رسانه های اجتماعی و بازاریابی

سافكو و بريك (2009) شبكه اجتماعي را به عنوان اقدامات، فعاليت‌ها و رفتارها در ميان جوامع مردمي می‌دانند كه در يك محيط آنلاين اطلاعات، نظرات و دانش را با استفاده از رسانه‌هاي مكالمه‌اي آنلاين به اشتراك مي‌گذارند.رسانه‌هاي اجتماعي ابزارهايي هستند كه از صفحات وب گرفته شده است و براي همكاري، مشاركت و به اشتراك گذاري دانش و ابزار قدرتمندسازي كاربران در محيط آنلاين هستند. براي استفاده موثر از زمان و منابع، بازاريابي رسانه‌هاي اجتماعي به شرکت‌ها براي برقراري ارتباط بهتر با مصرف كنندگان اين قدرت را مي‌دهد تا وفاداري به برند را فراتر از روش‌هاي سنتي به ارمغان آورند يك مطالعه توسط اينفوگرافيك بيان مي‌كند كه حداقل نيمي از كاربران توئيتر و فيس بوك تمايل بيشتري دارند تا صحبت كنند، پيشنهاد بدهند يا خريد كنند از بعد از اينكه آن ها با شركتي در يك شبكه هاي اجتماعي درگير شوند.

رسانه هاي اجتماعي به عنوان بخشي از استراتژي هاي بازاريابي

استفاده كارآمد از رسانه‌هاي اجتماعي به عنوان بخشي از استراتژي‌هاي بازاريابي محسوب می شود. وب سايت شركتها بايد در جايگاهي باشد كه بتواند به عنوان سكوي شركت در جهت ارضاي انتظارات مشتريان آنلاين خود خدمت كند. اين به اين دليل است كه اغلب اهداف استراتژيك بازاريابي رسانه هاي اجتماعي نيازمند وجود يك وب سايت بي عيب  و نقص از شركت است. وب سايت كاربردي، كارآمد، قابل اطمينان و از لحاظ سازمان يكپارچه و مشتري محور. حضور آنلاين شركت بايد جايگاه، كيفيت، جهت گيري مشتري و وجه آن را منعكس سازد.

داشتن يك وب سايت خوب ضروري است ولي حتما ضامن موفقيت نيست. دومين شرط مهم اين است كه سازمان بازاريابي و دفتر مركزي شركت در بهترين شكل و از لحاظ كاربردي به روز باشند. گرايش مشتري كه نه تنها در قسمت آنلاين بلكه در فعاليت‌هاي بازاريابي قديمي و فعاليت هاي تكميلي منعكس مي‌شود نيز بسيار مهم است. سازمان بازاريابي بايد آماده‌ي ارائه ارزش‌هاي بالا به مشتريان با ارائه محصولات و خدمات با كيفيت بالا باشد. بازاريابان بايد تشخيص دهند كه كاربران رسانه هاي اجتماعي مي‌توانند به آساني ادعاهاي كيفي و قيمتي شركت را بررسي نموده و جايگزيني براي آن‌ها پيدا كنند. محصولات و خدمات را بررسي نموده و تجارب خودشان را به افراد زيادي بگويند. بنابراين شركت دادن رسانه هاي اجتماعي به عنوان ابزار بازاريابي يك فرآيند مجرد نيست بلكه قدم نهايي تلاش استراتژيك مداوم براي بهبود محصولات/ خدمات و وب سايت‌هاي سازمان و شركت هاي قديمي است. اين موضوع در مدل هرمي بازاريابي الكترونيكي موجود است كه شكل رابطه‌ي آن بين بازاريابي رسانه‌هاي اجتماعي و بقيه برنامه‌هاي بازاريابي را به نمايش مي‌گذارد. بازاريابي رسانه‌هاي اجتماعي اوج يك تلاش بازاريابي يكپارچه است. شكست در پرداختن صحيح به موضوعات موجود در ستون پاييني هرم منجر به نااميدي، هدر داد منابع و از دست دادن حسن نيت مشتريان مي شود.

اهميت رسانه هاي اجتماعي

مردم بيش از يك سوم زمان بيداري خود را صرف رسانه‌هـاي اجتمـاعي مـي‌نماینـد. فيس‌بوك يكي از نشانه‌هاي بارز رسانه‌هاي اجتماعي است كه بيش از 800 ميليون كاربر دارد. جنبه منحصر به فرد رسانه‌هاي اجتماعي و محبوبيت بسيار زياد آن، انقلابي در شیوه‌هاي تبليغات و ترويج بازاريابي ايجاد نمود. براي درك شـبكه‌هـاي اجتمـاعي به عنوان يكي از ابزارهاي مهم بازاريابي، لازم است وجوه مختلف اين شبكه‌هـا شناسـايي شـوند. شناختن شبكه‌هاي اجتماعي نيز جز از طريق تعريف وب ميسر نمي‌شود. اين عنوان بيان‌كننـد‌ی روش جديدي است كه در آن كاربران نهايي از شبكه‌هاي جهاني وب استفاده مي‌كننـد و محلـي است كه در آن محتواي صفحه مدام از طريق همة اپراتورها تغييـر مـي‌نماید و مطالـب بـه روش يكساني به اشتراك گذاشته مي‌شود. اين امر بـه ارزش آفرينـي بيشـتر وب‌سايت‌ها منجر مي‌شود كه صرفاً از طريق كاربران(نه فقط از راه بازاريابي اطلاعات) بـه وجـود مي‌آيد.

شبكه‌هاي اجتماعي قادرند رفتار افراد، سازمان‌هـا و مؤسسـه‌هـا را تغييـر دهند كه اين امر به دليل سپري نمودن زمان نسبتاً زياد در طـول روز بـا ايـن شـبكه هاسـت. اجتماعات برند نوع جديدي از ارتباطات ميان مشتريان اسـت كـه بـا ايجـاد تعاملات اجتماعي، اين روابط تحت تأثير قرار مي‌گيرد و نگرش‌ها را نسبت به برند به شدت تغييـر مي‌دهد. شبكه‌هاي اجتماعي مزاياي زيـادي را بـراي برنـد بـه همـراه دارنـد كـه ارتباطات قوي با مشتري، يكـي از همین فوايـد اسـت. يكي ديگر از مزاياي ايجاد شده توسط اين شبكه‌ها براي برند، فرهنگ و تاريخچـة برنـد است كه به فرهنگ اجازة بازيابي و شكل‌گيري دوباره مي‌دهد، نواقص آن را برطرف مي‌كند، بـه ارزش‌هاي آن مي‌افزايد و احساسات افراد نسبت به برند را تقويت و غني مـي‌كنـد. استراتژي‌هاي ارتباطي و نيازهاي برند با معرفي محيط وب‌سايت‌هاي اجتماعي تغيير كرده اند. با برقراري رابطه بين مشتري و برند، مشتريان مي‌توانند دربارة برند صحبت كننـد، عقايدشـان را بیان نمایند، با محصولات جديد شركت يا تغييرات ايجادشده در محصول آشنا شوند، از ويژگـي‌هـاي ديگر برند بهره ببرند يا حتي از طريق پروفايل‌هاي خود به تبليغ محصول و برند مورد نظر بپردازنـد.

منبع

ملاجعفر، الناز(1397)، شناسایی و رتبه بندی عوامل کلیدی موفقیت بازاریابی و فروش در وب سایت های اینترنتی B2C در شهر تهران (در حوزه لوازم خانگی)، پایان‏نامه کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0