دلايل اصلي ارزيابي آموزشهاي ضمن خدمت از ديدگاه  كرك پاتريك

 كرك پاتريك ، دلايل اصلي ارزيابي آموزشهاي ضمن خدمت را چنين بيان مي كند  .

  1. توجيه دلايل وجودي واحد آموزش با نشان دادن نقش و اهميت آن در تحقق اهداف و رسالتهاي سازمان .
  2. تصميم گيري لازم در خصوص تداوم داشتن يا تداوم نداشتن يك برنامه آموزشي .
  3. گرفتن اطلاعات در مورد اينكه چگونه مي توان برنامه هاي آموزشي را در آينده بهبود داد .

علي رغم  محدوديتها و عوامل باز دارنده اي كه ارزيابي اثر بخشي برنامه هاي آموزشي را محدود مي سازد دلايل منطقي و قابل قبول ديگري نيز وجود دارند كه اجراي برنامه هاي ارزيابي آموزشي در سازمانها را ضروري ساخته اند كه در زير به چند مورد آنها اشاره ميكنيم :تلقي آموزش به عنوان يك امر ارزشمند ، به جاي تلقي آن به عنوان يك هزينه ، آنهم هزينه مصرفي .

وجود يك برنامه ارزيابي آموزشي در سازمانها فرصتي را فراهم مي آورد كه برخي معيارهاي ذهني به صورت عيني و مشخص تري مورد استفاده قرار گيرند . بديهي است كه ثبات و اعتبار معيارهاي عيني بيش از قضاوتهاي ذهني است .الزامات ناشي از مقررات و آيين نامه هاي سازماني ، نظامهاي مديريت كيفيت سازمانها را مقيد    مي سازد كه به فعاليتهاي آموزشي و نتايج حاصل از آنها بي اعتنا نباشند و نتايج حاصل از آن را مورد پيگيري قرار دهند .

جهت دار كردن برنامه هاي آموزشي سازمان با توجه به مشخص شدن نقاط قوت و ضعف آنها در ارزشيابي ها به حداقل رسانيدن هزينه هاي آموزشي  تطبيق هر بيشتر نيازهاي دانشي ، مهارتي و رفتاري كاركنان با دوره هاي آموزشي موجود در سازمان.

روش كرك پاتريك در ارزيابي اثر بخشي آموزشي   

در اين روش چهار مرحله براي ارزشيابي آموزش پيشنهاد مي شود  كه عبارتند از :

ارزيابي واكنشي : منظور همان واكنشي است كه شركت كنندگان در يك برنامه آموزشي در مورد آن برنامه از خود نشان مي دهند كه اين را از طريق پرسشنامه ، مصاحبه و … مي توان به دست آورد .

ارزيابي يادگيري : همان تعيين ميزان فراگيري مهارتها ، فنون و حقايقي است كه افراد آموخته اند از طريق پيش آزمون و پس آزمون مي توان به آن پي برد .

ارزيابي رفتار: منظور چگونگي و ميزان تغييراتي است كه در رفتار شركت كنندگان در اثر بخشي در دوره آموزشي حاصل گرديده است ، كه آن را مي توان با ادامه ارزيابي در محيط واقعي كار روشن ساخت .

ارزيابي نتايج : منظور بررسي هزينه اي است كه براي آموزش صرف گرديده تا معلوم شود كه شركت كنندگان تا چه  اندازه قادرند اين مخارج را از طريق كار و اجراي وظايف به نحو احسن جبران كنند در اين قسمت نقش آموزش در افزايش توليد ، بهبود كيفيت ، كاهش هزينه ها ، كاهش ميزان حوادث ناشي از كارافزايش فروش ، افزايش ميزان سود آوري و … مورد ارزيابي قرار مي گيرد  . معيارهاي مختلفي براي ارزيابي نتايج آموزش وجود دارند كه عبارتند از :

  • معيارهاي امتحان ، معياركاهش حوادث ناشي از كار ، معيار كاهش تخلفات كاري و افزايش ميزان پيشنهادها
  • معيار كاهش هزينه هاي زائد سازمان ، معيار كيفيت توليد و فعاليتها ، معيار ميزان توليد ، معيار بررسي عملكرد فرد در يك فاصله زماني معين و معيار ارزيابي استاد كار و مربي .

منبع

زارعی،احمد(1393)، بررسی عوامل موثر بر میزان اثربخشی آموزش کارکنان شبکه بهداشت و درمان پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت اموزشی،دانشگاه آزاداسلامی پردیس هرمزگان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0