رعايت قواعد حل تعارض

هسون  و همکاران،  نکاتي که شايسته است توسط همسران برای حل تعارض به صورت گام‌به‌گام مورد توجه جدي قرار گيرند، از اين قرار است:

  • همسران زمان و مکان مناسبي براي بحث در نظر گيرند. همسران با دقت مکاني را انتخاب کنند که بدون حواس پرتي و بدون مزاحمتي براي چاره‌انديشي، بتوانند در مورد مسایل صحبت کنند. انتخاب زمان و ساعت معين با توافق قبلي طرفين نيز اهميت دارد.
  • تعريف مسئله‌ی يا مشکلي که در مورد آن اختلاف نظر دارند. شفاف کردن مسئله به‌گونه‌اي که هر دو نفر بدانند، در مورد يک مسئله‌ی مشترک صحبت مي‌کنند.
  • سهم هر يک از همسران در ايجاد مشکل مشخص شود. به‌ندرت فقط يک نفر مقصر است. مشارکت دوطرفه در مسئوليت‌پذيري، ايرادگيري از طرف مقابل را حذف مي‌کند.
  • همسران تلاش‌هاي ناموفق گذشته را براي حل مشکل مرور کنند. مرور رويکردهاي ناموفق گذشته به همسران کمک مي‌کند که به طرح موضوع با راه حل‌هاي جديد تأکيد کنند.
  • روش‌هاي جديد براي حل تعارض به بارش فکري گذاشته شود. در اين مرحله شايسته است که همسران براي جالب شدن و خوشايند شدن جريان حل تعارض همه‌ی راه حل‌ها، حتي عقايدي را که ممکن است عجيب يا کوته‌بينانه به‌نظر رسد فهرست کنند. البته هنگام بارش فکري هيچ عقيده‌اي ارزيابي نمي‌شود. قدم بعدي بحث و ارزيابي عقايد است.
  • در مرحله‌ی بحث و ارزيابي راه حل‌هاي ممکن، جنبه‌هاي مثبت و منفي همه‌ی راه حل‌هاي پيش‌نهادي ارزيابي می‌‌شود.
  • یکي از راه حل‌هايي که هر دو زوج با آن موافق هستند، انتخاب می‌شود.
  • هر يک از زوجين براي انجام راه حل، مسئوليتي مي‌پذيرد و در صورت امکان وظيفه‌ی خود را يادداشت مي‌کند.
  • جلسه‌ی ديگري به منظور بحث درباره‌ی پيش‌رفت کار مشخص مي‌شود. اين مرحله توافق درباره‌ی زمان و مکان مناسب براي صحبت در مورد پيشرفت کار را مي‌طلبد.
  • تشکر و تحسين همسران از يک‌ديگر براي مشارکت در حل مشکل، بهترين پاداش قدرداني است .

 سبک‌هاي غيرمؤثر و مشکل‌ساز

سبک‌هاي غيرمؤثر مديريت تعارض، که موجب بروز مشکلاتي در روابط همسران مي‌شود، اَشکال متعددي دارد که شايع‌ترين آن سبک‌هاي  رقابتي ،  اطاعت و تسليم  و  اجتنابي  است.

سبک‌ رقابتي: براي همسراني که در برخورد با تعارض‌ها از سبک رقابتي استفاده مي‌کنند، زندگي زناشويي به مثابه ميدان جنگ است.  هدف آن‌ها  کسب قدرت  و  برنده شدن  حتي به قيمت زير پا گذاشتن حقوق و احترام ديگري است. آن‌ها بدون توجه به نظر همسرشان، به خواسته‌ی‌ خود اصرار مي‌ورزند و معمولاً از روش‌هاي پرخاشگرانه مثل فرياد يا اعمال زور استفاده مي‌کنند. پيامد چنين سبکي ايجاد خشم در رابطه است .

سبک اطاعت و تسليم:  سلطه‌پذيری ويژگي همسراني است که اين سبک را در حل تعارض به کار مي‌گيرند. آن‌ها هنگام بروز تعارض، از خواسته‌های خود به نفع علايق و نيازهاي همسرشان مي‌گذرند؛ به اميد آن‌که تعارض خاتمه يابد و آرامش برقرار شود. هدف آن‌ها حفظ رابطه به هر قيمتي است. چنين سبکي ممکن است در کوتاه‌مدت مزايايي داشته باشد؛ اما پيامد آن احساس ناکامي، سرخوردگي و افسردگي است که در نهايت به ارتباط صدمه مي‌زند.

سبک اجتنابي:  در اين سبک، هنگام تعارض، همسران يا موضوع را تغيير مي‌دهند و يا به‌طور ساده از آن کناره مي‌گيرند و صحنه‌ی تعارض را ترک مي‌کنند. حال آن‌که برخورد منفعلانه با تعارض‌ها، نتيجه‌ی عکس مي‌دهد و موجب بروز تعارض‌هاي مکرر مي‌شود.

اجتناب همسران از گفت‌وگو در مورد تعارض‌ها، ممکن است به بي‌احساسي آن‌ها نسبت به هم -‌ نه احساس تنفر و نه عشق- منجر شود. بر اساس نتايج يک تحقيق در کشور، وجود تعارض‌هاي حل نشده موجب افزايش تبادلات رفتاري منفي و کاهش صميميت همسران نسبت به هم مي‌شود. هم‌چنين اکثر تعارض‌ها در روابط همسران، مربوط به روابط با خانواده‌ی همسر و فرزندان است تا خود زوجين. در مواجهه با تعارض، بيش‌تر همسران، به‌ويژه زنان از روش انفعالي و اجتنابي براي حل تعارض استفاده مي‌کنند و روش‌هايي مثل سکوت، فرار، انکار و تحريف، به‌ويژه براي زنان، روش مناسب تلقي شده و اطرافيان نيز به آن توصيه و تشويق مي‌کنند .

به باور اولسون ، تعارض انسان‌ها در بسياري جهات شبيه به عملکرد اتومبيل است. او مي‌گويد: وقتي موتور ماشين در بزرگراه ايراد پيدا مي‌کند، نمي‌توانيم به‌راحتي ماشين را رها کنيم و سه روز بعد به آن‌جا برگرديم و انتظار داشته باشيم که ماشين حرکت کند. هم‌چنان ‌که، نمي‌توانيم يک رابطه را به حال خود رها کنيم و موقع برخورد مجدد با آن، انتظار داشته باشيم که مسئله خودبه‌خود حل شده باشد. مسایل به مرور زمان ناپديد نمي‌شوند و بنابراين اگر به مسایل ارتباطي توجه نشود، آن‌ها به‌تدريج بزرگ مي‌شوند.

منبع

چهری،پروین(1394)، رابطه تعارض زناشویی با نگرش دختران به ازدواج،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی بالینی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0