تعارض کار-خانواده

تعارض کار- خانواده نوع ویژه ای از تعارض بین نقشهاست که فرد را به طور همزمان با تقاضاهای متفاوت و ناسازگار ناشی از مسئولیت های کاریو خانوادگی درگیر می سازد. بدین معنا که هر گاه افراد قادر به انجام همزمان وظایف شغلی و خانوادگی خود نشوند، دچار تعارض بین نقشهای شغلی و خانوادگی شده اند، این نوع تعارض به تعارض کار- خانواده معروف شده است.

یکی از قدیمی ترین تعاریف در این زمینه تعریف گرینهاوس و بیوتل، است بنا بر تعریف آنها تعارض کار- خانواده نوعی از تعارض بین نقش هاست که در آن فشارهای حاصل از نقش ها و خواسته های کار و خانواده، از برخی جهات با هم ناهمساز هستند، به این معنا که مشارکت در نقش های  شغلی یا خانوادگی بدلیل مشارکت درنقشهای دیگر دشوارتر می شود.

 پژوهش هاي اوليه تعارض كار- خانواده را يا به عنوان(الف) يك سازه عمومي، دو طرفه، يك بعدي كه در آن  نقش هاي شغلي با نقش هاي خانوادگي و بر عكس متداخل مي شوند يا(ب) به عنوان فقط تعارض كار- خانواده، تصوركردند و مورد اندازه گيري قرار دادند .

نتمایر و مک موریان، تعارض کار با خانواده را اینگونه تعریف کرده اند. تعارض کار، با خانواده شکلی از تعارض درون نقش ها است که در آن زمان کلی اختصاص داده شده به شغل و فشار وارد آمده از سوی شغل در انجام مسئولیت های خانوادگی اختلال ایجاد می کند و به همین ترتیب تعارض خانواده، با کار نیز اینگونه تعریف شده است شکلی از تعارض درون نقش است که در آن زمان کلی اختصاص داده شده به خانواده و فشار واردآمده از سوی الزامات خانوادگی، در انجام مسئولیت های شغلی اختلال ایجاد می کند؛ با دو نوع تعارض کار- خانواده روبرو هستیم:

تعارض کار- خانواده:

تعارض کاربا خانوده نوعی تعارض بین نقشهاست که درآن فشارها و الزامات محیط کاردر عملکرد مسئولیتهای خانوادگی فرد اختلال ایجاد ،یا شکلی ازتعارض بین نقشهاست که درآن فشارهای حاصل از نقشهای کاری و خانوادگی از برخی جهات ناهمساز هستند. به این معنا که مشارکت در نقشهای دیگر دشوارتر می شود.

تعارض خانواده-کار: 

تعارض خانواده، با کار نوعی تعارض بین نقش هاست که در آن فشارها و الزامات محیط خانواده در ایفای مسئولیت های شغلی فرد اختلال ایجاد می کند. تعارض خانواده، با کار شکلی از تعارض درون نقش هاست که در آن زمان اختصاص داده شده به وظایف خانواده و فشار وارد شده از سوی وظایف خانواده درانجام مسئولیتهای شغلی اختلال ایجاد می کند.

منبع

مالمیر،حسین(1389)،مشاوره گروه درمانی باالگوی شادمانی فوردایس برکاهش تعارض کار-خانواده،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی مشاور خانواده،دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی علامه طباطبایی تهران

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0