بخشش و خشم

بخشش می تواند نخستین قدم در کنترل و مدیریت خشم باشد و بیشتر اوقات قویترین تکنیک برای بازیابی کنترل بر زندگی است. بخشش به معنای ضعف شمانیست، اینکه سرچشمه زندگی را بدست بگیرید و اجازه ندهید که گذشته کنترل شما را بدست بگیرد، نشان کاملی از قدرت است . دیگر اینکه بخشش به این معنا نیست که شما در همان سطحی هستید که شما را آزرده خاطر کرده است . بخشش و اطمینان به یک معنا نیست، زمانی که فردی مورد آزار شما می شود شاید مدت زمانی لازم باشد که دوباره شما به سطح قبلی اطمینان دست یابید. در واقع اگر به فردی خسارت وارد آید آسیب و صدمه حادث شده است قصد نداریم چیز اشتباهی را صحیح نشان دهیم بلکه نمی خواهیم به وسیله حوادث ورخدادها کنترل شویم. بخشش یعنی گذشته را رها کردن تا بدین ترتیب بتوانیم بدنبال زندگی خود برویم .

بخشش از دیدگاه قرآن

در قرآن کریم کلمات متعددی با کلمه بخشش ارتباط دارد مانند انفاق، عفو، حلم، غفر، صفح و ………. عفو به معنای صرف نظر کردن و رها کردن است. بخشش زیر مجموعه ؛ تاب علیکم  است یعنی نوعی رو کردن و توجه کردن و بخشیدن به سمت کسی است .عفو به معنای گذشتن از دستورات به حق خود است که زیر دستان سخت است و امکان تخلف از آن دستورات وجود دارد. بخشش از جانب صاحب قدرت است . یعنی اگر قادر باشیم قدرت بخشش داریم . عفودر قرآن کریم به معنای نگرفتن انتقام از خطا کار است یعنی عفو زیر مجموعه احسان و عطایی است که فرد بخشنده به خطا کار دارد.

انرایت، بخشش را به عنوان واکنش روانشناختی تعریف می کند که شامل شش مرحله روانشناختی عدم عاطفه، قضاوت و رفتار منفی نسبت به خطا کار و وجود عاطفه، قضاوت و رفتار مثبت نسبت به همان خطا کار  است . ورثینگتون،  بخشش را به عنوان جابجایی هیجاناتی نظیر تنفر، تلخی، کینه ، دشمنی، خشم و ترس با هیجانات متمایل به مثبت نظیر، عشق، همدلی، شعف یا همدردی تعریف می کند. رویکردرای بخشش را به عنوان آزاد کردن عاطفه منفی ؛  نظیر دشمنی ، شناختهای منفی و رفتار منفی ، پرخاشگری کلامی  در پاسخ به بی عدالتی ادراک شده تعریف می کند. لوسکین و سایر پژوهشگران بخشش را به عنوان فرایند درون فردی آرامش بخش که باعث رشد فرد می شود، معرفی می کند.

  جوانا نورث،  از فیلسوفان بزرگ می گوید: آنچه در هنگام بخشش از بین می رود، خود اشتباه نیست بلکه تأثیری است که بر روابط فرد با شخص خطا کار و البته دیگران به جا می گذارد  . همچنین معتقد است . با بخشش درد و سختی حاصل از اشتباه طرف مقابل را تسکین می دهیم و حداقل به آن اجازه نمی دهیم همیشه و به تمام ابعاد زندگی مان آسیب برساند .

گذشت با بهبود سلامتی جسمی و احساسی و شانس داشتن عمر بیشتر، بر زندگیتان تأثیر می گذارد . بررسیهای علمی نشان می دهد افراد عصبی و کینه ایی بیشتر از کسانیکه دیگران را می بخشند  مستلزم جرم و خشونت هستند و به ندرت روابط دوستانه پایداری دارند. تحقیق در زمینه گذشت و تأثیرات آن موضوع بسیاری از بررسیهای دهه اخیر بوده است. اولین کنفرانس با موضوع بخشش در سال 1995 توسط رابرت انرایت استاد روانشناسی دانشگاه ویسکانسین مدیسون برگذار شد.

منبع

حیدری،ناهید(1394)، نقش واسطه ایی الگوهای ارتباطی خانواده در رابطه بین عواطف مثبت و منفی و بخشش،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی تربیتی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0