بررسی شاخص­های سرمایۀ فکری در ایران و کشور های دیگر

بررسی شاخص­های سرمایۀ فکری در ایران

از آنجا که شرکت­ها گزارش عملکرد خود را در مجامع عمومی عادی سالیانه و با عنوان گزارش فعالیت هیئت مدیره سهامداران ارائه می­دهند، این گزارش­ها می­تواند منبعی مناسب برای بررسی شاخص­های سرمایۀ فکری در شرکت­های ایرانی باشد. بهترین منبع برای دسترسی به این گزارش­ها، تارنمای شرکت بورس اوراق بهادار تهران است. در این تارنما قریب به 700 گزارش فعالیت هیئت مدیره وجود دارد که مربوط به سال­های مالی 1384 و 1385 است. پس از مطالعۀ گزارش­های 30 شرکت بزرگ بورس مشخص گردید که در مجموع، شرکت های ایرانی به 89 شاخص از 254 شاخص مذکور اشاره کرده­اند.

در این بین، 19 شاخص مربوط به مشتریان، 6 شاخص مربوط به فناوری اطلاعات، 36 شاخص مربوط به کارکنان، 12 شاخص مربوط به امور مالی، 9 شاخص مربوط به تحقیق و توسعه، 2 شاخص مربوط به سلامت جامعه و 5 شاخص مربوط به سلامت محیط زیست است.البته این شاخص­ها به صورت مدون در گزارش­ها ذکر نشده است؛ لذا تحلیل‌گران و سهام‌داران از ان بهرۀ لازم را نمی­برند. بنابراین، باید الگویی طراحی شود تا این شاخص‌ها منظم و طبق قاعدۀ خاصی در کنار یکدیگرقرار بگیرند و بتوان روند حرکت شرکت را بررسی کرد و شرکت­های مختلف را با یکدیگر مقایسه نمود.

بررسی شاخص­های سرمایۀ فکری در کشورهای دیگر

شش مشاور سرمایۀ فکری روس و همکاران، ادوینسون و مالان ، اَلی ، پابلوس و اسویبای در مجموع، از 254 شاخص برای اندازه­گیری سرمایۀ فکری استفاده کرده­اند. در این بین، 70 شاخص مربوط به مشتریان، 385 شاخص مربوط به فناوری اطلاعات، 82 شاخص مربوط به کارکنان، 22 شاخص مربوط به امور مالی، 27 شاخص مربوط به تحقیق و توسعه، 4 شاخص مربوط به سلامت جامعه و 11 شاخص مربوط به سلامت محیط زیست است.

منبع

پراینده،اسماعیل(1392)، تاثیر سرمایه فکری سازمان بر رضایت شغلی و حفظ منابع انسانی،پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0