روش­هاي يكپارچگي اطلاعات

روش­ها و فرآيندهاي كنترل دستي: اين روش با خطاهاي انساني زيادي مواجه و داراي سرعت پاييني در پردازش و يكپارچه­سازي اطلاعات و رويدادها هستند.

برنامه ريزي منابع سازماني: در برنامه­ريزي منابع سازماني، امكان ثبت رويدادها و پردازش سفارش­ها وجود دارد، اما قابليت تحليل و تصميم­گيري­هاي هوشمند امكان­پذير نيست. اين سيستم قابليت توسعه ميان چند سازمان را ندارد و فقط به يك سازمان محدود مي­شود. در حالي كه در محيط تجاري امروز همكاري و هماهنگي ميان تامين­كنندگان و مشتريان در زنجيره تامين سازمان­ها لازمه اين زنجيره است.

برنامه ­ريزي و زمان­بندي پيشرفته: اين سيستم با مدل­سازي و تحليل ظرفيت­ها به پشتيباني تصميم­گيري­هاي هوشمند مي­پردازد. امكان بكارگيري اين روش در يك سازمان مهيا نمي­باشد.بنابراين براي يكپارچگي اطلاعات و هماهنگي فرآيندها در زنجيره تامين نياز به سيستمي است كه علاوه بر توانايي تحليل و تصميم­گيري­هاي هوشمند، قابليت عملكرد و برقراري هماهنگي در يك سازمان و بين سازمان­ها را داشته باشد.

ناب­سازي لجستيك و يكپارچگي فرايندهاي سازماني

در توليد ناب، بر مواردی از قبيل کاهش زمان آماده­سازی، کاهش حجم دسته توليدی، استفاده از کانبان، برنامه­ريزی دقيق توليد، تعميرات و نگه­داری پيشگيرانه تاکيد می­شود. هدف از توليد ناب، حذف اتلاف­ها، کاهش موجودی در جريان ساخت، افزايش سرعت مواد در زنجيره تأمين، و کاهش زمان آماده­سازی در فرايند توليد و حمل و نقل می­باشد.توليد ناب همچنين يک فرهنگ حياتی برای کاهش اتلاف­ها در سيستم لجستيک است. هزينه حمل و نقل، 15 تا 20 درصد قيمت تمام­شده محصولات است. لذا با کاهش موجودی­ها و حمل ونقل­ها در سيستم لجستيک از طريق به کارگيری توليد ناب، کاهش چشمگيری در قيمت تمام­شده روی خواهد داد و در نتيجه، توان رقابتی شرکت بالا خواهد رفت و فرايندهای کسب و کار بهبود خواهد يافت.

عواملي كه در ناب سازي لجستيك نقش دارند در 4 زمينه طبقه­بندي مي­شوند:

– زمينه كاهش اتلاف­ها شامل عواملي همچون کاهش زمان آماده­سازی در فرايند توليد و حمل و نقل، کاهش اندازه محموله­ها و افزايش تناوب ارسال، افزايش سرعت مواد در زنجيره تأمين، کاهش موجودی در جريان ساخت، مواد اوليه و محصول نهايی، کاهش خطاها و ضايعات در فرايند ساخت و حمل و نقل، کاهش بازرسی­ها، استفاده از تعميرات و نگه­داری پيشگيرانه در ماشين­آلات سيستم لجستيک.

– زمينه تأمين­كنندگان شامل عواملي همچون به کارگيری تأمين­کنندگان کمتر و مطمئن­تر با رابطه­ای بلندمدت، توجه به فاصله جغرافيايی تأمين­کننده، تأمين­کنندگانی که از سيستم توليد به هنگام استفاده می­کنند، کمک به تأمين­کنندگانی که برای حذف اتلاف­ها تلاش می­کنند.

– زمينه سيستم اطلاعاتي شامل عواملي همچون ايجاد يک نظام اطلاعاتی و ارتباط سازگار برای اعضای زنجيره تأمين، استفاده مشترک از اطلاعات غيررسمی تأمين­کنندگان و مشتريان، استفاده از تسهيم اطلاعات رسمی توافقی تأمين­کنندگان و مشتريان.

– زمينه يكپارچگي زنجيره تامين شامل عواملي همچون بهبود يکپارچگی فعاليت­ها در طول زنجيره تأمين، جستجوی راه­های جديد برای يکپارچگی فعاليت­های زنجيره تأمين، برقراری ارتباط استراتژيکی­های شرکت با تأمين­کنندگان، برقراری ارتباط استراتژيکی­های مشتريان با تأمين­کنندگان زنجيره تأمين.

