جایگاه فناوری اطلاعات در توسعه پایدار ایران

ارتباطات ، مرزهای فیزیکی را در نوردیده است و افق های نوینی را در عرصه های اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی و حتی سیاسی ، پدیدار کرده است . تا سه دهه پیش ، ارسال یک نامه از مکانی به مکانی با فاصله چند هزار کیلومتری از مبدا ، بیش از هفته ها به طول می انجامید. اما اکنون با حضور صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ، این واژه هفته ها به ثانیه ها تبدیل شده است . این اتفاق بزرگی است . به بزرگی اتفاقی که باعث شد ، نیل آرمسترانگ و یوری گاگارین روس ، در اواسط قرن بیستم ، به کره ماه بروند. به بزرگی اتفاقی که باعث شد ، هواپیماهای غول پیکر ، با هزاران تن بار و مسافر ، فواصل طولانی را در کم ترین زمان بپیمایند. جمیع این اتفاقات و رویدادهای بزرگ در تاریخ بشری ، پله های رشد انسان را در کره خاکی ، پایه گذاری کرد. پله هایی که هر یک ، نقش فوق العاده ای در رشد آدمی و توسعه ملل ، بازی کرد. صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ، که یک صنعت تازه تاسیس و نوپایی در جهان و ایران به شمار می رود ، جزیی کوچک اما با تاثیرگذاری راهبردی در مسیر تحولات تاریخ بشری محسوب می شود. فناوری اطلاعات و ارتباطات ، امروزه ریشه های پر نفوذ خود را در تمامی علوم گسترانده است .

از مدیریت و کتابداری و علوم پایه گرفته تا علوم مهندسی و پزشکی و نجوم ، صنعت ICT یک بازیگر قدرتمند اثربخش است. بازیگری که در همه عرصه های انسان امروز ، نقش پر رنگی از خود به جای گذاشته است. ما امروز می توانیم از طریق بزرگراه بی نهایتی به نام اینترنت ، به بانک اطلاعاتی مالتی مدیای هزاران ترابایتی دانش بشری ، تا حدودی دسترسی داشته باشیم. این موفقیت و امکان ، بی نهایت از جایگاه فوق العاده در لایه های ارتباطی و اطلاعاتی انسان عصر دیجیتال ، برخوردار است. بزرگراهی که از تنیده شدن تارهای جهان گستر پدیدار شده است ، اکنون با بیش از یک میلیارد کاربر و بیش از شصت میلیون سایت اینترنت ، کره ای دوم در کره خاکی را برای ما رقم زده است . کره ای دیجیتالی در کره خاکی . این نامی است که به حق می توان به اینترنت به عنوان بزرگراه ارتباطی انسان امروز ، نهاد.

بی شک ، هر اندازه یک کشور ، از ظرفیت ها و پتانسیل های آماده ای برای پذیرش و به کارگیری لایه ها و مولفه های فراگیر صنعت آی تی ، برخوردار باشد ، از ضریب موفقیت و بهره وری افزون تری نسبت به سایرین در عصر رقابت برای گرفتن سهم بیش تر ، بهره مند خواهد شد . این مساله برای کشورهای جهان اول ، جهان دوم و کشورهای در حال توسعه و حتی کشورهای جهان سوم ، از جایگاه و اهمیت خارق العاده ای برخوردار است . تقریبا در وضعیت کنونی جهان ، کشورهایی که از ظرفیت های صنعتی پائینی برخوردارند ، در پدیده صنعت آی تی نیز با ضعف های چشمگیری رو به رو هستند. در رنکینگ جهانی سازمان ملل متحد ، دسترسی به اینترنت در کشورهای آفریقایی و حتی بعضا آسیایی ، در پائین ترین سطح به نسبت کشورهای اروپایی و امریکایی ، قرار دارد. در بحث تجارت الکترونیک و آموزش دیجیتالی ، کشورهای جهان اول ، امروزه اکثر حجم گردش مالی این بازارهای پر رونق دیجیتالی را به خود اختصاص داده اند و این امر ، در توسعه زیر بنای اقتصادی و علمی این کشورها به خصوص ارتقای درآمد ملی و افزایش رشد ناخالص داخلی (GDP) آن ها ، موثر بوده است.

منبع

شالی عراقی، مهسا(1392)، بررسی میزان همراستایی فناوری اطلاعات و کسب و کار الکترونیک (با استفاده از تکنیک AHP) مطالعه موردی(مجتمع پتروشیمی اصفهان)، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.

از فروشگاه بوبوک دیدن فرمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0