تفاوت رهبری و مدیریت

سازمان‌ها برای رسیدن به هدف‌های مشخصی به وجود می‌آیند و فعالیت‌های مستمری را برای رسیدن به آن هدف‌ها انجام می‌دهند. البته هر سازمانی ویژگی‌های خود را دارد که عبارتند از: مرزهای تقریباً ثابت، سلسله مراتب اداری، یک سیستم ارتباط و یک سیستم انگیزش که موجب می‌شود افراد در سایه همکاری با یکدیگر برای دست یابی به هدف‌های مشترک، تلاش کنند. دنیای امروز دنیای سازمان‌ها است و نیروی انسانی به ­عنوان با ارزش­ترین منابع سازمانی، متولیان آن محسوب می شوند.در محیط رقابتی سازمان‌ها، مهم ترین و اصلی ترین عامل رشد، توسعه و پیشرفت فراگیر، نیروی انسانی است که اهمیت آن بر غالب مدیران آشکار شده است، چرا که هر سازمانی با نیروی انسانی ایجاد و بدون آن هیچ سازمانی قادر به ادامه حیات نخواهد بود؛ زیرا عمده منابع هر سازمانی برای بقا، منابع انسانی و مالی و فنی آن است که به ‌طور مسلم سرمایه انسانی تعیین کننده سمت و سوی دیگر سرمایه‌ها است و با توانایی‌های خود و با برنامه ریزی، دیگر منابع را به خدمت می‌گیرد.

در هزاره سوم، سرمایه انسانی شایسته، ارزشمندترین سرمایه‌هاست چرا که در بین منابع مختلف سازمانی، تنها منبعی است که با استفاده از مهارت و تخصص خود و با به کارگیری کارکردهای ذهنی و جسمی خویش، امکان بهره ­برداری مؤ ثر از سایر منابع سازمانی را فراهم می‌سازد. افراد نقش کلیدی در رشد و توسعه سازمان‌ها در محیط متغیر و چالشی امروز بر عهده دارند.

رهبری فرایندی است که در برخی روش­ها مشابه مدیریت است. رهبری شامل نفوذ است. همان­طوری که مدیریت انجام می‌دهد. رهبری مستلزم کار با افراد است و مدیریت نیز همین­طور. رهبری با تحقق مؤثر اهداف ارتباط دارد و مدیریت نیز چنین است.

برای درک رهبری، فهمیدن تفاوت بین رهبری و مدیریت مهم است. در حالی­که مطالعه رهبری به دوران ارسطو برمی‌گردد، مدیریت در قرن بیستم و با ورود به جامعه صنعتی پدیدار شده است. وظایف مدیریت عبارت است از: برنامه­ریزی، سازماندهی، رهبری یا سرپرستی و کنترل. رهبری بخش مهمی‌ از شغل مدیریت است، با این وجود مدیر باید همچنان برنامه ریزی، سازماندهی و کنترل کند. به­طور کلی رهبری با جنبه‌های میان فردی شغل مدیر مرتبط است، حال آن­که برنامه ریزی، سازماندهی و کنترل با جنبه‌های اجرایی و اداری مرتبط هستند. به هر حال، رهبری با تغییر، الهام بخشی، انگیزش و نفوذ سرو کار دارد.تفاوت­های رهبران و مدیران از دیدگاه دوبراین(2013) در جدول ذیل نشان داده شده است:

تفاوت رهبری و مدیریت

رهبرمدیر
آرمان گرا

پرشور

خلاق

الهام­بخش

نوآور

مبتکر

تجربی

گرم و پرطراوت

آغازگر

به عنوان مربی، مشاور و معلم عمل می‌کند

الهام بخشی از طریق ایده‌های بزرگ

تمرکز بر تعالی ایده‌ها

منطقی

منظم

ثابت قدم

یکدنده

تحلیل گر

ژرف اندیش

آمرانه

سرد و تودار

عملگر

به عنوان رئیس عمل می‌کند

دستوردهی از طریق موقعیت

تمرکز بر حرکت مستقیم

منبع

نویدی، پرویز(1394)، بررسی رابطه بین رهبری خدمتگزار با سرمایه اجتماعی با تاکید بر نقش میانجی معنویت در محیط کار در میان کارکنان بانک کشاورزی استان همدان، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه بوعلی سینا همدان.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0