درک تغییر در کتابخانه ها

فشارها برای تغییر

امروزه تغییر نه تنها اجتناب ناپذیر بلکه مداوم است. غیرواقع بینانه است اگر انتظار گریز از تغییر را داشته باشیم یا روی یک دوره ثبات حساب کنیم، اگرچه ممکن است این جملات نگران کننده باشد، ولی حقیقت آنها وقتی معلوم می شود که دامنه فشارهایی که برای تغییر تمامی کتابخانه ها تجربه کرده اند، را مورد توجه قرار دهیم. این فشارها از بیرون از سازمان ها، نشات گرفته از محیطی وسیع تر که کتابخانه ها درون آن عمل می کنند و همچنین از درون خود کتابخانه ها وارد می شوند. فشارها دربردارنده تهدیدهایی بالقوه برای کارائی و امنیت ما و همچنین فرصت هایی برای تحکیم موقعیت ما و پیشرفت باشند. امروزه بیشتر مدیران ارشد کتابخانه ها در عرصه ای عمل می کنند که فشارهای داخلی و خارجی شناخته شده، نظارت شده اند و در برنامه‌ریزی و تصمیم گیری کتابخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. به هر حال این مساله اهمیت دارد که کلیه مدیران کتابخانه‌ها، و نه الزماً تمامی کارکنان آن ها، چنانچه می خواهند خود و سازمان‌شان از رهبران و بهره مندان تغییر، و نه قربانیان آن باشند، باید این فشارها را درک کنند .

 فشارهای خارجی

 فشارهایی که از خارج به کتابخانه وارد می شود ناشی از تغییراتی است که در محیطی که کتابخانه در آن عمل می کند صورت می گیرد. این محیط دارای بافتی محلی، ملی و جهانی است. تغییرات خارجی به طور کلی آنهایی هستند که باید پیش بینی و تفسیرشان کنیم و اغلب لازم است برای پاسخ به آنها تغییر دیگری را آغاز نمائیم. این فشارهای محیطی زیاد و گسترده اند مانند: توسعه های سیاسی، تغییرات اقتصادی، گرایش های اجتماعی، پیشرفت های فناوری .

 فشارهای داخلی

فشارهای داخلی برای تغییر از درون خود کتابخانه وارد می شود. این فشارها ناشی از شناخت ما از مسائل و ضعف های کتابخانه و یا از توانایی هایی است که ما را به سمت تثبیت یا بنا نهادن موفقیت هدایت می کند. به طور خلاصه می توان گفت از فشارها برای تغییر گریزی نیست. این فشارها، خواه به عنوان تهدید تلقی شوند، خواه فرصت،  نمی توان آنها را نادیده گرفت. بنابراین برای همه کتابداران اهیمت دارد که پیوسته نسبت به اطرافشان حساس باشند و از کلیه ابزار و روش های مربوط برای آگاهی خودشان از تغییرات در محیط استفاده کنند و اهمیت این تغییرات را برای سازمان هایشان درک کنند.

ترس از تغییر

بطور معمول گفته می شود ترس از تغییر مربوط به ترس ما از ناشناخته هاست. در حقیقت این ناشناخته ها نیستند که ما را می ترسانند بلکه ترس از زیانی است که ممکن است از آن ها ناشی شود. بسیاری از مردم وقتی در  کار خود با وضعی جدیدی مواجه می شوند حالت تدافعی به خود می گیرند و وقتی نوآوری به آن ها معرفی می شودف حداقل  موقتاً وحشت از دست دادن راحتی روال عادی را دارند. صدمات بالقوه بزرگتر، شامل از دست دادن روابط کاری پربار و رضایت بخش، از دست دادن منزلت، اعتبار، تبحر و یا حتی توانایی انجام کار و در بدترین شکل ممکن، شغل است. این ترس ها طبیعی است و در وضعیت اقتصادی که از دست دادن کار، امری عادی است. همچنین این ترس ها در موقعیت هایی که منافع تغییر مشخص نیست یا به این ترس ها اعتنایی نمی شود، به بیشترین حد می رسد .

منبع

بزخش،ناصر(1393)، وضعیت مدیریت تغییر در خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه،پایان نامه کارشناسی ارشد،علم اطلاعات ودانش شناسی،دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی علامه طباطبایی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0