دغدغه مسير شغلي چيست؟

دغدغه مسير شغلي،دغدغه فرددرخصوص آينده شغلي اش که اولين و مهمترين بعد انطباق پذيري شغلي است.در نظريه‌هايي هم چون ديدگاه زماني گينزبرگ،نظريه نظام مند سوپر،ديدگاه پيش بيني  تيدمن،جهت گيري کرايتس،آگاهي‌هارن ،مطرح شده است.دغدغه مسير شغلي به معناي ضرورت براي جهت دهي به آينده است. اين حس براي  آينده مهم است. نگرش‌هاي نظام مند و خوش بين احساس نگراني را افزايش مي‌دهد چرا که افراد را وا مي‌دارد که از وظايف شغلي و گذارهاي حرفه اي آگاه شوند تا بتوانند مقابله کنند و دست به انتخاب بزنند و براي آينده دور و نزديک آماده باشند.

اين دغدغه،  از آينده احساس واقعي مي‌سازد و به فرد کمک مي‌کند تا گذشته شغلي را بخاطر داشته باشد،به وضع فعلي شغلي توجه کند و آينده شغلي را پيش بيني نمايد.تفکر درباره زندگي کاري در طول زمان ضرورت مسير شغلي است،زيرا يک مسير شغلي ذهني يک رفتار نيست، بلکه يک عقيده است يعني انعکاسي از خود است.

اعتقاد به تداوم تجربه به افراد اجازه مي‌دهد تا فعاليت‌هاي فعلي شان را به آرزوهاي حرفه اي آينده شان وصل کنند و امکانات ممکن رادريابند.اين حس تداوم به فرد اجازه مي‌دهد تا تجسم کند چگونه تلاش‌هاي امروز موفقيت فردا را مي‌سازد.فقدان دغدغه مسير شغلي،بي‌تفاوتي مسير شغلي ناميده مي‌شود و بي‌برنامگي و بدبيني درباره آينده را منعکس مي‌کند.اين بي‌علاقگي راميتوان ازطريق مداخلات مشاوره اي مسير شغلي که به افرادکمک مي‌کندتاتحصيلات حرفه اي شان را شکل دهندمثل بازي واقعي ،برنامه مهارتهاي زندگي، کارگاه‌هاي ديدگاه زماني ونوشتن زندگي نامه آينده قابل حل است.

سوپر و همکارانش ،چندين ابزار ارزيابي‌را براي‌اندازه گيري وظايف رشدي،  تهيه کردند. که يکي از اين ابزار پرسشنامه دغدغه‌هاي شغلي بزرگسالان است که توسط سوپر، ساخته شد.اين پرسشنامه دغدغه‌هاي شغلي مراجع را ارزيابي‌مي‌کندوبراي ارزيابي‌مسايل مربوط به رشد مراحل و وظايف حرفه اي و دغدغه‌هاي شغلي در بزرگسالان در هر سني و وضعيت اشتغالي ايجاد شده و متمركز بر عاملهاي طرح ريزي و كاوش در مدل سوپر از بلوغ شغلي است.

منبع

جمالی،صفورا(1389)، بررسي مقايسه‌ي دغدغه‌هاي شغلي پرستاران در بيمارستان‌ها، پایان نامه کارشناسی ارشد،گرایش مشاوره وراهنمایی،دانشگاه آزاداسلامی مرودشت

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0