تعارض سازنده در برابر تعارض مخرب

طبق نظریه تعاملی بعضی از تعارض­ها از هدف­های سازمانی پشتیبانی می­كنند كه به این نوع تعارضات، تعارضات سازنده می­گویند و برخی دیگر مانع از تحقق هدف­های سازمانی می­شوند. كه به این نوع از تعارضات،‌ تعارض مخرب می­گویند. حد و مرز بین تعارض سازنده و مخرب به طور روشن مشخص نیست. هیچ سطحی از تعارض موجب افزایش سلامتی و تحقق هدف­های سازمانی شود كه در آن حالت تعارض سازنده است. ولی ممكن است در سازمان دیگری یا در همین سازمان و در زمان دیگری بسیار مخرب باشد. ملاك تشخیص تعارض سازنده یا مخرب، عملكرد سازمان است. «روبرت اونز» تعارض سازنده و مخرب را به صورت یك مارپیچ نشان می­دهد و اذعان می‌دارد كه اگر پاسخ مدیر به تعارض منفی باشد (‌تعارض مخرب) و جوی را ایجاد كند كه در آن شرایط و اوضاع سازمان متشنج گردد یك مارپیچ رو به پایین خواهیم داشت كه در آن تعارض موجب ناكامی و در نهایت به كاهش سلامتی سازمان منجر می‌شود. اگر مدیریت تعارض اثربخش باشد یعنی تعارض سازنده ایحاد كند و به فكر درمان و حل مشكل باشد و بر همدستی و اشتراك مساعی در سازمانتأكید داشته باشد یك مارپیچ رو به بالا به وجود می‌آید كه در آن ضمن دادن پاسخ مثبت به تعارض، از آن به عنوان عاملی برای بهبود عملكرد سازمان استفاده می­شود. بنابراین، درچنین وضعیتی جو اشتراك مساعی و فرهنگ همكاری و حمایت در سازمان توسعه می­یابد.

مي‌توان‌ اينگونه‌ نتيجه‌گيري‌ كرد كه‌ تعارض‌هنگامي‌ سازنده‌ است‌ كه‌ تعارض در مواردي سازنده است كه بتواند كيفيت تصميمات و راه حل­ها را بهبود ببخشد، موجب خلاقيت و نوآوري شود، مايه كنجكاوي و تشديد علاقه اعضاي گروه به يكديگر شود يا بتواند موجب حل مسائل، كاهش فشارهاي رواني و تنش­هاي درون گروهي گردد و در نهايت اينكه بتواند پديده تحول را تقويت كند.

  • منجر به‌ تبيين‌ مسايل‌ و مشكلات‌ می­شود
  • منجر به‌ حل‌ مسئله‌ شود
  • افراد را در حل‌ اموري‌ كه‌ براي‌ آن­ها اهميت‌ دارددرگير كند
  • موجب‌ ارتباطات‌ شود
  • به‌ افراد در توسعه‌ و ادراك‌ و مهارتشان‌ كمك‌كند
  • موجب‌ ايجاد مشاركت‌ در ميان‌ افراد از طريق‌يادگيري‌ بيشتر درباره‌ يكديگر شود.

هنگامي‌ تعارض‌ مخرب‌ است‌ كه‌:

  • موجب‌ تضعيف‌ عزت‌ نفس‌ شود
  • توجه‌ را از فعاليت­هاي‌ مهم‌ دور سازد
  • موجب‌ دوقطبي‌ شدن‌ افراد و كاهش‌ همكاري‌شود

منجر به‌ رفتارهاي‌ مضر و غير مسئولانه‌ شود

منبع

کوچی ، علی (1394) ، بررسی تاثیر تعارض در محیط کار بر افسردگی شغلی با توجه به نقش جو سازمانی کارکنان گمرک شهرستان مهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ، دانشگاه آزاد اسلامی ایلام

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0