دیدگاه هاي مختلف در زمینه معنویت

دیدگاه الکینز

الکینز، معنویت را راهی براي بودن و تجربه کردن می داند که از طریق آگاهی از یک بعد متعالی به دست آمده و به وسیله ارزش هاي قابل تعریف و مسلم با توجه به خود، دیگران، طبیعت، زندگی و هر آن چه یک فرد به عنوان نهایت و غایت در نظر دارد، مشخص می شود.

الکینز و همکاران  ،چند بعد مهم معنویترا تعریفکردهاند که عبارتند از:

  1. درك معنا و مفهوم زندگی
  2. داشتن حس تقدس در زندگی
  3. بهبود تعادل در ارزش هاي مادي
  4. داشتن چشم اندازي براي بهبود جهان .

دیدگاه فریدمن و مکدونالد

فریدمن و مکدونالد ، معنویت را نیاز به فراتررفتن از خود درزندگی ویکپارچه شدن با کسی غیرازخود

میدانند این آگاهی منجر به تجربه فرارفتن از خویش می شود. این پژوهشگران معنویت را بعنوان:

  1. تمرکز بر معناي نهایی و غایی زندگی
  2. آگاهی و رشد سطوح چندگانه هوشیاري
  3. تجربه تقدسو ارزشمندي زندگی
  4. تعالی خود به کل وسیعتر تعریف می کنند.

دیدگاه گاردنر

از نظر گاردنر،معنویت را می توان به عنوان توجه به هستی یا مسایل وجودي و یا رسیدن به حالت بودن  و یا تأثیري که بعضی مردم بر دیگران می گذارند، توصیف کرد.  وي معتقد است هوش وجودي، دل مشغولی با مسایل غایی یعنی شناختیترین بعد معنویت است و اظهار می کند شاید هوش وجودي نوعی از هوش باشد.

دیدگاه ویلیام وست

ویلیام وست ، معنویت را تلاش همواره ي بشر براي پاسخ به چراهاي زندگی تعریف کرده و به کارگیري بهینه قوهي خلاقیت و کنجکاوي براي یافتن دلایل موجود و مرتبط با زیستن در نتیجه تکامل انسان را بخش مهمی از معنویت می داند.

دیدگاه گروم

گروم ، معتقد است معنویت مفهومی هستی شناسی است که انسان تکامل بخش آن است. انسانیت انسان وابسته به وجود معنوي اوست و بدین سان میتوان گفت معنویت ریشه هاي زیست شناختی و تکاملی دارد .

دیدگاه ویگلزورث

از نظر ویگلزورث  ، معنویت نیاز درونی انسان به اتصال با چیزي وسیع تر از خودمان است؛ چیزي وراي خود که به صورت داشتن دو مؤلفه تعریف می شود:

مؤلفه عمودي: چیزي مقدس، الهی، بدون زمان و مکان، قدرتی برتر، هوشیاري غایی یا تمایل به متصل بودن به منبع لایتناهی و هدایت توسط آن منبع مؤلفه افقی: در خدمت همنوعان و موجودات دیگر بودن.

منبع

هاشمی نیا،طاهره(1394)، نقش هوش معنوی و راهبرد های یادگیری خودتنظیمی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان، پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی تربیتی،دانشگاه آزاداسلامی بندرعباس

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0