برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP)

برنامه ریزی منابع سازمان ERP

به کار گیری ERP در یک سازمان بدین صورت است که با اعلام فروش محصولات در یک واحد عمده فروشی به طور خودکار، سفارش دیگری برای جایگزینی آن در انبار، صادر می شود و به طور خودکار برنامه ریزی تولید و توزیع آن سفارش فراهم شده و از طرفی به طور خودکار سفارش خرید مواد اولیه و قطعات مورد نیاز، جهت ساخت آن به زنجیره تأمین کنندگان مواد صادر می شود. در انجام این سفارش، منابع مالی و امکان پذیری آن مورد توجه قرار می گیرد. امروزه استفاده از اینترنت، جهت تبادل داده ها در ERP بسیار متداول گشته و هماهنگی را بیشتر نموده است.

سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی

ERP یک بسته نرم افزاری تجاری است که هدف آن یکپارچگی اطلاعات و جریان اطلاعات بین تمامی بخش های سازمان از جمله مالی، حسابداری، منابع انسانی، زنجیره عرضه و مدیریت مشتریان می باشد . این سیستم به وسیله بهبود کیفیت اطلاعات در سطح کل سازمان، بستر مناسب تری برای تصمیم گیری نیزمستلزم گذشت زمانی بین یک تا سه سال است. در چند ساله اخیر، با مشخص شدن آثار عملی بکار گیری این سیستم در شرکت ها، تحقیقات متعددی در مورد بررسی آثارERP، در حوزه های مختلف صورت گرفته است. طبق نتایج برخی ازاین تحقیقات، پیاده سازی ERP موجب افزایش مربوط بودن اطلاعات وتا حدودی کاهش قابلیت اتکای آنها می باشد. از طرفی این سیستم ها، کیفیت بودجه بندی سرمایه ای و بودجه جامع شرکت ها را نیز بهبود می بخشند. استقرارERP ، بر اظهار نظر تحلیل گران مالی نیز اثر مثبت دارد.

ERP همچنین، مسولیت پاسخ گویی کارکنان در سازمان را به سطحی بالاتر ارتقا می دهد و ابزار مناسبی جهت پاسخ خواهی از مدیریت ارشد شرکت فراهم می آورد . سهیم شدن دراطلاعات با توجه به ماتریس عملکرد همانند وضعیت نرخ بازگشت سرمایه ، ویژگی های کیفی و غیره، به زنجیره تولید کنندگان و مواد اولیه کمک می کند تا تنگناهای موجود در زمینه تولید مواد اولیه شناسایی و بر آنها غلبه کنند. سيستم‌های برنامه ریزی منابع سازمانی ERP در دهه‌1990 به ‌عنوان ابزاري براي يکپارچه‌سازي (ادغام) فرايند‌هاي کسب وکار و افزايش بهره‌وري، توليد شدند. پیشرفت های اخیر در عرصه فن آوری اطلاعات، باعث ایجاد سیستم های کامپیوتری برنامه ریزی منابع تولید گردیده است. این سیستم ها از سیستم برنامه ریزی منابع تولید یک گام جلوتر رفته و اطلاعات را بین حلقه های زنجیره ی عرضه (عرضه کننده ی مواد اولیه، تولید کننده و مشتری) به اشتراک گذاشته و باعث افزایش کارایی می شوند. در این سیستم ها بیشتر فعالیت ها به طور اتوماتیک انجام می گردد واکثر این سیستم ها از سیستم مدیریت ارتباطی پایگاه اطلاعاتی و یا تبادل الکترونیکی داده ها EDI  در شبکه فوق، برای مدیریت نمودن سیستم اطلاعاتی استفاده می کنند. استفاده از EDI موجب کاهش زمان ارتباطات گشته و امکان هماهنگی بیشتر را فراهم می نماید.

