خصوصیات کودکان و نوجوانان تاب آور

منشا                                                  خصوصیات

فردی                       ایمان،کارآیی خوب عقلانی، جذابیت، مردم آمیزی

                              بردباری، خودبسندگی، اعتمادبه نفس،عزت نفس بالا

خانوادگی                  رابطه نزدیک و صمیمی با والد/ تربیت اقتداری:گرم بودن

                              نظم داشتن ،توقعات بالا/امکانات اجتماعی-اقتصادی

غیرخانوادگی            ارتباط با بستگان/ارتباط با بزرگسالان مفید برای اجتماع/

                           رابطه با سازمان­های مفید برای اجتماع/ رفتن به مدارس کارآم

وجوه مختلف تاب آوری

باتوجه به تعاریف و تئوری­های مختلف از مفهوم تاب آوری ،در مجموع می توان به موارد زیر دست یافت که شامل :ایستایی در برابر پویایی ،رشد پس از آسیب،مکانیسم­های روان-زیستی و خود تاب آوری می­باشد که در این میان، وجه خودتاب آوری بطور اختصاصی تر توسط محققین مورد بررسی قرار گرفته است که در زیر بدان اشاره خواهیم کرد.

خودتاب آوری:از میان محققین مختلف، بلاک به طور تخصصی به این وجه پرداخت.بلاک، خودتاب آوری را شرح داد. از نظر وی این ساختار به ظرفیت کلی افراد جهت انطباق با استرسورهای درونی و فوق العاده به طور متعادل اشاره دارد.در این تعریف خودتاب آوری ،به همان ویژگی شخصیتی اشاره داردکه افراد خودرا به رفتاری عادت داده اند که در مسیر مطالبات تحمیل شده محیط به صورت متناسب منطبق شوند.بلاک، بر این باور است که خودتاب آوری ،توانایی سازگاری سطح کنترل بر حسب شرایط محیطی می­باشد.خودتاب آوری از منابع درون فردی است که می­تواند سطوح استرس و ناتوانی را در شرایط ناگوار تعدیل نماید و اثرات منفی استرس را کمرنگتر جلوه دهد. ورنر و اسمیت ، خود تاب آوری را سازو کار ذاتی خود اصلاح گری انسان میدانند. افزون بر این به باور ورنر، خود تاب آوری،صرفنظر از خطرات تهدید کننده،عاملی بالقوه در همه افراد برای تغییر است.

از دیگر وجوه عنوان شده ،مکانیسم­های روان-زیستی است.چارنی، این مکانیسم ها را توصیف کرد.وی بیان می دارد که در سال­های اخیر روند رو به رشدی در علم ایجاد شده نسبت به این سوال که چگونه مغز پاداش و انگیزش، یادگیری،عکس العمل در برابر ترس و افزایش گسترش رفتار اجتماعی سازگارانه را تعدیل یا سازماندهی می­کند.

مکانیسم­های عصبی ایجادکننده این عملکردها، به روشی که فرد در برابر استرس شدید عکس العمل

نشان می دهد مربوط می­شود. آن­ها ویژگی­های شخصیتی را توصیف می­کنند که با تاب آوری و تشویق مرتبط می­باشد.

چارنی ،11مکان عصب شیمیایی، نورپپتید ومیانجی­های هورمونی واکنش روان-زیستی در برابر استرس شدید  را اثبات کرد.وی آن­ها را به تاب آوری یا آسیب­پذیری مرتبط دانست.متعاقب این اقدام، ویژگی­های شخصیتی متناسب با مکانیسم­های عصبی منتج شد که شامل:

  1. انگیزش و پاداش: لذت جویی، خوش بینی ، و خوش خویی کسب شده
  2. حساسیت ؛ تاثیر پذیری به اضطراب: جدای از اضطراب، به طور موثر رفتار کردن
  3. رفتار اجتماعی سازگار؛ انطباقی: نوعدوستی، دلبستگی، عضویت در شبکه گروهی

منبع

محرم زاده،بهراد(1390)، اثربخشی آموزش تاب­آوری برمیزان پرخاشگری و احساس تنهایی دانش آموزان،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی تنکابن

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0