بيماري‌ها وتاثیرآن برروابط جنسی

سرطان‌ها و بيماريهاي مزمن بر روي روابط جنسي تأثير مي‌گذارند. سرطانها به دليل تحليل قواي بدني، کاهش توانايي انجام فعاليت‌هاي روزمره، بستري شدن و بالاخره تنش و افسردگي ناشي از بيماري به صورت غيرمستقيم در ايجاد مشکلات جنسي نقش دارند. سرطان‌هاي تناسلي از جمله سرطان بيضه، سرطان دهانه رحم و سرطان پستان بطور مستقيم بر روي پاسخ‌هاي جنسي تأثير دارند. به عنوان مثال سرطان دهانه رحم و درمان جراحي و اشعه درماني آن موجب از دست رفتن انعطاف‌پذيري دستگاه تناسلي و تنگي واژن شده و در نتيجه ايجاد درد مقاربت و مشکلات جنسي مي‌نمايند. شيمي درماني به دنبال سرطان پستان با از کار انداختن تخمدانها و کاهش هورمونها باعث ايجاد مشکلات جنسي مي‌شود. ابتلا به بيماريهاي مزمن به لحاظ درد و ناراحتي ناشي از آن به طور مستقيم بر زندگي جنسي بيماران تأثير مي‌گذارد و بطور غيرمستقيم، اين بيماران تحت تنش و افسردگي قرار گرفته و دچار مشکلات جنسي مي‌گردند. از جمله اين بيماريها مي‌توان بيماريهاي مزمن کليوي، کم کاري تيروئيد و ديابت را نام برد .

اعمال جراحي زنان

اعمال جراحي زنان هرقدر هم که کوچک باشند مي‌توانند بر تصور وي از خود تأثير بگذارند. از دست دادن هر کدام از اندام‌ها و اعضاي تناسلي يا اعمال جراحي ناشي از سرطان مي‌تواند در تصور زن از نقش زنانگي خود اختلالاتي ايجاد نمايند. اعمال جراحي ناشي از سرطان به ميزان قابل ملاحظه‌اي سبب کاهش تمايل جنسي، کاهش تهييج جنسي، افزايش درد مقاربت و نرسيدن خانم‌ها به ارگاسم مي‌شوند .

عوامل رواني

شايعترين عوامل رواني که بر پاسخ جنسي فرد اثر مي‌گذارد عبارتست از: تنش و اظطراب تضادهاي بين فردي، هويت جنسي، دانش جنسي، افکار و عقايد جنسي، تصوير بدني، تجارب اوليه جنسي و اختلالات رواني.

تنش و اضطراب

افرادي که با فشارهاي روزمره ناشي از کار و مسئوليت خانوادگي دست و پنجه نرم مي‌کنند، در اثر خستگي و نداشتن انرژي کافي به مسائل جنسي نمي‌پردازند. تنش و هيجان، اضطراب و نگراني که فرد در طي زندگي روزمره با آن مواجه مي‌شود، مي‌تواند بر علاقه فرد به فعاليت جنسي تأثير گذاشته و اختلالاتي را موجب شود . بنابر اظهارنظر بسياري از محققان، اضطراب و ترس جنسي در ايجاد کاهش ميل جنسي، اختلال برانگيختگي جنسي ، و ارگاسم (اوج لذت‌ جنسي) نقش مهمي را ايفا مي‌کنند. اضطراب توجه به محرک‌هاي مربوط به تکليف را کاهش داده و تمرکز به محرک‌هاي وابسته به تهديد را افزايش مي‌دهد و به اين صورت عملکرد را تخريب مي‌کند. در واقع اضطراب با ايجاد شناخت‌هاي منفي راجع به موضوعاتي مانند شکست يا ناتواني در انجام فعاليت جنسي منجر به حواس‌پرتي شناختي هنگام عمل جنسي شده که مي‌تواند باعث اختلال جنسي گردد. اهميت اضطراب در سبب‌شناسي نابهنجاري جنسي نشان‌دهنده نقش مهم آن مي‌باشد که برنامه‌هاي مداخله‌اي با هدف کاهش آن صورت مي‌گيرد .

منبع

برقی ایرانی،زیبا(1392)، اثر بخشی شناخت_رفتار درمانگری سالمندی(CBTO)بربهبود نشانه­های مرضی، همبسته­های شناختی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه پیام نور

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0