جایگاه فاوا در آموزش و پرورش ایران

 بدون تردید یکی از مهمترین تاثیرات پدیده فاوا تأثیر بر محیط های آموزشی بوده است. فاوا به شکلی پیوسته و فزاینده در حال تغییر محیط متعارف آموزشی و ارائه بسترهای بسیار گسترده و گوناگون یادگیری است. استفاده از این فناوری تا حد زیادی امکان دسترسی وسیعتر و آسانتر به آموزش را در کنار بهبود شاخص های کیفی فرآیند یاددهی – یادگیری وکنترل هزینه ها فراهم می سازد .

براساس اهداف و سیاست های جاری آموزش و پرورش، برنامه های فاوا مورد توجه عمیق قرار گرفته است. بعضی از برنامه ها شامل تجهیز مدارس متوسط به سامانه پیشرفت رایانه ای، اتصال مدارس به شبکه جهانی اینترنت، آموزش یکپارچه معلمان و دانش آموران، تأمین و بهبودکادر کارشناسی در زمینه فاوا، همراهی جامعه علمی کشور برای توسعه و تحقق فاوا، ایجاد ادبیات مشترک برای درک و توسعه فاوا در میان مدیران ارشد و  مدیران اجرای و معلمان آموزش و پرورش، از همه مهمتر نظام مند کردن توسعه فاوا است .

فاوا درایران،تحولات همه جانبه ای در عرصه های مختلف نظامی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی ایجاد کرده است. مهمتر از همه تغییراتی است که در عرصه تولید و نشر دانش، اطلاعات و دانایی ایجاد نموده است: و بیش از همه، سازمانها و نهادهای آموزشی را متأثر ساخته است و اصولا بستر کسب آگاهی و دانایی و فرآیند یاددهی – یادگیری را فراهم کرده است. روند پیدایش پیشرفت و گسترش آموزش الکترونیکی از دهه 1980 میلادی آغاز گردید و تا به امروز 7 مرحله تکاملی را پشت سر گذاشته و به مرور زمان روشها و راه حل های مناسب برای دسترسی و پاسخگویی به اهداف مورد نظر بوجود آمده است. استانداردهای مطرح و پذیرفته شده به روی سیستم عامل ویندوز  بترتیب موجب شده که از یک طرف سیل عظیمی از نرم افزارهای بوجود آمده واز طرف دیگر معلمان می توانستند به راحتی نرم افزارهای آموزشی را تبادل نمایند و آنهایی را که بر اساس استانداردهای تعریف شده توسط وزارت آموزش و پرورش است، استفاده نمایند. این دوران که تا پیش از نیمه اول دهه 1990 به طول انجامید، دوران تولید انبوه نرم افزارهای آموزشی و پدیدار شدن مبحث آزمایش به کمک رایانه بود. نیمه دوم دهه 1990 جهان شاهد توسعه چشمگیر فراگیر اینترنت بود و ناگزیر موجب پدید آمدن وگسترش بحث استفاده از فاوا در آموزش و پرورش شد .

آموزش ضمن خدمت معلمان و فاوا

اگر بخوهیم فاوا وارد مدارس وکلاس درس شود باید به نقش معلمان در این زمینه اشاره کرد.یعنی زمانی تلفیق بین فاوا وبرنامه درسی ممکن است که معلمان از اطلاعات کافی در زمینه فناوری ها برخوردار شده ودر مورد بکارگیری فناوری در برنامه درسی توجیه و تشویق شود. برای اینکه بتوان یادگیری های موثر با استفاده از فناوری به وجود آورد این معلمان هستند که با توجه به نیازها و شیوه های یادگیری دانش آموزان از تکنیک های فناوری در برنامه ریزی تحصیلی استفاده می کنند. پس معلمان ضمن کسب دانش فاوا، آن را در حرفه خود به کار گرفته و برای شاگردان خود معنی دار می کنند .

با توجه به اصول گفته شده در زمینه آموزش ضمن خدمت باید توجه داشت که این معلمان هستند که مخیر به تغییر یا عدم تغییر رفتارشان در رابطه با کاربرد فاوا می باشند. برای اینکه معلمان آسوده خاطر به این کار بپردازند نیاز به نگرشی مثبت در زمینه کاربرد فاوا دارند و اینکه بعنوان یادگیرندگان مادام العمر در زمینه یادگیری فاوا باشند. در این آموزش ها به تنها بر کاربرد فاوا بلکه بر کاربرد آن در کلاس درس نیز تاکید گردد .

علاوه بر آموزش هایی که در زمینه سخت افزار و نرم افزار به عنوان مقدمه ورود فاوا به کلاس درس به معلمان داده می شود؛ نیاز به ایجاد نگرش مثبت در زمینه نقش معلمی و تدریس و یادگیری وجود دارد که این مسئله اهمیت وجود کلاسهای آموزش ضمن خدمت را روشن می سازد. در دوره های آموزشی باید بین آموزش فاوا و تلفیق آن در فرایند تدریس، هماهنگی ایجاد گردد تا از این طریق ضمن یادگیری فاوا، نحوه کاربرد آن در کلاس درس را به صورت آزمایشی یاد گیرند. اغلب مراکز تربیت معلم با مدارس مشارکت و به دانشجو – معلمان فرصت کارورزی می دهند .

اهمیت کاربرد فاوا در جهت پشتیبانی از تدریس و یادگیری در زمینه آموزش روز به روز بیشتر گردیده به طوری که نقش و جایگاه آن در دو دهه اخیر چشمگیر گشته است. از آنجا که معلمان دارای تاثیرات بسزایی بر پیشرفت تحصیلی، سیستم ارزشی و رفتاری دانش آموزان هستند؛ به کارگیری فناوری در نظام آموزش آنان را قادر می سازد تا در فراهم کردن، معرفی، توضیح و انتقال دانش در جهت تقویت، تشویق و ارتقای دانش آموزان عملکرد بهتری از خود نشان دهند.

منبع

احمدلودهنوی،میثم(1394)،اثربخشی دوره آموزش ضمن خدمت فاوابرای معلمان دوره متوسطه،پایان نامه کارشناسی ارشد،مشاوره وبرنامه ریزی درسی،دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی خوارزمی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0