راه هاي پيشگيري از تعارضات در نگرش مذهبي

توجه به گزينش همسر مناسب :

انتخاب همسر نخستين و مهم ترين مرحله اي است كه در فرايند ازدواج بايد به آن توجه كرد. سايه اين انتخاب هميشه بر زندگي همسران وجود دارد و چه بسا گاه چنان خوشايند باشد كه زندگي را آسوده مي سازد و گاه چنان سنگين و جان فرساست  كه تحمل آن شدني نيست. وظيفه مهم دختر و پسر در آستانه ازدواج ، شناخت شرايط لازم براي همسر و تطبيق آن براي فرد مورد نظر است .

انجام اين وظيفه، بسياري از اختلاف هاي بعدي را پيشگيري مي كند . تاكيد بر همسان همسري يا كفو بودن در تعاليم اسلام ، مي تواند اختلاف هاي ناشي از تفاوت در بهره هوشي و امور فرهنگي از جمله تفاوت و اختلاف در باورهاي ديني و حتي مراتب ايماني را پيشگيري كند. اساس ناسازگاري دو همسر به تفاوت آنها در احساسات  شناخت ها و رفتارها باز مي گردد. هرچه افراد در اين زمينه ها مشابه باشند، اختلافات كمتري بروز مي كند.

برخي اختلاف ها به رفتارهاي نابهنجار ناشي از بدخلقي و صفات نامناسب و رفتارهايي مانند شراب خواري و قماربازي مربوط مي شود. بروز اين رفتارها معمولا هنگام ازدواج تا حدي آشكار است ، يا دست كم نشانه هايي از آنها در فرد وجود دارد و با توجه به آسيب هاي شديد آنها ، تعاليم اسلام نسبت به گزينش چنين همسراني هشدارهايي جدي دارد. رفتار هاي جنسي خارج از محدوده مجاز نيز اين چنين است و در صورت بروز، بايد گزينش چنين افرادي با تامل بيشتري باشد. اين جمله در قرآن كه “پاكان به پاكان تعلق دارند” ، در واقـع نوعي بينش دادن به افراد در انتخاب همسر اسـت. همچنين برخي مشـكلات ناشـي از امـور اقتصـادي مانند نوع اشـتغال و سطـح درآمد، هنگـام گزينش افراد تا حدي قابل پيش بيني اسـت .

آموزش زوجين:

بسياري از مشكلات خانواده ها ، ناشي از عدم شناخت وظايف، راه هاي برقراي رابطه و روش حل مسائل است. يكي از راهبرد هاي مهم حل مسائل خانوادگي، رويكرد روانشناختي –آموزشي است كه شامل 5 مرحله است:

الف)  روشن شدن اهداف و ارزشها كه در اين قسمت، مقاصد هر يك از زوجين و انتظارات آنها براي يكديگر بيان شده و زمينه تعادل آنها فراهم مي شود. در اينجا توجه  به ارزش هاي فرهنگي و ديني يكديگر داراي اهميت است . ب) آموزش ارتباط و تبادل نظر در صورتي كه نارسايي زوجين در مهارت هاي ارتباطي روشن شده باشد. مهارت هايي مانند گوش دادن، روشن ساختن مفهوم من يا هويت فردي، بازخورد، درخواست كردن، و ابراز وجود و جنبه هاي مثبت ارتباط كلامي بايد به آنها آموخته شود. ج) آموزش مهارت هاي مذاكره و قرار داد بستن كه در اين قسمت اصل انصاف روابط برابر و رضايت بخش زوجين مورد توجه قرار مي گيرد د) فنون تنظيم وقت به ويژه براي خانواده هايي كه زن ومرد هر و شاغل هستند، بسيار ضروري است. فنون كنترل فشار رواني كه خواه و ناخواه در همه ارتباط ها و براي همه افراد بروز مي نمايد.

