تولید ماشین آلات راهسازی

با توجه به نقش موثر ایران  در کریدور حمل و نقل منطقه ای،  برنامه های توسعه ای در بخش حمل و نقل همیشه در الویت های برنامه های  عمرانی وتوسعه ای در قبل و بعد از انقلاب قرار داشته است. طرح های توسعه راه‌هاي زميني و ريلي و آب راهه های کشور در برنامه‌هاي توسعه کشور در ادوار گوناگون، بیانگر آن است که برای تحقق این برنامه ها صنعت ماشين‌آلات راهسازي  با چه فرصتي براي تجهيز و ارتقا روبرو است. به همین ترتیب هدف‌گذارهای صورت گرفته در  برنامه های پنج‌ساله و در سند چشم‌انداز توسعه كشور در بخش راهسازی و معدن، كه در شرايط فعلي از درجه مكانيزاسيون پایینی برخوردار است، لزوم توجه و تمركز در حوزه ماشين‌آلات راهسازی را بيش از پيش نشان مي‌دهد.

سابقه تاریخی تولید ماشین آلات راهسازی و معدنی در ایران

از بدو تأسيس شركت گسترش و نوسازي صنايع ايران، طرح حمایت و توسعه صنعت خودرو و به طبع آن ماشین آلات راهسازی و معدنی، بر اساس تجربه کشور های دیگر، در اولویت برنامه های استراتژیک این سازمان قرار گرفت. لذا  با سرمایه گذاری این سازمان به میزان 70 درصد و  سرمایه گذاری بخش خصوصی به میزان 30 درصد به تأسيس شركت هپكو همچون نظایر آن، شركت  ولوو در سوئد، فيات در ايتاليا،HSW  در لهستان، 14 اكتبر در يوگسلاوي اقدام نمود. مديرعامل و بنيان گذار كارخانه هپكو بصورت سنتي معدن دار بود. لذا عمليات با محصولات فوق سنگين لودرهاي 560 و بلدوزرهاي معدني TD40 آغاز و با توليد ماشين هاي راهسازي توسعه و ادامه يافت.

پس از انقلاب اسلامي سهامدار عمده، يعني سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران،  مدیریت هپکو را در دست گرفت و بلافاصله طرح توسعه هپكو ؛ افزايش ظرفيت300 درصد را در زمره  یکی از مهمترین طرح های توسعه ای دهة اول انقلاب در دستور کار قرار داد. توجيه اين پروژه تكميل زنجيره توليد  صنعت خودرو و صنايع مرتبط به زير ساختهاي آن در ارتباط با عملیات راهسازی و  استخراج معادن بود. بدین ترتیب اين پروژه با سرمايه هپكو و تخصيص ارزهاي دولتي در اوايل دهه هفتاد به بهره برداری رسید. كيفيت سرمايه گذاري در طرح توسعه هپكو براساس توليد محصولات فوق سنگين ,  ارتفاع 15 متر سالن  در ابعاد بزرگ ؛سالنی به مساحت   60000  متر مربع  و ماشينهاي ابزار بسيار سنگين و كيفي جهت توليد بزرگترين سایز محصولات راهسازي و معدني بود كه در مراحل بعدي سرمايه گذاري با تبديل ماشين هاي برش به برشهاي ليزري و رباط هاي جوشكاري هپكو به يكي از مدرن ترين كارخانجات توليد ماشينهاي راهسازي در خاور میانه تبدیل شد.

 برند هپكو اولين و قديمي ترين مارك پايدار ؛ حدود چهل سال  در حوزه صنعت تولید ماشین های راهسازی و معدنی در ايران است.هپکو به دلیل قدمت خود بيشترين تعداد محصول را  به بازار ايران تحويل داده است. قريب به50 درصد انواع محصولات توليدي هفت  نوع غلطك، يك نوع لودر، يك نوع گريدر  طراحي و ساخت داخل يا اصطلاحاً بومي شده كه مورد قبول بازار قرار گرفته است وبقیه محصولات خود را تحت ليسانس يكي از مرغوب ترين و قابل قبول ترين مارك هاي غربي چون ولوو ، ليبهر، كماتسو، با لحاظ حداقل 30 درصد ساخت داخل بر مبنای ارزش ماشین  توليد و تحويل بازار داده است. می توان به جرئت و با اسناد و مدارک متقن ثابت نمود که صنعت تولید ماشین آلات را هسازی در ایران، یکی از معدود صنایعی است که از لحاظ طراحی  محصول وساخت بدنه به خود کفایی کامل رسیده است. به همین خاطر است که در دوران شکوفایی هپکو،  سهم ماشین آلات وارداتی به حداقل مقدار خود رسید.

قابل توجه است که هپکو بیش از 3500 ماشین معدنی تولید و به معادن عرضه و پشتیبانی نموده که قابل قیاس با برخی شرکت های بین المللی است . در مجموع 32000 انواع ماشین آلات در این شرکت تولید و به بازار تحویل شده که از مجموع 22 نوع محصول 12 نوع با طراحی و برند هپکو تولید و عرضه شده که در صنعت خودروی ایران بی نظیر است .

پس از هپکو، شرکت های دیگری از جمله شرکت صنعتی هلی خودرو؛ هلیکو، پارس لودرز، تیراژه ماشین، دلتاراه ماشین، رهرو ماشین شروع به واردات قطعات منفصله ماشین آلات راهسازی بصورت CKD  نمودند و به تدریج درصد ساخت داخل قطعات مورد نیاز خود را افزایش می دهند. لذا طی درخواست تولید کنندگان ماشین آلات راهسازی از وزارت صنایع و بازرگانی وقت و مکاتبات فی مابین این دو وزارت خانه و همچنین هماهنگی های صورت گرفته با گمرک ایران، از سال 1383 چهار ردیف تعرفه در کتاب مقررات صادرات و واردات چاپ شده توسط وزارت بازگانی، بصورت اختصاصی جهت شرح قطعات منفصله ماشین آلات راهسازی بر اساس میزان ساخت داخل به این کتاب افزون گردید که در جداول زیر میزان واردات این ماشین آلات را از سال 1383 تا 1393 مشخص گردیده است.

  • تعرفه 98842910 : قطعات منفصله ماشین آلات راهسازی با ساخت داخل کمتر از 14 درصد
  • تعرفه 98842920: قطعات منفصله ماشین آلات راهسازی با ساخت داخل 14 تا 20 درصد
  • تعرفه 98842930: قطعات منفصله ماشین آلات راهسازی با ساخت داخل 21 تا 30 درصد
  • تعرفه 98842940: قطعات منفصله ماشین آلات راهسازی با ساخت داخل بیش از 30 درصد

منبع    

متقیان،حامد(1394)، تأثیر الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بر رقابت پذیری صنعت،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت بازرگانی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0