تاثير وب سايت بر بازاريابی

به طور كلي تاثير وب سايت بر بازاريابی مي‌تواند با مقايسه بازاريابي سنتي و بازاريابي در حال ظهور مورد بررسي قرار گيرد. تأثير اينترنت بر جنبه هاي مختلف بازاريابي را مي توان در قالب بازاريابي معكوس در برابر بازاريابي سنتي، بازاريابي مشتری محور در برابر بازاريابي انبوه، اثربخشي – كارآيي در برابر كارايي فردي كردن در برابر استاندارد سازي در برابر پذيرش (سازگاري)، مديريت انتظارات در برابر رضايت مشتري، فرآيندهاي بازاريابي در برابر وظائف بازاريابي و هزينه هاي ثابت در برابر هزينه هاي متغير، هم چنين در مورد شيوه هاي جديد مورد بررسي قرار داد.

الف) بازاريابي معكوس در برابر بازاريابي سنتي: بازاريابي سنتي بر محصولات و خدمات توليدي شركت تمركز دارد، در حالي‌كه اينترنت تمركز بازاريابي را از عرضه كننده به مشتري تغيير داده است.

ب) بازاريابي مشتري محور در برابر بازاريابي انبوه: شركت كامپيوتر دل براي هر مشتري خود يك نوع كامپيوتر ويژه توليد مي‌كند. هم چنين شركت سيسكو براي مشتريان و براي مردم امكان سفارش از طريق شبكه‌ها را فراهم آورده است، در حالی‌که در بازاریابی انبوه تولید کننده تنها محصولات خود را ارائه داده و نیاز مشتری به هیچ عنوان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

در بازارهاي مبتني بر وب سایت، بازارياب­ها بر اساس استراتژيك بودن مشتريان بايد آن ها را به چهاربخش تقسيم بندي كنند. آن ها بايد به دنبال ايجاد رابطه با مشتريان سودمند مالي و استراتژيك باشند. اين مشتريان براي شركت منافع مالي به وجود مي‌آورند و به لحاظ استراتژيك براي بنگاه ضروري هستند. بازارياب‌ها بايد به انجام مبادلات با مشتريان سودمند مبادرت ورزند و سود را تنها در ايجاد رابطه با اين مشتريان نبينند. اينترنت يك ابزار مناسب براي ارضاي نيازهاي اين مشتريان مي باشد. بازارياب‌ها، علاقه‌مند به توسعه مشتريان استراتژيك نيز هستند كه اين كار را از طريق افزايش منابع درآمدي يا از طريق ارتقاي عرضه به اين مشتريان انجام مي‌دهند. بازارياب‌ها بايد مشترياني را كه نه سودمند هستند و نه استراتژيك به منابع بيروني واگذار نمايند. منابع بيروني عبارت است از اجازه دادن به رقبا براي عرضه كالاها و خدمات خود به مشتريان غیر سودمند و غير استراتژيك بنگاه .

منبع

ملاجعفر، الناز(1397)، شناسایی و رتبه بندی عوامل کلیدی موفقیت بازاریابی و فروش در وب سایت های اینترنتی B2C در شهر تهران (در حوزه لوازم خانگی)، پایان‏نامه کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0