز هایی می گویند؟

موضوعات

تمامی کار بازاریابی با ایجاد یک پیام که توانایی پخش شدن در بین مردم را داشته باشد، انتشار  می یابد. برای این کار جملات ساده ای مثل یک بسته بندی زیبا، یک مزه یکتا، یک فروش ویژه، یک فروش فوق العاده که در عین سادگی به راحتی می توانند در بین مردم و گفتگوهایشان نفوذ کنند. موضوعات و عناوین خوب عناوینی هستند که جذاب، زیبا، قابلیت انتقال آسان و کوتاه باشند. تمامی برنامه دهان به دهان فقط با انتخاب یک پیام که قابلیت پخش شدن داشته باشد بستگی دارد. انتخاب عنوان و موضوع مناسب در عین سادگی بسیار مهم است.

ابزارها

حتی بهترین عنوانها مقدارکمی راهنمایی نیاز دارند که بتوانند منتشر شوند. بزرگترین ضربه بازاریابان دهان به دهان وقتی ایجاد می شود که آنها بتوانند زیربنایی را آماده کنند تا پیام های ساخته شده انتقال پیدا کنند. باید ابزارهایی را ایجاد نمود که به انتقال سریع تر پیام ها کمک کنند. وسایل و ابزارها متنوع و بسیارند و باید همه آنها را مورد بررسی قرار داد تا سعی شود در هر زمان بهترین ابزارها را انتخاب کرد. بعضی ابزار ها عبارتند از:

– استفاده از متخصصان

گروه های مشاوره و بازار یابان

– سمينار ها، کارگاه ها و سخنرانی ها                                                                 

برنامه های سخنرانی

گروه های فروش

 بسته های اجرايی دهان به دهان

CDها و شبکه ی جهانی اینترنت

– وسايل ارتباطی جديد

ایمیل ها و وبلاگ ها

مراکز پاسخگویی تلفنی

– وسايل سنتی در بازاريابی دهان به دهان

بروشور ها و هدایای تبلیغاتی و کوپن های تخفیف توجه به هر یک از ابزارها و استفاده صحیحی و به موقع از آنها اهمیت فوق العاده ای در افزایش    بهره وری برنامه تبلیغاتی دارد. مجله ها، تلویزیون، مغازه ها به عنوان شروع کنندگان فعالیت دهان به دهان می توانند مفید باشند و فعالیت های شایعه پراکنی در صورتی معتبرند که عامل اطلاعاتی قابل اعتماد باشد. اینترنت یک نیروی مؤثر و ویژه در بین دیگر وسایل است، ولی با این وجود تبلیغات نفر به نفر هنوز هم مؤثرترین شیوه در بین بقیه ابزار ها می باشد.

سهيم شدن سازمان یک بار گفتگوهای دهان به دهان را آغاز می کند و هیچ گاه اجازه نمی دهد که این راه بسته شود. زمانی که مردم شروع به صحبت کردن راجع به کالای سازمان کردند؛ باید آنها را تشویق به ادامه این کار نمود؛ بعد از گذشت مدت زمانی کوتاه سخنگویان انتظار دارند که در این کار با آنها مشارکت شود. در حقیقت باید با اقداماتی در فعالیت های دهان به دهان منتشر شده در بین مردم نفوذ کرده و آن را به سمتی که سازمان می خواهد راهنمایی نمود.

پيگيری امروزه وسایل و ابزار آزمایش زیادی وجود دارند که این امکان را فراهم می آورند که پی برد چه صحبت هایی در مورد کالا و محصولات سازمان در میان مردم به صورت دهان به دهان می چرخند و دریافت که مشتریان در مورد سازمان چه نظری دارند. وبلاگ ها و وب سایت ها این امکان را به فراهم می کنند تا نظر مردم را راجع به کالا دانست. نکته ای در مورد بازاریابی دهان به دهان حائز اهمیت است این است که در این نوع بازار یابی برخلاف سایر تکنیک های بازاریابی فرآیند ارتباطات از بازاریاب از مشتری به مشتری تغییر جهت  داده است و همین نکته باعث می شود انجام تحقیقات بازاریابی سخت تر اما اطلاعات بدست آمده از آن صادقانه تر است.

منبع

سعد الدین ،غزال (1392) ، بررسی تاثیر کیفیت خدمات الکترونیک و اثر بخشی تبلیغات دهان به دهان بر نیات رفتاری مشتریان ، پایان نامه کارشناسی مدیریت اجرایی ،دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0