تقسيم‌بندي تيپ‌هاي شخصيتي بر اساس روابط اجتماعي

اينوگرام، تيپ‌هاي شخصيتي را بر اساس روابط اجتماعي و شيوه ی پاسخ‌گويي و يا برآورد نيازها، تقسيم‌بندي ديگري مي‌كند:

-گروه قاطع (3، 7، 8) : افراد متعلق به اين گروه از نظر اجتماعي برخلاف ديگران حركت مي‌‌كنند و در روابط اجتماعي بسيار قاطع و محكم برخورد مي‌كنند، و آن‌چه كه مي‌خواهند را با فعاليت زياد به دست مي‌آورند، هنگام برخورد با فشارهاي زندگي و مشكلات با صراحت و غرور برخورد مي‌كنند. معمولاً كناره نمي‌‌‌گيرند و كوتاه نمي‌آيند ولي از تقاضاي كمك كردن دوري مي‌جويند. اين سه تيپ شخصيتي در تجزيه و تحليل احساسات خود مشكل دارند. افراد متعلق به اين گروه در روابط اجتماعي و هم‌چنين برآورد نيازهايشان از آن بخش از شخصيت بيشتر استفاده مي‌كنند كه فرويد ، خود ناميد، اين بخش از شخصيت واقع بين است كه بخش رواني و قوه ی اجرايي شخصيت هم به حساب مي‌آيد.

– گروه موافق (6، 1، 2) : افراد متعلق به اين گروه از نظر روابط اجتماعي به طرف ديگران حركت مي‌كنند. آن ها احتياج دارند كه به ديگران خدمت كنند و مي‌كوشند كه با جلب توجه كردن به اين نياز بپردازند. موافق بودن اين گروه بدين معني نيست كه با ديگران موافقت دارند بلكه بدين معني است كه با ؛ خود برتر موافق هستند و سعي مي‌كنند كه تمام مقررات، قوانين و اصول اخلاقي آموخته شده ؛ خود برتر را به كار ببرند. تيپ‌هاي گروه موافق هنگام برخورد با فشارهاي زندگي و مشكلات به خود برتر روي مي‌آورند كه دريابند كار درست چيست. در واقع مي‌توان گفت افراد متعلق به تيپ‌هاي شخصيتي اين گروه با خود برتر موافق هستند نه با ديگران.
-گروه كناره‌گير (9، 4، 5): افراد متعلق به اين گروه از نظر روابط اجتماعي از ديگران كناره مي‌گيرند. آن ها با جدا كردن و كناره‌گيري از دنياي خارج و به دنياي دروني روي آوردن و با خيال‌بافي و تصورات ذهني زندگي مي‌كنند. بين خودِ آگاهي و خودِ خيالي تفاوت چنداني قايل نيستند. اين گروه با حضور داشتن فيزيكي خود و بيرون آمدن از خيالات و وارد عمل شدن مشكل دارند. با فشارهاي زندگي و مشكلات خود، از طريق جدايي و گوشه‌گيري و درون‌گرايي مدارا مي‌كنند.

تقسيمبندي تيپهاي شخصيتي بر اساس شباهت

 گروه خوشبين (2، 9، 7) : نگرش اين گروه به مشكلات و اختلافات به شيوه وفق دادن خود با آن هاست. يأس و نااميدي را با ديد بسيار مثبت بازنگري مي‌كنند و به مسائل تعالي زندگي تأكيد دارند و به طور كلي مبادي اصول انساني هستند و به ديگران كمك مي‌كنند تا احساس خوبي داشته باشند.

 گروه شايسته (1، 3، 5) : اين گروه سعي بر اين دارند كه احساسات خود را كنار گذاشته و با لياقت و شايستگي و به طور واقعي به مشكلات بنگرند. مي‌توانند احساسات و نيازهاي نامعقول خود را ناديده بگيرند و مشكلات را به طور منطقي حل كرده و توقع دارند ديگران هم اين كار را بكنند. اين افراد نمي‌توانند به راحتي در يك سيستم عمل كنند و مطمئن نيستند كه چقدر بايد خود را در اختيار سيستم قرار دهند.

 گروه واكنش‌‌گرا (4، 6، 8): افراد متعلق به اين گروه با مشكلات بسيار احساساتي برخورد مي‌كنند و به همان‌اندازه كه خود هيجان زده هستند، متوقع هستند كه ديگران هم باشند. در مورد خوب و بد عقيده‌اي راسخ دارند و مشكلات خود را از ديگران نمي‌پوشانند. در صورت اختلاف با ديگران احساسات قوي خود را نشان مي‌دهند و بعد به حل و فصل آن مي‌پردازند .

منبع

حکیمیان،محبوبه(1392)، رابطه بين راهبردهاي كاريابي و تيپ هاي شخصيت دانشجويان، پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشکده علوم تربيتي وروانشناسي

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0