دیدگاه های مختلف در مورد بهره وری

به طور کلی سه دیدگاه مختلف در مورد بهره­وری وجود دارد که در این بخش به آن­ها می­پردازیم :

بهره وری از دیدگاه سیستمی

بهره­وری از دیدگاه سیستمی، ماهیت پیچیده­ای دارد و در کل سیستم مطرح می­گردد. در این دیدگاه بهره­وری عبارت است از: نسبت مجموعه خروجی­های یک سیستم به ورودی­های آن.

 این تعریف در سیستم­های مختلف اجتماعی، فرهنگی و صنعت کاربرد دارد. صورت کسر یا خروجی­های سیستم و همچنین مخرج کسر یا ورودی­های سیستم می­تواند به شکل فیزیکی ؛ حجم محصول، تعداد افراد فارغ­التحصیل و مقدار مواد والیه یا سرعت کار نیروی انسانی و ماشین­آلات و … و یا به صورت معیارهای ارزش مالی یا واحد پول رایج در هر کشور اندازه­گیری شود.

از دیدگاه سیستمی، بهره­وری در محیطی با ویژگی­های مختلف و متغیر قرار دارد و عوامل مختلف تولید مانند نیروی کار، سرمایه، انرژی، مدیریت و تکنولوژی در آن به کار گرفته می­شوند و به عنوان ورودی­ها به فرایند تولید وارد می­گردند و به صورت خروجی­هایی مانند کالاهای ساخته شده و خدمات از این فرایند خارج می­شوند. قیمت محصول و در دسترس بودن عامل تولید تابع شرایط محیطی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، تکنولوژیک و غیره است. اگر یک سیستم توانایی تغییر و اصلاح کیفی . کمی ورودی­ها و خروجی­ها را داشته باشد می­تواند بهره­وری خود را افزایش دهد. زمانی که سیستم دارای بازخورد قوی باشد، سازمان می­تواند از پویایی و تکامل مناسب برخوردار باشد.

بهره وری از دیدگاه ژاپنی ها

بهره­وری در ژاپن موضوعی ملی و فراگیر است و به عنوان یک روکیرد تاریخی، استراتژی بهبهود بهره­وری در کنار کنترل کیفیت جامع و مدیریت کیفیت جامع مطرح می­گردد. به عقیده پروفسور ساساکی، استاد دانشگاه سوکاهای ژاپن در رشته مدیریت سیستم­ها بدون توجه به بهبود کیفیت و کاهش ضایعات، بهره­وری نمی­توان افزایش یابد. توان رقابت­پذیری در بازار را با توجه مساله ارتقای کیفیت می­توان بالا برد.از دیدگاه ژاپنی­ها، برای افزودن بر میزان بهره­وری باید به کیفیت نیروی کار، مدیریت و ساختار عوامل دیگر تولید که تشکیل دهنده­ی قیمت تمام شده­اند توجه گردد که این رویکردها به رویکرد تاریخی کایزن ؛ بهبود مستمر و کنترل کیفیت جامع می­انجامد.

بهره وری از دیدگاه تاریخی

از نظر اقتصادی، مقدار محصول یا خروجی، تابع عوامل سرمایه و نیروی کار فرض می­گردد. لذا افزایش مهارت نیروی کار یا تغییرات تکنولوژی یا افزایش مهارت به همراه بهبود فناوری می­تواند موجب افزایش مقدار تولید و حرکت تابع تولید به سمت بالاتر و از آنجا موجب افزایش بهره­وری شود.به طوری کلی امروزه بهره­وری یک نوع تلقی اقتصادی، فنی و فرهنگی نسبت به تولید است که در آن، انسان فعالیت­های خود را هوشمندانه و خردمندانه انجام می­دهد تا بهترین نتیجه را با کمترین هزینه و در مدت زمان کمتر به دست آورد. گرچه بهره­وری را به صورت کلاسیک بیشتر در امور اقتصادی تعریف کرده­اند، ولی می­توان مفهوم بهره­وری را در همه امور از خرد تا کلان مد نظر قرار داد.

منبع

کریمان،مرتضی(1392)، تاثیر استفاده از سیستم های اتوماسیون اداری بر بهره­وری،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت بازرگانی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0