بدهی ومدیریت سود

 تحقیقات پیشین در مورد بدهی و مدیریت سود به طور کلی نشان دهنده یک اثرمضربرای بدهی است ،برای مثال، گوپتا و همکاران،را مشاهده نمایید. کارمندان داخلی در زمانیکه اعتبار شرکت زیر سوال است، اقلام تعهدی را دستکاری می کنند. مثالهایی در این رابطه عبارتند از: استفاده از اقلام تعهدی برای جلوگیری از نقض تعهد در قراردادهای بدهی .

با این حال، بدهی ممکن است اثر مفیدی برای کیفیت گزارشات مالی داشته باشد. به عنوان مثال، مایرز ،پیشنهاد می کند که اثرات مفیدبدهی زمانی قوی تراست که سررسیدبدهی کوتاه است. ،زیرا موجب نظارت بیشترازسوی بستانکاران می شوددرنتیجه موجب کاهش مدیریت سود می‎گردد.  بویژه زمانی که سود گزارش شده به طور کلی به عنوان یکی از عوامل مهم در ارزیابی ریسک اعتباری شرکت های دارای بدهی در نظر گرفته شود.

برخی از مطالعات رابطه مثبتی را بین بدهی ومدیریت سود نشان می دهند، برخی دیگر هیچ ارتباطی بین این دو در نظر نمی گیرند، و برخی دیگر نیز رابطه منفی را نشان می دهند. به عنوان مثال، بکر و همکاران ، به یک رابطه منفی بین این متغیر و اقلام تعهدی اختیاری دست یافت. این ارتباطات منفی بین بدهی و اقلام تعهدی اختیاری در مقاله ای از سوی وانگ ، و فرانکل و همکاران ، نیزگزارش شده است، هر چند که این مقالات دلیل خاصی را برای این موضوع ارائه نمی دهند. کلاین در مطالعه اخیر خود ، رابطه ای مثبت بین اقلام تعهدی اختیاری بدون علامت و بدهی را نشان می دهد .

جانسون ،درتحقیق خود بیان می کند که  بدهی های کوتاه مدت باعث افزایش ریسک نقدینگی یک شرکت می شود و از اعتبار شرکت می کاهد؛ زیرا که گردش وجوه نقد باید هر چه زودتر برای باز پرداخت بدهی ها مورد استفاده قرار گیرند.

داتا و همکاران ، نشان می دهند که مدیران با مالکیت سهم بیشتر در شرکت خود، از بدهی کوتاه مدت بیشتری استفاده می کنند که استدلال آنها با تمایل مدیران به در معرض بیشتر نظارت قرار گرفتن سازگار است. شرکت هایی که بدهی های کوتاه مدت را انتخاب می کنند، بیشتر احتمال دارد تا با کاهش هزینه های سازمان در ارتباط باشند، و به عنوان یک نتیجه گیری، این شرکت ها تمایل کمتری برای درگیر شدن با مدیریت سود را دارند.

گال وگودون   ،نشان دادند که شرکت های دارای رتبه  سرمایه گذاری بالا که دارای بدهی های کوتاه مدت بیشتری هستند، هزینه های حسابرسی کمتری دارند که این مسئله بدلیل نظارت وام دهندگان می‎باشد، درواقع نظارت وام دهندگان باعث می شودکه گزارشات نادرست شرکت ها کاهش یابد درنتیجه هزینه های حسابرسی نیز کمتر شود.

منبع

احمدزاده ،معصومه(1393)، ارتباط بین بدهی های کوتاه مدت ومدیریت سودمبتنی براقلام تعهدی درشرکتها،پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی ،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0