بسوی انعطاف­پذیری در مدیریت­ صادرات

برخی درس­های مهم مدیریت صادرات را می­توان از مطالب فوق کسب­کرد. نخست، موارد­بررسی­شده علیه توسعه ex ante طرح­های احتمالی استراتژیک هنگام تنظیم معادله صادراتی جدید مدعی می­شوند. زمانی که پویایی بیرونی چارچوب شکن است، مواردنشان­می­دهد که این طرح­های احتمالی غیرمتداول هستند. پژوهش­های گذشته و پاسخ­دهندگان عنوان می­کنند که طرح­های احتمالی ex ante‌ را می­توان به عنوان منابع کساد لحاظ­کرد که تعهد آغازین؛ ذهنی  به معادله جدید را کاهش می­دهند . ­علاوه ­بر این می­توان چنین گفت که این طرح­های احتمالی را تنها می­توان در­هنگام ساخت­شان درباره پویایی محیطی وجریان استراتژیک شرکت به­کار­گرفت.

بدین­ترتیب هیچ­کدام ­از­طرح­های پیشنهادی کلیدی برای راه­حل روان در یافت نامتجانس بیرونی بی­مانند شمرده­نمی­شوند. به­هر­حال ضرب­العجل­های استراتژیک و یا زمانی بایدایجاد شود تا سازمان را وادار نماید تا جریان کنونی خود را ارزیابی نموده و به ظهور مسیرهای جایگزین امکان­بخشد. کلید­مدیریت­صادرات انعطاف­پذیر در آینده­نگری تمام مشمول مدیریت ارشد مرکزی نهفته نیست بلکه در تشویق مدیران بیرونی­نگر نهفته­است که پویایی بیرونی را به­کار­می­گیرند، آنرا تغییر­می­دهند و جایگزین­های استراتژیک ایجاد­می­نمایند.

ما تصدیق­می­کنیم که در این رویکرد خطرهای شرکت صادراتی به سبدی ناکارآمد از گزینه­های استراتژیک باشکوه ودر عین­حال متناقض تبدیل­می­شود . نقش مدیریت ارشد این­است که بر جریان استراتژیک کنونی برای بیشترین کارایی حاکم شود در­حالی­که به­طور­همزمان فرآیند گزینش درونی جایگزین­های استراتژیک جدیدرا که در روندپیوسته تصمیم­های سیاسی و تجارت محلی پیش می­روند، کنترل و­تحریک­می­نماید. مدیریت ارشد بیش­از­آنکه از راهبرد ­آشکار­شده از­ طریق قدرت سلسله مراتبی دفاع­کند ، ­باید قدرت دانش را تحریک نماید.

توسعه بازار صادرات

در ادبیات بازاریابی بین­المللی­، راهبرد توسعه بازار صادراتی به این صورت تعریف شده است: تصمیم راهبردي بلندمدت راجع به میزان گستردگی بازار صادراتی در طول زمان و تخصیص تلاش هاي بازاریابی میان بازارهاي صادراتی مختلف. در این خصوص دو رویکرد بدیل در ادبیات صادراتی شناسایی شده و مورد بحث قرار گرفته است:تمرکز بازار ،به معنی تمرکز استراتژیک یک شرکت بر تعدادي از بازارهاي صادراتی به دقت انتخاب شده و تخصیص منابع براي فعالیت هاي صادراتی در همین بازارها و گسترش بازار.به معنی صادرات به هر تعداد بازار صادراتی که مقدور باشد ،بدون توجه ویژه به بازار خاص.

انتخاب راهبرد توسعه بازار صادراتی می تواند تاثیر مهمی بر تدوین راهبردهاي آمیخته بازاریابی صادراتی کل شرکت داشته و نهایتا ؛  بر عملکرد صادراتی آن موثر باشد اما توافق عامی در مورداینکه کدام راهبرد منجر به عملکرد صادراتی بهتر خواهد شد میان پژوهشگران وجود نداشته است . بدلیل مسائل مشکلات مفهومی وروش شناختی دراین مطالعات و کمبود پژوهش­هاي تجربی در این زمینه، نتایج حاصل ازآنها یکپارچه نیست و رابطه میان راهبرد بازاریابی صادراتی و عملکرد صادراتی همچنان به عنوان موضوعی حل نشده باقی مانده است.اغلب مطالعات مربوط به توسعه بازار صادراتی در یک دوره 10ساله بین سال­هاي1995­و2005 منتشر­شده­اند. این مطالعات توجه خود را معطوف این مساله ساخته­اند که کدامیک از راهبردهاي نامبرده ؛ تمرکز بازار یا گسترش بازار به عملکرد صادراتی بهتري منجر­می­شود.

برخی از این مطالعات اتخاذ راهبرد تمرکز بازار را پیشنهاد­می­کنند­، با این استدلال که با تمرکز روي نسبتا کمی از بازارهاي کلیدي ،شرکت­هاي صادراتی خواهند توانست سهم بازار بزرگتري به­دست­آورند که آن نیز در جاي خود سودآوري بلندمدت آنها را بهبود­می­بخشد. گروه دیگري از این مطالعات استراتژي گسترش بازار را توصیه­می­کنند، چرا که بدست آوردن سهم بازارهاي محدود در تعداد زیادي از بازارهاي صادراتی پراکنده ، شرکت­هاي صادراتی را قادرساخت که ریسک بازارخارجی راکاهش داده وبه سطوح سودآوري بالاتري دست­یابند. در میان این­دودیدگاه، برخی از صاحبنظران نیز رویکرد اقتضایی درپیش­گرفته و معتقدند که مناسب­بودن یک راهبردتوسعه بازارصادراتی به عوامل موقعیتی مختلفی از قبیل محصول، بازار و متغیرهاي خاص شرکت بستگی­دارد .

با توجه به نتایج تحقیقاتی که تفاوت معنی­داري در عملکرد صادراتی میان دوگروه تمرکز بازار وگسترش بازار مشاهده­نکرده­اند، محققان بعدي؛ از دهه 1990 به بعد رویکردي اقتضایی اتخاذ­کرده­اند و سعی در شناخت عواملی داشته­اند که راهبرد­هاي تمرکز بازار وگسترش بازار را از هم متمایز می­سازد .نکته قابل توجه اینکه در جدیدترین پژوهش­ها دیگر به متغیر عملکرد صادراتی پرداخته­نشده­است . در این میان کاتیسکاس و لئونیدوبه طور تجربی به شناسایی متغیرهایی پرداخته­اند که می­توانند توضیح دهند چرا شرکت ها از یک رویکرد خاص در توسعه­بازار صادراتی پیروي­می کنند . کاتیسکا و دیگران در جدیدترین پژوهش انجام­گرفته در این­حوزه به شناسایی تفاوت­هاي موجود  شرکت­هاي داراي استراتژی­هاي توسعه بازارصادراتی مختلف، ازنظر مدیریت­فروش صادراتی پرداخته­اند.

منبع

البرزی،محمد(1392)، تاثیر انعطاف پذیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی شرکت ها،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت بازرگانی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0