خوابگاه متاهلی، نیاز جدی دانشجوهاست/ بودجه دانشگاه کفاف حقوق‌ها را هم نمی‌دهد

خوابگاه متاهلی، نیاز جدی دانشجوهاست/ بودجه دانشگاه کفاف حقوق‌ها را هم نمی‌دهد

درباره مهم‌ترین برنامه‌های این دانشگاه در ترم جدید اظهار کرد:

پروژه هوشمندسازی دانشگاه الزهرا(س) از پروژه‌های جدی است که آن را دنبال می‌کنیم؛  اگرچه سرمایه‌گذاری اولیه در این پروژه ضروری است، اما این طرح در راستای کاهش هزینه‌ها و منطقی کردن اداره دانشگاه راه‌گشا خواهد بود.

وی افزود: پروژه از ابتدای سال آغاز شده است و امیدواریم فاز آن را در ۴۰ سالگی انقلاب کلید زده و رونمایی کنیم.

ملانظری بیان کرد: سامانه ارتباط با مشتری یکی از سامانه‌هایی است که در پروژه هوشمندسازی تعریف شده و در راستای تکریم ارباب رجوع قرار دارد؛ در این سامانه بازنگری و اصلاح فرآیند‌های آموزشی، پژوهشی و اداری صورت می‌گیرد و در نهایت با نظر سنجی از دانشجویان و بیان مشکلات در فرآیند‌های مختلف، امور دانشگاه در جهت جلب رضایت دانشجویان تنظیم خواهد شد.

رئیس دانشگاه الزهرا(س) اظهار کرد: از دیگر برنامه‌های این پروژه طراحی داشبورد‌های مدیریتی است که در بحث‌های مدیریتی دانشگاه به ما کمک خواهد کرد، همچنین اپلیکیشن داخلی در دانشگاه برای ارتباط بین استاد و دانشجو، استادان با یکدیگر و کارکنان و استادان طراحی شده است که در دهه فجر رونمایی می‌شود.

برگزاری دوره‌های مدیریتی زنان در دانشگاه الزهرا (س)

ملانظری گفت: جدی‌ترین برنامه‌ای که در ترم جدید دنبال می‌شود، برگزاری دوره‌های مدیریتی زنان در راستای تفاهم نامه با مجمع تشخیص مصلحت نظام است؛ اولین دوره از اسفند امسال آغاز خواهد شد و آموزش زنان برای دوره‌های مدیریتی با محوریت دانشگاه الزهرا(س) کلید می‌خورد.

وی افزود: مهم‌ترین هدف این تفاهم ‌نامه آموزش زنان و آمادگی آن‌ها برای دوره‌های مدیریتی است که به صورت یک دوره ۱.۵ ساله برگزار می‌شود؛ مصاحبه متقاضیان در ۲ ماه اخیر انجام شده است و اولین دوره اسفند  آغاز خواهد شد.

ملانظری بیان کرد: افراد در این دوره علاوه بر کسب آموزش‌های تئوری، با حضور در سازمان‌های مختلف و آشنایی نزدیک با آنها، در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آموزش می‌بینند و این ارتباط با سازمان‌ها زمینه به کارگیری این زنان در آن سازمان خواهد شد.

اجرای طرح مهارت افزایی دانشجویان در دانشگاه الزهرا(س)

رئیس دانشگاه الزهرا (س) گفت: طرح مهارت افزایی دانشجویان با هدف ارتباط با صنعت، از مهر امسال، با رشته‌هایی محدود آغاز شده است و تلاش می‌کنیم در این ترم تا آن را گسترش دهیم.

وی افزود: برای مهارت افزایی دانشجویان و آماده کردن آن‌ها برای ورود به بازار کار، در حوزه آموزش، تمرکز را بر دوره‌های مهارتی گذاشته‌ایم؛ در این طرح برخی از دروس مهارتی را در برنامه درسی رشته‌ها گنجانده‌ایم و سرفصل‌های واحد‌های اختیاری که دانشگاه می‌تواند تعریف کند را به سرفصل‌های مهارتی تغییر دادیم تا تمام آموزه‌های دانشجویان به صورت تئوری نباشد.

ملانظری بیان کرد: استادان دوره‌ها لزوما از اعضای هیئت علمی دانشگاه نیستند و ممکن است از صنعت و حرفه خاص دوره‌ها را در دانشگاه برگزار کنند؛ این دوره در واقع نوعی آموزش به دانشجویان برای کار عملی و اجرایی مورد نیاز در ورود به بازار کار است.

