تاثیرحمایت های اجتماعی در بیماران ام اس

منظور از حمایت اجتماعی فقط تعداد رابطه ها نیست بلکه کیفیت رابطه ها نیز در آن مطرح است . ایده اصلی در این حوزه این است که پیوند های میان فردی عملا باعث افزایش سلامتی می شوند . این پیوند ها مردم را از گزند استرس دور می دارند ، آسیب پذیری آنان را در برابر بیماری کاهش می دهند وبه آنان کمک می کنند توصیه های درمانی را رعایت کنند . حمایت اجتماعی از بسیاری جهات نوعی کمک ویاری مقابله ای است ، برخی مطالعات نشان دادند بین حمایت اجتماعی وسلامتی بیشتر رابطه هست.رابطه حمایت اجتماعی ، استرس وسلامتی به عوامل متعددی بستگی دارد مثل نژاد ، جنسیت وفرهنگ ، مثلا بطور متوسط زنان بیشتر از مردان از حمایت اجتماعی سود می برند ، شاید چون روابط صمیمی وهیجانی زن ها بیشتر است .

حمایت اجتماعی در اواخر بزرگسالی نیز نقش قدرتمندی در کاستن از استرس دارد واز این رو ، سلامت روانی وجسمانی را تقویت می کند . تعامل اجتماعی وحمایت اجتماعی برای سلامت روان ضروری وتعامل بادیگران تنهایی و افسردگی را کاهش وعزت نفس ورضایت از زندگی را تقویت می کند .حمایت اجتماعی اطلاعات وبازخورد هایی است که از عزیزان وآدم های محترم وارزشمند اطرافمان می گیریم . حمایت اجتماعی ، شبکه ای از ارتباطات ووظایف متقابل است . محققان به این نتیجه رسیده اند که حمایت اجتماعی ، به ویژه داشتن روابط اجتماعی متنوع به کنار آمدن با فشار روانی وداشتن زندگی سالم تر کمک می کند .

حمایت اجتماعي تبادلات بين فردي در ميان اعضاي شبكه های اجتماعي است كه به صورت روابط دو سويه و غير رسمي و معمولا خود به خودي و سودمند مي باشد و داراي دو حيطه عملكردي حمايت اجتماعي درك شده و ساختاري اندازة شبكه اجتماعي است.  حمايت اجتماعي درك شده، نظرافراد در مورد حمايت ارايه شده را منعكس مي كند و اندازه ي شبكه اجتماعي نيز به همه  افراد شناخته شده به وسيله فرد يا بيمار  بر مي گردد. حیدری در سال 1387 در مطالعه ای با عنوان , ارتباط حمايت اجتماعي درك شده و اندازه شبكه اجتماعي با ابعاد كيفيت زندگي بيماران مبتلا به سرطان  پرداخته و هدف از انجام این مطالعه ، بررسي تاثير و ارتباط حمايت اجتماعي با ابعاد كيفيت زندگي در بيماران مبتلا به سرطان مي باشد.  سرطان يكي از حوادث تنش زاي زندگي است كه اثرات منفي روي كيفيت زندگي به جا مي گذارد و نياز به حمايت اجتماعي را افزايش مي دهد.

اين مطالعه بر روی  دویست وبیست ودو بيمار مبتلا به سرطان بستري در سه بيمارستان فيروزگر، حضرت رسول (ص)و انستيتو سرطان مجتمع بيمارستاني امام خميني تهران با روش نمونه گيري مستمر انتخاب شدند.  نتايج اين مطالعه، اطلاعات زيادي در مورد اهميت حمايت اجتماعي درك شده براي بهبودي كيفيت زندگي بيماران مي دهد.  بيماري مسير زندگي فرد را تغيير مي دهد، مشكلات فراواني در تمامي ابعاد جسمي، رواني، اجتماعي، اقتصادي و خانوادگي ايجاد ميكند،باعث افزايش احساس وابستگي، كاهش اعتماد به نفس، افزايش احساس آسيب پذيري، گيجي، درد، علايم جسماني و افكار آشفته در مبتلايان مي شود. عملكردهاي روزانه، فعاليت های اجتماعي و آرامش فكري را دچار نابساماني مي كند و در عوض نقش هاي جديدي را مطرح مي سازد و باعث مي شود بيماران به ديگران وابسته و كمتر قادر به حمايت كردن از سايرين باشند و به علاوه نتوانند در فعاليت هاي اجتماعي معمول شركت كنند.  تمامي اين مشكلات به علاوه بستري شدن هاي طولاني، مراجعات مكرر به پزشك، درمانهاي مختلف، عوارض آن ها و هزينه هاي بالاي درمان باعث كاهش كيفيت زندگي بيماران مي شود.

نتایج کلي اين پژوهش نشان  مي دهد که حمايت اجتماعي به عنوان قوي ترين و نيرومندترين نيروهاي مقابله اي براي رويارويي موفقيت آميز و آسان افراد در زمان درگيري افراد با سرطان و شرايط تنش زا شناخته شده و تحمل مشكلات را براي بيماران تسهيل مي كند و از طريق ايفاي نقش واسطه اي ميان عوامل تنش زای زندگي و بروز مشكلات جسمي و رواني و همچنين تقويت شناخت افراد، باعث كاهش تنش تجربه شده ، افزايش ميزان بقا و بهبود وضعيتهاي بهداشتي و در پايان بهبودی كيفيت زندگي افراد مي شود. حمايت اجتماعي بر سلامتي فيزيكي، رواني، اجتماعي و اقتصادي اثرات مثبت داشته، باعث بهبودي كيفيت زندگي بيماران، ايجاد احساس خوب نسبت به زندگي، ارزيابي عمومي بهتر از زندگي و مقابله بهتر با بيماری می شود.  روابط اجتماعي مثبت و حمايت، اثرات مثبتي روي سلامتي فيزيكي و رواني بيماران دارد و باعث مي شود علايم بيماري در آنها از شدت كمتري بر خوردار باشد.  حمايت اجتماعي درك شده يك حيطه تسكين دهنده مهم بر اين گراني هاي اقتصادي مي باشد.