يکپارچگی يعني استفاده اشتراکی دو يا چند کاربر از اطلاعات يکسان با منبع ذخيره يکسان كه از مهم­ترين نتايج اين يکپارچگی عبارت است از کاهش هزينه­های اطلاعات و داده­های مديريتی، کاهش زمان لازم برای ايجاد گزارش­های قانون مند، فراهم­کردن تجزيه و تحليل­های معنادار از مجموعه فعاليت­های سازمان، دسترسی آنی به داده­ها و صرفه­جويی در زمان دسترسی به اطلاعات و داده­کاوی، مجهزکردن سازمان برای همکاری و مشارکت بخش­های  مختلف، بررسی آنی همه جريان­های نقدی و مالی در سازمان كه تمامی اين موارد به افزايش کارايی، برگشت سرمايه بيشتر و در نهايت، کسب مزيت رقابتی می­انجامد. عاملی که باعث يکپارچگی فرايندهای سازمانی می­شود، سيستمی به نام برنامه­ريزي منابع سازمان است و سازمان­ها به کمک اين سيستم می­توانند به مدل­های پويايی از کسب و کار دست پيدا کنند. بعد داخلی يکپارچگی، يکپارچگی تمامی فرايندها در داخل سازمان را دربرمی­گيرد. يکپارچگی خارجی نيز به معنای انسجام فرايندها بين شرکت و ديگر شرکت­های همکار در زنجيره کاری آن می­باشد.بر اساس مطالب گفته شده، عواملي كه در يکپارچگی فرايندهای سازمانی نقش دارند در 2 بعد زير طبقه­بندي مي­شوند:

  1. بعد داخلي شامل عوامل توليد، عمليات و پشتيبانی، فروش و بازاريابی، مالی و منابع انسانی است.
  2. بعد خارجي شامل عوامل توليد، عمليات و پشتيبانی، فروش و بازاريابی، مالی و منابع انسانی است.

براساس نتيجه تحقيق انجام­شده در اين زمينه، سه بعد کاهش اتلاف­ها، تأمين­کنندگان و يکپارچگی زنجيره تأمين بر هر دو بعد داخلی و خارجی يکپارچگی فرايندهای سازمانی تاثير دارد. همچنين بعد سيستم اطلاعاتی بر بعد يکپارچگی خارجی موثر است که از اين طريق می­توان نتيجه گرفت که ناب­سازی لجستيک موجب افزايش يکپارچگی فرايندهای سازمانی می­شود. همچنين هر دو موضوع ناب­سازی لجستيک و يکپارچگی فرايندهای سازمانی موجب افزايش عملکرد کسب و کار سازمانی می­شوند. پس يکی از شروط ارتقای عملکرد سازمانی، افزايش يکپارچگی­های سازمانی است و از بين اين ابعاد، يکپارچگی فرايندهای مناسب انسانی، دارای کم­ترين اهميت است.

معماري سيستم يكپارچه لجستيك در زنجيره تامين الكترونيكي

شبکه یکپارچه لجستیک زنجیره تأمین الکترونیکی را می­توان به چهار لایه به شرح زیر طراحی نمود:

 لایه امنیتی: اطلاعات در فضاي اینترنت همواره مورد تحدید و آسیب جدي است. اگر ساختار امنیتی، کارایی و بازدهی مناسبی نداشته باشد، امکان سرقت و تخریب اطلاعات وجود دارد. از این رو تعیین اهداف کنترل امنیت به منظور حفظ مسائل امنیتی ضروري است. این لایه به حمایت از امنیت شبکه یکپارچه لجستیک الکترونیکی می­پردازد و سرویس­هاي از جمله محرمانگی، در دسترس­بودن، احراز هویت و تصدیق اصالت، کنترل دسترسی، انکار ناپذیري، صحت داده، نظارت و گزارش­گیري را ارائه می­نماید.

لایه نمایش: این لایه به اعضاي زنجیره تأمین اجازه می­دهد که به عملکردهاي تجاري از طریق اینترنت و با ساختار جستجو در وب­سایت شبکه دست یابند. لایه نمایش شبکه یکپارچه لجستیک با روشی کاربر پسند در اختیار اعضاي زنجیره قرار می­گیرد. مسئولیت ارایه داده­ها به کاربر، دریافت تعاملات اعضاي زنجیره و کنترل عملیات آنها در این لایه انجام می­شود. این سطح براي کاربري که با ساختار شبکه لجستیک داراي ارتباطی متقابل و دو سویه است ارایه­کننده نقش­ها و عملکردهاي تجاري متعدد است و به شرکاي مختلف زنجیره اجازه می­دهد که از طریق اینترنت و مطابق استانداردها و سطوح دسترسی به اطلاعات تجاري دست یابند. این سطح ارایه کننده اطلاعات ورودي براي سطح کاربردي است و به مدیریت وب­سایت و معرفی داده­ها و اطلاعات خروجی می­پردازد. بخش مربوط به کاربران، اساسا شامل وب­سایت­هایی است که در برگیرنده تعدادي از صفحه­هاي الکترونیکی می­باشد که براي ارایه نقش­ها و عملکردهاي متعدد براي گروه­هاي مختلف کاربران مورد استفاده قرار می­گیرند. این صفحه­هاي سازماندهی و ساختارگرایی می­گردد.  وب­سایت شبکه الکترونیکی با استفاده از زبان شاخص فرامتنی یکپارچه لجستیک سبب برقراري ارتباط متقابل و دو سویه بین کاربران براي نمایش دادن و معرفی و دستیابی و ارزیابی داده­ها با توجه به داده­هاي ورودي توسط کاربران به کار می­رود. همچنین این بخش تعیین­کننده براي پردازش درخواست­هاي کاربران براي اجرا و تحقق روند فعال­سازي داده­ها است. از آنجایی که براي ایجاد پویایی اطلاعات خودکار به کار نمی­رود سایر فن­آوري­ها نظیر خلاقیت بیشتر در رابطه با صفحه­هاي الکترونیکی یکنواخت به کار می­رود.