رئیس دانشگاه الزهرا(س) اظهار کرد: این طرح در بسیاری از رشته‌های مرتبط با صنعت لحاظ شده است و در حال حاضر ۵۰ درصد رشته‌ها این دروس مهارتی را در برنامه ریزی درسی خود گنجانده‌اند.

وی افزود: این طرح در برخی از رشته‌ها با ۲ واحد درسی و در برخی با تعداد واحد بیشتری در حال اجراست و در حال حاضر جزو درس‌های اختیاری قرار دارد، ولی با سیستم گام به گام و برای سنجیدن علاقه دانشجویان، بعد از مدتی به دروس اجباری تبدیل می‌شوند.

ملانظری گفت: اجرای این طرح می‌تواند کمکی شایان در اشتغال پذیری دانشجویان و کسب توانمندی‌های مورد نیاز برای ورود به بازار کار را باشد تا از این طریق شناخت کافی از محیط‌های کاری را داشته باشند.

رئیس دانشگاه الزهرا (س) بیان کرد: دیگر محور دنبال شده در ترم جدید، تمرکز و توجه بیشتر به حوزه آموزش‌های آزاد در سازمان‌هاست که دوره‌های مختلف با هماهنگی سازمان‌ها برای آن‌ها برگزار می‌شود تا دانشجویان با شرکت در این دوره‌ها جذب سازمان‌هایی شوند که این دوره‌ها برای آن‌ها تعریف شده است.

خوابگاه متاهلی؛ نیاز جدی دانشگاه الزهرا(س)

ملانظری اظهار کرد: ظرفیت فعلی خوابگاه‌های دانشگاه بین ۲۲۰۰ تا ۲۲۵۰ نفر است، اما به دلیل افزایش تقاضای دانشجویان روزانه و تعهد دانشگاه در دفترچه کنکور برای ارائه خوابگاه به دانشجویان، در حال حاضر ۲۵۰۰ نفر ساکن خوابگاه هستند که بیش از ظرفیت موجود است.

وی افزود: برای دانشجویان استان تهران و دانشجویانی که سنوات مجاز استفاده از خوابگاه را گذرانده، اما هنوز درسشان به اتمام نرسیده است؛ در بیرون از دانشگاه یک خوابگاه خودگردان را اجاره کردیم که اگر دانشجویان کارشناسی و دکتری بعد از هشت ترم و دانشجویان ارشد بعد از پنج ترم نتوانستند درسشان را به پایان برسانند از این خوابگاه خودگردان استفاده کنند.

ملانظری اظهار کرد: در حال حاضر وجود خوابگاه متاهلی یک نیاز جدی برای دانشجویان دانشگاه است، زیرا دانشگاه الزهرا(س) خوابگاه متاهلی برای دانشجویان ندارد و با اینکه مصوبه‌ای برای خوابگاه متاهلی نداریم، ولی امیدواریم شرایطی فراهم شود تا بتوانیم یک خوابگاه متاهلی ایجاد کنیم.

 تنها ۶۰ درصد بودجه دانشگاه الزهرا(س) پرداخت شده است

رئیس دانشگاه الزهرا(س) گفت: امسال سالی سخت برای دانشگاه بود، زیرا در ۹ ماهه اول سال تا امروز ۶۸ درصد از بودجه تخصیص داده شده است، ولی کل آن را هم پرداخت نکردند و تنها حدود ۵۸ تا ۶۰ درصد آن پرداخت شده است.

وی افزود: از طرف دیگر افزایش قیمت حداقل سه برابری مواد اولیه و قرارداد‌ها باعث شده است تا مشکلات جدی در بودجه مطرح شود. امیدواریم با تلاش‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شاهد افزایش بودجه تخصیص داده شده به دانشگاه‌ها باشیم، ولی برای سال آینده با رشد ناچیز نرخ بودجه، قطعا این افزایش جوابگوی نیاز‌های دانشگاه نیست و طبیعتا اولین چیزی که در این شرایط آسیب می‌بیند پژوهش خواهد بود.

ملانظری بیان کرد: میزان رشد بودجه دانشگاه‌ها در سال آینده به طور متوسط ۱۴ درصد است و با توجه به اینکه حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش حقوق اعلام شده است و چون پرداخت حقوق بر گردن دستگاه‌هاست مبلغ افزایش بودجه حتی کفاف افزایش حقوق را نمی‌دهد و از بقیه قسمت‌ها دانشگاه با مشکل کمبود بودجه مواجه می‌شود.3

منبع:سایت خبر نگاران جوان

9 بهمن 1397

شبکه پژوهشی بوبوک در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی خود از طریق راه های ارتباطی زیر پذیرای نظرات سازنده شما می باشد.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Instagram:bobook.ir

Email: bobook.team@gmail.com

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0