آموزش ديني:

آموزش اعتقادات ديني در امور زندگي و حل مشكلات و اختلافات ، براي پيشگيري  از برخي اختلافات داراي اهميت است . شناخت وظايف و حقوق متقابل اعضاي خانواده ، بر اساس تعاليم اسلام ، براي عمل به آنها ضروري است. برخورداري زن و شوهر از باور هاي مستحكم، در تحكيم روابط اعضاي خانواده تاثير بسزايي دارد و بي بهره ماندن برخي خانواده ها از اين باور ها در همه مراحل، مشكلات متعددي را در پي دارد كه قرآن در آيه 124 سوره طاها از آن به زندگي تنگ و سخت ياد مي كند. مهمترين باور هاي ديني شامل اعتقاد به خدا، اعتقاد به رسالت و امامت و اعتقاد به زندگي پس ازمرگ مي باشد كه مروري كوتاه بر چند اثر از آثار بي شمار اين باورها خواهيم داشت. در اثر خداپرستي نگرش فرد به همه هستي و زندگي انسان هدف دار وبا معنا مي گردد. باور به خدا همه ي رفتارها از جمله زندگي زناشويي و خانوادگي را به سوي كسب رضايت خداوند سوق مي دهد، خداوندي كه بهترين ها را در رفتار  گفتار و و احساس از بنده ي خويش مي طلبد.

آن جا كه در بن بست ها و شرايطي كه به ظاهر همه ي اسباب ها ونشانه هاي مادي از عدم حل مشكل حكايت مي كند توكل بر خداوند روزنه اميدي را در برابر افراد مي گشايد و گاه مشكلات را طبق آيه 2و 3سوره طلاق از راه هايي كه افراد گمان نمي برند حل مي كند. از ميان شيوه هاي متعدد يادگيري مشاهده الگو موثرترين و پاياترين روش ها محسوب مي شود. در زمينه چگونگي روابط اعضاي خانواده و نوع رفتارها ، نيز پيروي و همانند سازي با انسان هايي كه تعاليم دين به طور كامل در آنها تجلي يافته ضروري است. در خانواده به علت عدم توجه به اهداف متعالي به كاركرد هاي محدود زندگي زناشويي اكتفا شده و خانواده ها در اثر بي هدفي به راحتي به جدايي انحلال كشيده مي شوند . اعتقاد به زندگي بعد از مرگ، خانواده را متوجه اهداف پايداري مي كند كه موجب پيوند بيشتر اعضاي خانواده مي گردد. اثر دوم باور به معاد ، ايجاد انگيزه براي افراد و تشويق آنهاست در كلمات اولياي دين عليه السلام به پاداش ها و نعمت ها ي اخروي اشاره شده  كه در ازاي انجام وظايف خانوادگي و زناشويي به فرد داده مي شود(.

رعايت حدود و مرزها در خانواده :

 بخشي از مشكلات خانواده ها از بي توجهي نسبت به رعايت حدود و مرزهايي ناشي مي شود كه رعايت آنها براي سلامت روابط اعضاي خانواده و رفتار مناسب آنها ، ضروري است. از مهم ترين عوامل موثر در روابط عاطفي رضايت بخش بين زن وشوهر، رعايت حدود روابط زن ومرد نامحرم است. مهار تماس هاي چشمي و روابط كلامي بين زن ومرد نامحرم در محدوده عرفي لازم، و دوري از نگاه ها وروابط كلامي معنادار كه حتي بار جنسي كمي داشته باشد، در پيشگيري از اختلافات نقشي مهم داردتحقيقاتي نيز اين نقش را تاييد مي كند، براي نمونه آزمايش هايي نشان داد هنگامي كه مردها عكس هاي زنان بسيار زيبا را مي بينند، همسران مورد علاقه خود را با جذابيت كم تري ارزيابي مي كنند.

بديهي است ارزش گذاري كمتر به همسر، زمينه اي براي روابط عاطفي ضعيف تر است. كم ترين تاثير نگاه ها و روابط عاطفي لذت بخش همراه با بار جنسي ، يا ارضاي آنها در بيرون از محدوده خانواده، سرد شدن اين روابط در خانواده است. از حدود ديگري كه به زنان مربوط مي شودپوشش شرعي است كه اين امر افزون بر خود زنان، بر مرداني كه آنها را مي بينند، تاثير مي گذارند. در تحقيقي پوشاندن زيبايي هاي زنان بررسي و از لحاظ تجربي ثابت گرديد كه اين امر مانع افزايش آستانه ادراكي، مرد به محرك هاي درون خانواده، ديرتر پاسخ مي دهد و زمينه برقراري روابط عاطفي لذتبخش فراهم نمي شود .

منبع

اسماعیل زاده،فاطمه(1392)،نگرش مذهبی باکاهش تعارضات زنانشویی درزنان، پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه علامه طباطبایی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0