کاربران در این لایه با توجه به سطوح دسترسی و مجوز صادره از سوي مدیریت شبکه، می­توانند به خدماتي از طریق وب­سایت دسترسی پیدا کنند: برنامه زمانی توزیع و تولید، رهگیري و پیگیري مواد و کالاها بین راهی و در انبارها، آخرین تغییرات قیمت­ها و شرکت در مزایده­ها و مناقصه­ها، سفارش­دهی و سفارش­پذیري مواد و کالاها، انجام تراکنش­هاي مالی الکترونیکی، استفاده و بهره­گیري از جدیدترین مطالعات و تحقیقات علمی مربوط به زنجیره تأمین و فعالیت­هاي مربوطه.

لایه کاربرد: لایه کاربرد براي ارایه نقش­ها و عملکردهاي تجاري و خدمات لجستیک به کار می­رود. این سطح داراي ارتباط متقابل و دو سویه با خدمات پست الکترونیک جهت ارسال اطلاعیه­هایی براي مشتریان و اطلاعات تجاري مانند صورت حساب­ها یا اسناد ارسال کالاها است. این لایه وظیفه کنترل قوائد تجاري تعریف شده سیستم و تهیه و ارایه اطلاعات لازم لایه نمایش را نیز به عهده دارد. سطح کاربردي شامل ساختار قانونمند تجاري شبکه یکپارچه لجستیک است که ارایه­کننده کاربردهاي مفید و سازنده و کارآمدي می­باشد که از طریق اینترنت قابل دسترسی بوده و به ارائه محیط و عرصه کارکردي اصولی و زیربنایی براي عملکردهاي تجاري لجستیک می­پردازد و توسط الگوهاي تجاري و مؤلفه­هاي سازنده داده­ها مورد تایید و حمایت قرار می­گیرد. مؤلفه­ها و اجزاي سازنده تجاري در سطح کاربرد عملکردهاي اصلاح، ثبت و حذف داده­هاي کاربران و مشتریان به عهده داشته و در نتیجه تبادلات روزآمد و اسناد لجستیک از طریق شبکه لجستیک یکپارچه ارایه می­گردند. در ضمن این لایه وظیفه کنترل صحت کد کاربري و رمز و ثبت نحوه فعالیت کاربران و اطلاعات دریافتی از لایه امنیتی را به عهده دارد.

لایه پایگاه داده: این لایه مربوط به پایگاه الکترونیکی داده­ها است که بانک اطلاعاتی براي ذخیره­سازي و تثبیت داده­هاي تجاري مورد نیاز براي انجام عملکردهاي تجاري یا سایر کاربردها در زمینه تجزیه و تحلیل عملکردها است. سطح پایگاه داده شامل ساختار خدمات­رسان پایگاه الکترونیکی داده می­باشد که ذخیره­کننده انواع مختلف داده­هاي تجاري مانند اطلاعاتی در خصوص تقاضاي مشتریان، عرضه­کنندگان، تبادلات تجاري و ویژگی­هاي روند تولید و ظرفیت پذیرش سفارش است. این سطح داراي رابطه متقابل و دو سویه با سایر ساختارهاي مدیریتی پایگاه داده­هاي ارتباطی بوده که براي تبادل داده­ها و کاربردهاي پردازش و تحلیل اینترنتی داده و ارایه گزارش عملکردها بر اساس سوابق اطلاعاتی و داده­هاي تاریخی به کار می­رود. این لایه وظیفه پاسخ­گویی به لایه کاربرد، ثبت، ورود و روز آمد ساختن داده و طلاعات مربوط به ساختار خدمات رسان پایگاه الکترونیکی را به عهده دارد.

منبع

طاهرپور، نگین(1393) ، تآثیر توانایی های فناوری اطلاعاتی و عملیاتی و مدیریتی در چابکی زنجیره ی تأمین، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0