خود فريبي واطلاعات منفی

اتخاذ ديدگاه مثبت از خود و جهان، نتايجي است که از مطالعات ميداني و آزمايشگاهي به دست آمده است و نشان مي دهد که ما براي اداره اطلاعات منفي از انواع دفاع ها و راهبردهاي خودفريبي استفاده مي کنيم . اين اطلاعات منفي که با ديدگاه مثبت ما نسبت به جهان مغايرت دارد، بيانگر اين واقعيت است که استعدادها و صفات ما به طور کلي بهنجارند، نه استثنايي. کنترل ما نسبت به جهان پيش بيني ناپذير و آشفته، و بر تکانش ها، هيجان­ها، افکار و اعمال مان محدود و آينده مان مأيوس کننده است. آينده تا بدانجا مأيوس کننده است که بسياري از چيزها را از دست مي دهيم مانند: از دست دادن جواني و سرزندگي، از دست دادن سلامت، از دست دادن توانايي هاي ذهني و استعدادها، از دست دادن دوستي هاي با ارزش، از دست دادن نقش کاري، و آينده ناگزير مرگ خودمان و عزيزانمان را به همراه دارد. راهبردهاي خودفريبي که ما  براي مقابله با اين اطلاعات وحشتناک و مغاير باديد خوش بينانه از جهان به کار مي بريم، شامل سازو کارهاي دفاعي و خطاهاي ادراکي مثبت هستند.

 انکار و واپس راني

انکار و واپس راني دو مکانيزم دفاعي هستند که براي کمک به ما در حفظ يک ديد خوشبينانه از جهان، زياد به کار مي روند. انکار، عدم قبول وجود يا معناي رويدادهاي تهديد کننده و فشار انگيز در دنياي بيرون را شامل مي شود. واپس راني، بي اعتنايي به پرخاشگري غير قابل قبول يا تکانه هاي جنسي در دنياي درون فرد را در بر ميگيرد. براي اينکه جامعه ما را بپذيرد تنها دامنه محدودي از تکانش ها مجازند که ابراز شوند. واپس راني راهي است براي اينکه بتوانيم تکانش هايي را که جامعه غيرقابل قبول مي انگارد به دور از احساس هشياري نگه داريم. استدلال تيلر ، اين است که دفاع هايي مانند انکار و واپس راني ناسازگارانه هستند زير واقعيت را تحريف مي کنند. بخشي از مغز از بخش ديگر آن که واقعيت هاي انکار شده يا تحريف شده را مي داند منفک مي شود. در مقابل، خطاهاي ادراک مثبت خود فريبانه به مردم امکان مي دهند تا از اطلاعات منفي در مورد خودآگاه باشند و آن را به نحوي اداره کنند که ديد مثبت نسبت به خود را حفظ کنند. خطاهاي ادراکي سازشي هستند زيرا به افراد امکان مي دهند حقيقت را به بهترين وجه ممکن تفسير کنند. بسياري از پژوهش ها نشان داده اند که خطاهاي ادراکي مثبت، فرايندهاي شناختي توجه انتخابي، فراموشي مطلوب، بي اهميت شمردن ناتواني ها و حفظ خودانگاره منفي را در بر مي گيرند .

منبع

جمشیدیان،شیما(1390)، پیش بینی امیدواری بر اساس مولفه­های معنویت با واسطه­ گری سلامت ­روان،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی بالینی،دانشگاه بین الملل شیراز

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0