تمایز بین افراد خوش بین و بدبین

مطالعه بر روی بیش از نیم میلیون کودک و بزرگ‏سال در مدت 20 سال نشان می‏دهد که افراد خوش ‏بین در سه حوزه با افراد بدبین تفاوت چشم گیر دارند:

  • افراد خوش‏ بین کمتر به بیماری‏ های روانی مانند افسردگی و اضطراب مبتلا می‏ شوند و در واقع، مهم ‏ترین عارضه بدبینی افسردگی است. بنابراین، می‏توان با ایجاد خوش ‏بینی در افراد بزرگ‏سال، افسردگی را در آنان کاهش داد و با آموزش آن به کودکان، آنان را در برابر افسردگی ایمن‏ سازی کرد.
  • افراد خوش‏بین در مدرسه، کار و زمین ورزش موفق ‏تر از افراد بدبین هستند. افراد بدبین با تمرکز بر موانع و محدودیت‏ ها، فرصت‏ ها، توانمندی‏ ها و امکانات را نمی ‏بینند. در نتیجه، به موفقیت دست نمی‏ یابند.
  • افراد خوش ‏بین سلامت جسمانی بیشتری نسبت به افراد بدبین دارند. کاتری و همکاران(1999) تأثیر خوش‏ بینی، بدبینی و اضطراب را بر سطوح فشار خون و سطح خلق مورد پژوهش قرار دادند. نتایج نشان داد که افراد بدبین سطوح بالاتری از بیماری فشار خون را دارند و احساس منفی ‏تری نسبت به افراد خوش‏بین نشان می‏دهند. در مطالع ه‏ای دیگر، کاسیدی (2000) نشان می‏ دهد که خوش‏ بینی نقش میانجی را در اثرگذاری متغیرهای خانوادگی بر سلامت جسمانی و بهزیستی روانی، ایفا می‏کند.

منبع

تعجبی، محمود(1395)، الگوی علّی احساس عدالت سازمانی با درگیری شغلی؛ آزمون نقش میانجی هویت سازمانی و خوش بینی، پایان نامه دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0