حمايت اجتماعي همچنين نقش مهمي در تسكين اثرات منفي بيماري بر بعد رواني بيماران دارد و باتجربه پريشاني كمتر، احساس کنترل بيشتر،  بهبود اعتماد به نفس، كاهش اثرات حوادث منفي روي زندگي و بهبود كيفيت زندگي همراه مي باشد.  حمايت كافي از خانواده هاي بيماران باعث بهبودي كيفيت زندگي اعضاي خانواده و ارايه هرچه بهتر حمايت به بيماران و بهبود كيفيت زندگي آنها مي شود.  خداپناهی و همکاران ، مطالعه ای تحت عنوان ، روابط ساختاري بين حمايت اجتماعي و اميدواري در بيماران مبتلا به سرطان  انجام دادند . درنتيجه اين مطالعه مشاهده گرديد که حمايت اجتماعي براميدواري تأثيردارد و با افزايش حمايت اجتماعي،اميدواري افزايش مي يابد.  نتايج بدست آمده از اين پژوهش حاکي از آن است که بين حمايت اجتماعي و اميدواري رابطه ي ساختاري مثبت وجود دارد.  يعني با افزايش حمايت اجتماعي، اميدواري افزايش مي يابد. بنا براين، با توجه به يافته هاي پژوهش حاضر مي توان چنين استنباط کرد که، اساس اميدواري برپايه ي حمايت اجتماعي اطرافيان و بستگان بيمار شکل مي گيرد .

  حمايت اجتماعي از طرف افراد مهم که در زندگي بيمار نقش دارند، به ويژه، فراهم آوردن منابع مادي مانند حمل و نقل، پول و ياري رساندن در کارهاي روزمرة خانگي و حمايت عاطفي نقش خود را اعمال مي کند.  وجود ارايه حمايت ها از جانب بستگان و وجود تمايل دريافت حمايت از جانب بيمار متضمن حمايت اجتماعي است و در نتيجه حمايت اجتماعي ميتواند نقش موثر خود را در زمينه افزايش اميدواري دربيماران سرطاني ايفا کند.  بنابر اين همان گونه که مشهود است اميدواري هم از سوي فرد بيمار و هم از سوي اطرافيان و بستگان او به واسطه دريافت حمايت افزايش مي يابد. یافته های مطالعات دیگر نشان می دهد که اهميت حمايت اجتماعي براي بهبودي كيفيت زندگي بيماران نقش به سزایی دارد .

بيماري مسير زندگي فرد را تغيير مي دهد، مشكلات فراواني در تمامي ابعاد جسمي، رواني، اجتماعي، اقتصادي و خانوادگي ايجاد مي كند باعث افزايش احساس وابستگي، كاهش اعتماد به نفس، افزايش احساس آسيب پذيري، گيجي، درد، علايم جسماني و افكار آشفته در مبتلايان مي شود عملكردهاي روزانه، فعاليت هاي اجتماعي و آرامش فكري را دچار نابساماني مي كند و در عوض نقش هاي جديدي را مطرح مي سازد و باعث مي شود بيماران به ديگران وابسته و كمتر قادر به حمايت كردن از سايرين باشند و به علاوه نتوانند در فعاليت هاي اجتماعي معمول شركت كنند.  تمامي اين مشكلات به علاوه بستري شدن هاي طولاني، مراجعات مكرر به پزشك، درمان هاي مختلف، عوارض آنها و هزينه هاي بالاي درمان باعث كاهش كيفيت زندگي بيماران مي شود. لذا توجه به اين بيماران و خواسته ها و نيازمندي هاي آنها از اهميت ويژه اي برخوردار است .

حمايت هاي اجتماعي به طرق مختلف : مالي، آموزشي، توانبخشي و باز تواني و. . .  مي تواند در بيماران مبتلا به ام.  اس کارآمد بوده و علاوه بر بهبودي نسبي در اين بيماران از ايجاد رعب و وحشت وترس بي جا در ميان افراد عادي و سالم جامعه بکاهد. نتایج حاکی از اهمیت حمایت های اجتماعی می باشد که می تواند به احساس رضایتمندی از زندگی و امیدواری در بیماران مبتلا به ام . اس منجر شود .  ولی با این وجود هر چند حمايت هاي اجتماعي به صور گوناگون اعم از مالي و اقتصادي، فرهنگي، آموزشي و حمايتي،خدماتي مي تواند در رفاه حال بيماران مبتلا به ام. اس مؤثر واقع گردد ولي به سبب نبود درمان قطعي جهت درمان اين بيماري لذا حمايت هاي اجتماعي همه جانبه نيز نمي تواند با بهبودي نسبي اين مبتلايان رابطه معناداري داشته باشد.

منبع

حبیبی،اعظم(1393)، مقایسه ویژ گی های شخصیتی وسبک زندگی  در بیماران ام. اس تاثیر پذیر و عدم تاثیرپذیر،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0