تفاوت آموزش سنتی و آموزش مبتنی بر رایانه

تفاوت آموزش های سنتی و آموزش مبتنی بر رایانه را در سه جنبه ی عمده می توان مورد بررسی قرار داد.

فرآیند آموزش:

  • رویکرد سنتی: روش و محتوای آموزش برای همه.
  • رویکرد آموزش مبتنی بر رایانه: روش و محتوای آموزشی دو سویه و مشارکتی به منظور هر نوع آموزش و برای همه.

زمان آموزش:

  • رویکرد سنتی: بازه ی زمانی برای همه
  • رویکرد آموزش مبتنی بر رایانه: بازه ی زمانی از جانب آموزش گیرنده تعیین می شود.

مکان آموزشی:

  • رویکرد سنتی: مکانی خاص برای همه.
  • رویکرد آموزش مبتنی بر رایانه: هر مکانی که آموزش گیرنده بتواند به مطالب آموزشی دسترسی پیدا کند .

طبقه بندی الگوهای تدریس

از الگوهای تدریس، طبقه بندی های مختلفی صورت گرفته است. معروف‌ترین و در عین حال جامع ترین طبقه بندی الگوهای تدریس که سایر طبقه بندی ها را هم پوشش می دهد، طبقه بندی جویس و همکاران است. در این طبقه بندی الگوهای تدریس در پنج خانواده به شرح زیر گروه بندی شده است:

خانواده الگوهای اجتماعی یادگیری: الگوهای این خانواده، یادگیری را حاصل فعالیت در گروه ها و اجتماعات یادگیری و در کل از طریق هم افزایی می داند. الگوهای اجتماعی تدریس، بر ماهیت اجتماعی انسان، چگونگی یادگیری اجتماعی و اینکه چگونه تعامل اجتماعی، یادگیری آموزشگاهی را افزایش می دهد، تأکید دارد. این خانواده شامل الگوهای همیاری، کاوشگری سازمان یافته، کاوشگری گروهی، ایفای نقش و کاوشگری بشیوه ی محاکم قضایی است.

خانواده الگوهای پردازش اطلاعات: این خانواده بر روش های مبتنی بر کنجکاوی درونی انسان، برای درک جهان از طریق گردآوری و سازماندهی اطلاعات اولیه، کشف مسائل و ارائه راه حل های آن‌ها و ایجاد مفاهیم و انتقال آن‌ها تأکید دارد. این خانواده شامل الگوی تفکر استقرایی، الگوی دریافت مفهوم، الگوی کاوشگری علمی،الگوی یادیاری،الگوی بدیعه پردازی،الگوی پیش سازماندهنده، الگوی مهارت آموزی کاوشگری است.

خانواده الگوهای رشد عقلی و سازگاری: الگوهای این خانواده بر اساس نظریات رشد، چهارچوب هایی برای تفکر درباره شاگردان و سازگاری آموزشی با تفاوت های فردی آنان ترسیم می نماید که شامل الگوی سیستم های مفهومی، رشد شناختی و شرایط یادگیری است.

خانواده الگوهای انفرادی: خانواده الگوهای انفرادی بر آن هستند تا آموزش را چنان شکل دهند که افراد بتوانند خود را بهتر بشناسند، مسئولیت آموزشی خود را بر عهده بگیرند و به حدی بالاتر از رشد خود دست یابند تا در جستجوی زندگی سطح بالاتر باشند.

خانواده الگوهای انفرادی علاوه بر این باور که رشد شاگرد بعنوان یک فرد به لحاظ آموزشی بنوبه خود، هدف باارزشی است، اعتقاد دارد که فراگیران رشد یافته تر،مثبت تر وخودشکوفاتردریادگیری توانمندترند.این خانواده شامل الگوی تدریس غیرمستقیم والگوی افزایش عزت نفس است.

خانواده سیستم های رفتاری: این الگوها بر پذیرش انسان به عنوان سیستم های مقابله پیام با رفتارهای خود، تصحیح وتغییر دهنده رفتار ناشی از اطلاعات دریافتی ازنحوه عملکرد ست. این خانواده شامل الگوهای تسلط یاب، آموزش مستقیم، شبیه سازی، یادگیری اجتماعی و آموزش تقویت مدار؛شرطی سازی است.

منبع

رحمت پور،یاسمن(1393)، ارائه درس افزار مبتنی بر الگوی دریافت مفهوم و تأثیر آن، پایان نامه کارشناسی ارشد ،تکنولوژی آموزشی،دانشگاه آزاداسلامی کرمانشاه

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0