تعریف رضایت از تحصیل

در عصر حاضر که جهانی سازی   جهان را به دهکده ای کوچک تبدیل کرده است ، یکی از اصلی ترین هم و غم انسان  این موجود متعالی که برای حیات طبیه آفریده شده است کسب مدرک و موفقیت بر پایه پیشرفت کمی است . این هدف اگر چه هدف بزرگ و مهمی است اما با نگاهی گذار به نظریه هایی روانشناسی می توان دریافت که کسب مدرک همه موفقیت نیسیت ، بلکه رسیدن به رضایتمندی ، به معنای موفقیت واقعی است . چه بسا انسان هایی که مدراج عالی را طی کرده اند اما چندان لذتی آموزشی و تربیت بر مبنای انگیزه و رضایتمندی دانش آموزان یکی از مهم ترین وظایف پژوهشگران و برنامه ریزان تعلیم و تربیت است. علیرغم اهمیت فوق العاده سازه رضایت از تحصیل در تعلیم و تربیت پژوهش های بسیار  محدود از موانع اصلی برای تکامل این سازه به شمار می آید ، به طور ی که چگونگی شکل گیری رضایت از تحصیل از نکات مبهم در این سازه است . به دلیل چنین کمبود ها و کاستی هایی ، ناگزیر برای سازه است . به دلیل چنین کمبود ها و کاستی های ، ناگزیر برای شناخت نسبت به رضایت از تحصیل به سازه رضایت از زندگی به عنوان یک سازه کلی که در برگیرنده رضایت از تحصیل نیز می باشد. روی آورده می شود. انگیزه پیشرفت به عنوان یکی از انگیزه های مهم اجتماعی و یکی از ویژگی های شخصیتی هر فرد است که بین افراد متفاوت است و بر اساس آن می توان رفتارهای خاصی را پیش بینی نمود. انگیزه پیشرفت گرایشی است برای ارزیابی همه جانبه عملکرد خود با توجه به عالی ترین معیارها، تلاش برای موفقیت در عملکرد و برخورداری از لذتی که با موفقیت در عملکرد همراه است. گیج و برلاینر انگیزه پیشرفت را به صورت یک میل یا علاقه کلی به موفقیت کلی یا موفقیت خاص تعریف کرده اند. نیاز به پیشرفت؛ میل به انجام دادن خوب کارها در مقایسه با یک معیار برتر است. این نیاز، افراد را برای جستجو کردن موفقیت در رقابت با معیار برتری با انگیزه می کند.

رضایت دانش آموزان از تحصیل سازه ای تاثیر گذار در جریان تعلیم و تربیت می باشد که شامل ادراک دانش آموزان از برنامه های آموزشی ، شرایط لازم برای مطالعه و همچنین رفتار و راهنمایی معلم است . رضایت از زندگی مفهوم فراگیر و در عین حال پایدار است که منعکس کننده احساس و نظر کلی مردم یک جامعه نسبت به جهانی است که در آن زندی می کنند  به بیان واضع تر مقصود از رضایت از زندگ ، نگرش و ازیابی عمومی فرد نسبت به کلیت زندگی خود یا برخی از جنبه های زندگی چون زندگی خانوادگی یا تجارت آموزشی است.

پژوهش های انجام شده در زمینه رضایت از زندگی در بین نوجوانان نشانگر آن است که رضایت و تلقی مثبت از زندگی در نوجوانان نشانگر آن است که رضایت و تلقی مثبت از زندگی در گروه سنی است . بر این اساس پارک و همکارانش ، ابعاد رضایت  از زندگی را در دانش آموزان متعلق به دو فرهنگ  متفاوت کره ای و آمیرکایی مورد پژوهش قرار دادند و به پنج بعد رضایت از زندگی شامل خانوادگی دوستان، مدرسه، محیط زندگی و رضایت کلی از زندگی نوجوانان و دانشجویان گویای آن است که رضایت از زندگی شامل خانواده، دوستان، مدرسه، محیط زندگی و از زندگی دانش آموزان نوجوانان و دانشجویان گویای آن است که رضایت از زندگی شامل پنج بعد رضایت از مدرسه ، رضایت از دوستان، رضایت از خانواده، رضایت از خود و رضایت از محیط زندگی می باشد. با توجه به یافته ها ، می توان رضایت را به عنوان مولفه ای از رضایت از زندگی محسوب نمود ، که شامل ادارک دانش آموزان از برنامه های آموزشی ، شرایط لازم برای مطالعه و همچنین رقتار و راهنمایی های معلم می باشد. نورد  رضایت از تحصیل را بخشی از دیدگه دانش آموز در مورد ادراک شخصی او از محیط  تحصیلی توصیف می کند. پویرت نیز ، رضایت از تحصیل در دانش آموزان را رضایت از همه برنامه های موجود د رشته انتخابی خود و همچنین رضایت از رابطه با معلم معرفی می کند. بین و برادلی رضایت از رابطه با معلم معرفی می کند. بین و برادلی رضایت از تحصیل را حالت عاطفی دلپذیری که در نتیجه وضعیت شخصی دانش آموز ایجاد می شود تعریف می کنند. هر چن رضایت از تحصیل متغیر نوظهوری نیست . اما فقدان پژوهش در این مورد سبب شده است که رضایت از تحصیل متغیر نوظهوری نیست . اما فقدان پژوهش در این مورد سبب شده است که رضایت از تحصیل به اشتباه نماینده و جانشین پیشرفت تحصیلی فرض شود.

 این در حالی است که ممکن است. پیشرفت تحصیلی فرض شود این ر حالی است که ممکن است . پیش بینی کننده هایی که رضایت از تحصیل را به خوبی افزایش می دهند، نتواننند بر پیشرفت تحصیلی تاثیر چندانی داشته باشند . همچنین یا آوری این تفاوت حائز اهمیت است که پیشرفت تحصیلی برنامه ای است با هدف ارزشیابی و تشخیص اشخاص موفق در یادگیری در حالی که رضایت از تحصیل در دانش آموزان ، رضایت از همه برنامه موجود در رشته انتخابی خود و همچنین رضایت از رابطه با معلم تعریف می شود. در تعریف رضایت از تحصیل آمده است که بعضی از دیدگاه های دانش آموزان در مورد ادراک شخصی او از محیط تحصیلی است، در واقع رضایت از تحصیل در دانش آموزان، رضایت از همه برنامه های موجود در فضای مدرسه معرفی است که در نتیجه وجود آن حالت عاطفی دلپذیری در دانش آموزان ایجاد می شود.

منبع

داداش پور، اصغر(1392)، بررسی میزان اشنایی معلمان با حقوق دانش آموزان و رابطه آن با رضایت از تحصیل در میان دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر ارومیه، پایان نامه کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0