دیدگاه­های مربوط به جوّ کلاس

تمرکز بر ادراک دانش­آموز برای ارزیابی محیط کلاس، از لحاظ نظری در نظریه­ی میدانی کرت لوین و نظریه­ی نیاز-فشار مورای ریشه دارد . لوین و مورای بر اهمیت ویژگی­های محیطی در رفتارهای آدمی تأکید کرده­اند. نظریه­های این پژوهشگران پیشنهاد می­کند که تعامل بین ویژگی­های محیطی مانند: تجربیات کلاسی  و ویژگی­های شخصی در واقع پیش­بینی­کننده­ی رشد انسان و مجموعه رفتارهای او هستند . لوین ، بر این باور بود که همه­ی انسان­ها در زمینه­ی پویای فضای زندگی عمل می­کنند و هر رفتاری (B) تابعی از دو متغیر شخص (P) و محیط (E) است. به طوری که رفتار تنها از طریق همکاری و تعامل بین این دو متغیر، قابل درک و تبیین است. به عبارت دیگر، رفتار هر فرد بازتابی است از روابط درونی، شرایط و نیروهایی که در زمان وقوع آن رفتار عمل می­کنند. بدین ترتیب، مدل لوین بر اهمیت محیط کلاس و تعاملات آن در چکونگی نگرش­ها و رفتارهای یادگیری دانش­آموزان تأکید دارد.

ماریا، با طرح نظریه­ ومدل  نیاز, فشار بر این باور است که افراد برای رسیدن به اهداف و نیازهای ذاتی خود برانگیخته می­شوند و محیط بیرونی یا آن نیاز را حمایت می­کند و یا خنثی و سرکوب می­نماید. ماریا معتقد بود که تأثیرات محیط، افراد را وادار می­کند تا برای دستیابی به نتایج و پیامدهای گوناگون، روش­های متفاوتی را در پیش گیرند. مدل نیاز, فشار،؛  رفتار و محیط را ترکیب کرده و نظریات لوین را عملیاتی نموده است. ماریا ، همچنین، تفاوت بین ادراک از محیط توسط مشاهده­گر بیرونی و شرکت­کننده در محیط را مورد توجه قرار داد. وی اصطلاح ، فشار آلفا  را برای توصیف محیطی به کار برد که یک مشاهده­گر بیرونی آن را درک می­کند. اما  فشار بتا  برای توصیف ادراک افرادی مورد استفاده قرار می­گیرد که در آن محیط زندگی و کار می­کنند.

منبع

سلمانی،منصور(1394)، نقش واسطه­ای باورهای انگیزشی در رابطه­ ادراک از جوّ کلاس،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم­تربیتی و روانشناسی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0