مدیریت زنجیره تامین وبرنامه ریزی منابع سازمانی

سيستم هاي اطلاعاتي كه در دهه هاي گذشته مورد استفاده قرار مي گرفت داراي ضعف و يا عدم برخورداري از مزيتي بودند كه همان يكپارچگي سيستم ها است . همانطور كه در زنجيره ارزش سازمان مشاهده كرديم فعاليت هاي درون سازمان در ارتباط تنگاتنگ با يكديگر هستند. اين ارتباط سبب مي شود براي برنامه ريزي هر يك از اين فعاليت ها در زنجيره ارزش نيازمند اطلاعاتي از سايرحوزه هاي كاركردي باشيم .ازاين رو يكپارچگي سيستم هاي اطلاعاتي سبب تسهيل و تسريع برنامه ريزي منابع سازماني مي شود.  كاهش فعاليت هاي اضافي و فعاليت هاي مازاد، برنامه ريزي جامع و دقيق و حصول تصميم گيري هاي دقيق تر و… از مزاياي يكپارچگي است .سيستم هاي برنامه ريزي جامع منابع سازمان بر محور پاسخگويي به اين نياز شكل گرفتند. به طورخلاصه برنامه ريزي منابع سازمان را ميتوان راهكاري يكپارچه براي برنامه ريزي و مديريت تمامي منابع سازمان تعريف كرد. درحقيقت سيستم هاي برنامه ريزي منابع سازمان در برگيرنده همان ماژول های MIS هستند كه با رويكردي سيستمي و يكپارچه طراحي شده اند.

استقرارسيستم برنامه ريزی منابع سازمان

پياده سازی يك سيستم برنامه ريزی منابع سازمان به صورت كارا و موفق در برگيرنده زمان وهزينه بالایی است. لذا اگر از مشاوری می شنويد كه يك برنامه ريزی منابع را در سازمان در عرض 3 تا 6 ماه پياده مي كند قاطعانه نپذيرند. چنين زمان كوتاهی وقتی ميسر است كه يا سازمان خيلی كوچك باشد كه در اينصورت اصلاً استفاده از اين سيستم عاقلانه نيست و يا اينكه پياده سازی تنها محدود به بخش كوچكی ازسازمان باشد كه در اينصورت نيز برنامه ريزی منابع سازمان چيزی نيست جز يك نرم افزار گران قیمت كه انتخاب آن به نفع سازمان نيست. درشرايط كنونی دركشورما، پياده سازی چنين سيستم هایی بيش از دوسال طول خواهد كشيد.

به كارگيری سيستم برنامه ريزی منابع سازمان مستلزم زير ساخت های فنیسازمانیمنابع انسانی و تغيير سازمانی است. لذا در برنامه ريزی برای پياده سازی آن مديريت تغيير و مهندسی مجدد فعاليتها ضروری است. اگربرنامه ريزی منابع سازمان به درستی و با ملاحظات اقتصادی وسازماني صورت گيرد سود آوری آن قطعی است .باتوجه به روند حركت كسب وكار و مباحثی مانند كسب وكار الكترونيكی سازمان ها خواه ناخواه طی زمان به سوی استفاده ازسيستم های برنامه ريزی منابع سازمان رانده می شوند. چه اينكه وجود سيستمهای اطلاعاتی يكپارچه از ضروريات حركت به سمت كسب وكار الكترونيك و رقابت درسالهای آتی است.

بررسی63 سازمان در سطح جهان نشانگر اين است كه به طور ميانگين بازگشت سرمايه در استقرار سيستمهای برنامه ريزی منابع سازمان پس از 8 ماه آغاز و مقدمه صرفه جويی در هزينه ها بسيار بالاست. در پیاده سازی سيستم ها بازنگری فرايندها و مهندسی مجدد به ويژه در سازمانهای كشور ما امری است حياتی كه بدون آن چندان نمی توان به مزايای حاصل از پياده سازی اميدواربود.

مزايای پياده سازی سيستم برنامه ريزی منابع انسانی

  • سرعت بخشيدن و استاندارد كردن فرايندها و پردازش های توليدی محصول و ارائه خدمات
  • ايجاد فرصت و رغبت تغيير برای سازمان (توفيق اجباری)
  • يكپارچه سازی اطلاعات
  • صرفه جويي های ناشی از تخصيص و مصرف بهينه منابع
  • كمك به تصميم گيري های بهتر و دقيقتر در سطوح تصميم گيری .
  • درسیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی تغییر اطلاعات به صورت بی درنگ یا با تاخیری بسیار اندک    اعمال شده و این تغییر هر بخش از زنجیره تأمین را به سرعت به دیگر اجزای زنجیره تأمین انتقال می دهد.

