درمان از طریق پیوند بافتی

یکی از نخستین تلاش­ها در زمینۀ استفاده از پیوند سلولی در انسان، در دهۀ 1980 صورت پذیرفت. جراحان اعصاب در مکزیک گزارش کردند که در ارتباط با پیوند سلول­های کرومافین تولید کننده دوپامین از غده فوق کلیۀ بیماران مبتلا به پارکینسون به ناحیۀ نیگرو- استریاتال مغز آنها به موفقیت­های چشمگیری دست یافته­اند. التبه این عمل جراحی باید در قسمت شکم و مغز انجام شود و در سنین بالا خالی از خطر نیست.

 اقدام درمانی دیگر، پیوند نورون­های سازنده دوپامین از بافت مغز جنین است که نتایج بهتری را به همراه دارد. در اوایل دهۀ 1970 نشان داه شد که بافت جنینی پیوند زده شده که از مسیرهای نیگرو- استریاتال رویان موش خانگی به اتاقک قدامی چشم موش صحرایی بالغ، به تکامل خود ادامه می­هد و تبدیل به نورون­­های کاملاً بالغ دوپامین ساز می­شود. در اوایل دهۀ 1980، نشان داده شده که پیوند بافت جنینی به مناطق آسیب دیده­ی مغز موش­های صحرایی میمون­های مدل بیماری پارکینسون می­تواند نشانه­های بیماری را از بین ببرد. نتایج امیدوار کننده در جانوران، از اواسط دهه 1980 منجر به انجام کارآزمایی­های انسانی در چنیدن نقطه از جهان شد. نتایج استفاده از بافت جنین سقط شده در 7 تا 9 هفته بعد از لقاح امیدوار کننده ولی ناپایدار بوده­اند.

 اگر چه تمام بیماران بهبود نیافتند، در بهترین موارد، در بیماران دریافت کننده بافت پیوند جنینی، کاهش واضح شدت نشانه­های بیماری مشاهده شد. همچنین محققان توانستند با استفاده از تصاویر PET اسکن، افزایش، در عملکرد نورون دوپامین را در استریاتوم این بیماران اندازه­گیری کنند.

 ممکن است محققان در آینده از سلول­های بنیادی منابع رویانی یا بالغ به منظور تحریک مکانیسم­های ترمیمی خود بدن استفاده کنند و یا به درمان­های دارویی موثری دست یابند که بسلول­های بنیادی خودبیمار کمک کنند.

 سلول­های بنیادی در مغز پریمات بالغ در دو محل یافت می­شوند. یکی از این دو محل، ناحیه­ی زیر بطنی مغز و دیگری، شکنج دندانه­دار هیپوکامپ است. محققان در اواسط دهه­ی 1990 نشان دادن که هنگامی که مغز دچار آسیب می­شود، سلول­های بنیادی این دو ناحیه تکثیر می­یابند و به سمت محل آسیب مهاجرت می­کنند. محققان اخیراَ مسیری را که موضوع می­تواند در بیماری پارکینسون مورد استفاده قرار گیرد نشان داده­اند.

داروهای ضد پارکینسون موجود در ایران

  1. لوو دوپا : قرص 500 میلی گرمی
  2. لوو دوپا- بی  و مادوپار: ترکیب لوو دوپا و بنسرازید: قرص­های 5/62 میلی گرم (حاوی 50 میلی گرم لوودوپا و 5/12 میلی گرم بنسرازید HCL)، 125 میلی گرم (حاوی 100 میلی گرم لوودوپا و 25 میلی گرم بنسرازید HCL) و 250 میلی گرم (فورت)، (حاوی 200 میلی گرم لوودوپا و 50 میلی گرم بنسرازید HCL).
  3. لوودوپا- سی یا ساینمت ؛ ترکیب لوودوپا و کاربیدوپا: قرص­های حاوی 100 میلی گرم لوودوپا و 10 میلی گرم کاربیدوپا؛ 100 میلی گرم لوودوپا و 25 میلی گرم کاربیدوپا؛ 250 میلی گرم لوودوپا و 25 میلی گرم مونوهیدرات کاربیدوپا (قرص فورت).
  4. سلژیلین : قرص 5 میلی گرم
  5. روپینیرول : قرص­های روکش­دار 25/0 میلی گرم، 1 میلی گرم و 5 میلی گرم.
  6. بروموکریپتین مسیلات: قرص 5/2 میلی گرم.
  7. آپومورفین HCL: آمپول 10 میلی گرم در میلی لیتر.
  8. آمانتادین Hcl: کپسول 100 میلی گرم.

معلولیت ناشی از بیماری پارکینسون

بروز ناتوانی­های جسمی و روانی در تمام بیماران مبتلا به پارکینسون روی نمی­دهد و به سن شروع بیماری بستگی دارد. به عنوان مثال چنان چه فرد پر تحرک و سالمی در سن بالای 70 سالگی دچار لرزش یک دست و سفتی خفیف عضلات و کندی حرکت­های همان دست شده به احتمال زیاد عمر وی در اثر این بیماری کاهش نمی­یابد و با مشکلات ناشی از بیماری پارکینسون تا سن 80 سالگی رو به رو نمی­شود و پس از این سن نیز ممکن است مشکلات ایجاد شده خیلی جدی نباشد.

در صورت شروع بیماری در سنین پایین، یعنی دهه سوم یا چهارم زندگی اغلب سرعت پیشرفت بیماری کم است هر چند احتمال ایجاد مشکلات بدنی شدید در سنین بالا وجود دارد.

 معمولاً پیشرفت بیماری پارکینسون آهسته است و بیماری به ندرت به طور ناگهانی تشدید می­شود، مگر آنکه با سایر بیماری­ها همراه باشد. این بیماری معمولاً به مدت 5 تا 10 سال یا بیشتر، در 15 تا 20 درصد بیماران، بدون تغییر باقی می­ماند. در مرحله اول بیماری، فقط یک سمت بدن گرفتار است و در مرحله دوم، بیماری به شکل خفیف در دو طرف بدن ایجاد می­شود. در مرحله سوم، بیماری در هر دو طرف همراه با اختلال تعادل بدن وجود دارد. مرحله چهارم به شکل بیماری شدید است به نحوی که بیمار به کمک سایرین نیاز پیدا می­کند.در مرحله پنجم، بیمار در بستر یا صندلی چرخدار قرار می­گیرد و حرکاتش محدود می­شود.

منبع

برقی ایرانی،زیبا(1392)، اثر بخشی شناخت_رفتار درمانگری سالمندی(CBTO)بربهبود نشانه­های مرضی، همبسته­های شناختی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه پیام نور

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0