شواهد تجربی تاکید دارد که مزایای بکارگیری برنامه ریزی منابع سازمان موجب ارتقای توانمندی ها و شایستگی‌های مدیریت زنجیره تامین می‌شود.

چالش های سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان

  • سازگاری با سایر سیستم های اطلاعاتی
  • حمایت مدیران ارشد
  • نارضایتی کارکنان در مواجه با تغییر
  • تغییر ابزارها، فرایند ها، متد ها و پروسه ها.

دلایل موفقیت  ERP در ایران

هرچند استفاده از سیستم ERP با استقبال گرمی از سوی سازمان‌ها و شرکت‌ها ایرانی روبه‌رو نشده است ، اما در بین همان گروه اندک هم که این نرم‌افزار را در سیستم خود پیاده‌سازی کرده‌اند مي‌توان شاهد تجارب موفقیت‌آمیزی بود که در ادامه به تاثیرات پیاده سازی ERP در چند شرکت ایرانی پرداخته می شود.

  • شرکت ذوب‌‌آهن اصفهان

این شرکت، اولین شرکت ایرانی است که سیستم ERP را مورد استفاده قرار داده است. ذوب‌آهن اصفهان که از محصول شرکت ORACLE استفاده می‌کند از سال 1382 به استفاده از این سیستم روی آورده است. از جمله عامل موفقیت این شرکت در استفاده از این سیستم،  حمایت همه‌جانبه مدیران ارشد شرکت ذوب‌آهن اصفهان بوده است. بنابراین در پیاده‌سازی چنین پروژه‌ پیچیده‌ای نیاز به حمایت مدیران ارشد به شدت حس می‌شود حمایتی که  در این شرکت به معنای واقعی در پیاده‌سازی ERP تاثیر بسزایی داشته است. یکی دیگر از دلایل موفقیت پیاده‌سازی ERP در ذوب‌آهن اصفهان، سابقه این شرکت در استفاده از سیستم‌های حوزه فناوری اطلاعات می باشد  دلیل بعدی که این شرکت را در پیاده‌سازی ERP با موفقیت همراه کرد سابقه 30 الی 40 ساله ذوب‌آهن در استفاده از سیستم‌های نوین است در واقع این شرکت با تغییر یک سیستم جدید و مشکلات احتمالی آن آشنا بود و تجربه‌های زیادی در این خصوص داشته است که در راستای اجرایی این نرم افزار مورد توجه قرار داده است.

  • شرکت ایران خودرو

شرکت دیگری که موفقیتش را در اجرای این سیستم می بیند شرکت ایران خودرو می باشد، استفاده و پیاده‌سازی ERP در تولید خودرو تندر با موفقیت نسبی همراه بوده است؛ چرا که در جمع‌بندی، یکپارچگی اطلاعات و دسترسی آنلاین به داده‌ها برای تصمیم‌گیری مدیریتی به موفقیت قابل توجهی دست یافته اند، اما به دلیل مسائل مربوط به تحریم محصول ERP شرکت SAP نتوانسته است برخی از توقعات آنها را برآورده سازد. پیاده‌سازی موفق ERP دراین شرکت به دانش و فهم مدیران ارشد شرکت ایران خودرو باز مي‌گردد؛ چراکه اجرای این پروژه تغییرات بزرگی را در هر نهادی ایجاد می‌کند که عدم آمادگی مدیران با این تغییرات و شفاف سازی‌ها می‌تواند بحران غیرقابل کنترلی ایجاد کند. آمادگی سازمانی در مقابل فرآیند تغییر و فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از مقاومت پرسنل هر سازمان یا شرکت همچنین فراهم کردن زیرساخت‌هاي فنی، می‌تواند در اجرای موفقی پروژه ERP نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.

در این بخش از تحقیق به  ارائه مطالبی در زمینه، تعریف، استقرار و راه اندازی، و مزایای سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی و… در جهت آشنایی با این سیستم و اثرات آن در بالا بردن مدیریت کیفیت زنجیره تامین در شرکت پرداخته شد. و در فصول بعدی تاثیرات پیاده سازی آن بر روی   مدیریت زنجیره تامین در بالا بردن توانایی ها و ظرفیتهای در یک شرکت سنجیده می شود.

منبع

 عباسی، نشاط(1394)، تأثیر مدیریت کیفیت زنجیره تأمین با استفاده از سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0